F1: Kikészítheti a motorokat a mexikói pálya

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.10.28. 11.45

A Forma-1-es naptárba idén visszatérő mexikói versenyhelyszín különleges kihívást jelent majd az autókban dolgozó turbómotorok számára. Katasztrófa is lehet.

A Forma-1-be 23 év kihagyás után idén visszatér a Mexikói Nagydíj, újra futamot rendeznek a Mexikóváros mellett, 2200 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő Hermanos Rodriguez-pályán. 
Az F1-es mércével mérve elképesztő magasság igen komoly kihívást jelent, a levegő sokkal ritkább, oxigéntartalma csak 78 százaléka a tengerszinten megszokotténak, az autók hűtése és a turbók működtetése sokszorosan nehezebb lesz, mint akár a 750 méter magasan fekvő interlagosi pályán, figyelmeztet a Renault motorfőnöke, Remi Taffin.


“Az egyik nehézség egyértelműen a hűtés lesz, igen, hiszen a motor ugyanakkora hőenergiát ad le, de sokkal kevesebb levegővel kell megoldani a dolgot. A másik probléma a turbót illeti: ahhoz ugyanis, hogy a motor teljesítményét ugyanolyan szinten tartsuk, sokkal magasabb fordulaton kell majd pörgetni a turbót. Természetesen sok szimulációt végeztünk, de így is úgy érkezünk Mexikóba, hogy nem tudjuk igazán, mi lesz” – magyarázta a Motorsport.com-nak. 
A jelenlegi szabályok szerint a Forma-1-es turbók maximálisan 125 ezres fordulatszámon pöröghetnek, de általában, a biztonságos üzemelés miatt “csak” 100 ezres percenkénti fordulaton dolgoznak az autókban. 
Taffin szerint az elvi határ kényszerű megközelítése valószínűvé teszi, hogy a Mexikóban használt egységeket – ha túlélik a versenyhétvégét – ki is lehet dobni utána. A megnövelt hűtés miatti aerodinamikai hatékonyságcsökkenés, valamint a turbók használatánál jelentkező kihívás együttesen olyan kompromisszumokra kényszerítheti a csapatokat, amelyek az erőviszonyok borulását is eredményezhetik. 
“A  turbófeltöltők nagyjából 100 ezres rpm-en dolgoznak, a 125 ezres fordulat már egészen mást kíván. Elég komoly limittel kell megküzdenünk, szóval szerintünk akár meglepetések is lehetnek. Ha egy csapat úgy dönt, hogy nem akar változtatni a hűtésen, akkor köridőt fog veszíteni. Ha a motorgyártó dönt úgy, hogy nem akarja a határig vinni a turbót, akkor amiatt lesz hátrányban a többiekhez képest. Egyelőre nem tudhatjuk, ki meddig megy el.”
“Mi úgy gondoljuk, hogy a Mexikóban használt turbóink mehetnek is a polcra utána, mert keményen meghajtjuk majd őket. Aztán lehet, hogy a pénteki nap végén kész katasztrófa lesz, de minden a döntésektől függ. Tudjuk, hogy mivel jár, ha valaki nem növeli a hűtést, ahogy az is világos, hogy akkor is veszítünk, ha nem pörgetjük a turbót, és így tovább.”

Kommentek

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.