F1: Kikészítheti a motorokat a mexikói pálya

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.10.28. 11.45

A Forma-1-es naptárba idén visszatérő mexikói versenyhelyszín különleges kihívást jelent majd az autókban dolgozó turbómotorok számára. Katasztrófa is lehet.

A Forma-1-be 23 év kihagyás után idén visszatér a Mexikói Nagydíj, újra futamot rendeznek a Mexikóváros mellett, 2200 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő Hermanos Rodriguez-pályán. 
Az F1-es mércével mérve elképesztő magasság igen komoly kihívást jelent, a levegő sokkal ritkább, oxigéntartalma csak 78 százaléka a tengerszinten megszokotténak, az autók hűtése és a turbók működtetése sokszorosan nehezebb lesz, mint akár a 750 méter magasan fekvő interlagosi pályán, figyelmeztet a Renault motorfőnöke, Remi Taffin.


“Az egyik nehézség egyértelműen a hűtés lesz, igen, hiszen a motor ugyanakkora hőenergiát ad le, de sokkal kevesebb levegővel kell megoldani a dolgot. A másik probléma a turbót illeti: ahhoz ugyanis, hogy a motor teljesítményét ugyanolyan szinten tartsuk, sokkal magasabb fordulaton kell majd pörgetni a turbót. Természetesen sok szimulációt végeztünk, de így is úgy érkezünk Mexikóba, hogy nem tudjuk igazán, mi lesz” – magyarázta a Motorsport.com-nak. 
A jelenlegi szabályok szerint a Forma-1-es turbók maximálisan 125 ezres fordulatszámon pöröghetnek, de általában, a biztonságos üzemelés miatt “csak” 100 ezres percenkénti fordulaton dolgoznak az autókban. 
Taffin szerint az elvi határ kényszerű megközelítése valószínűvé teszi, hogy a Mexikóban használt egységeket – ha túlélik a versenyhétvégét – ki is lehet dobni utána. A megnövelt hűtés miatti aerodinamikai hatékonyságcsökkenés, valamint a turbók használatánál jelentkező kihívás együttesen olyan kompromisszumokra kényszerítheti a csapatokat, amelyek az erőviszonyok borulását is eredményezhetik. 
“A  turbófeltöltők nagyjából 100 ezres rpm-en dolgoznak, a 125 ezres fordulat már egészen mást kíván. Elég komoly limittel kell megküzdenünk, szóval szerintünk akár meglepetések is lehetnek. Ha egy csapat úgy dönt, hogy nem akar változtatni a hűtésen, akkor köridőt fog veszíteni. Ha a motorgyártó dönt úgy, hogy nem akarja a határig vinni a turbót, akkor amiatt lesz hátrányban a többiekhez képest. Egyelőre nem tudhatjuk, ki meddig megy el.”
“Mi úgy gondoljuk, hogy a Mexikóban használt turbóink mehetnek is a polcra utána, mert keményen meghajtjuk majd őket. Aztán lehet, hogy a pénteki nap végén kész katasztrófa lesz, de minden a döntésektől függ. Tudjuk, hogy mivel jár, ha valaki nem növeli a hűtést, ahogy az is világos, hogy akkor is veszítünk, ha nem pörgetjük a turbót, és így tovább.”

Kommentek

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

Félretájékoztatták az autósokat, nincs 150 ezres bírság

Hétfő reggel óta él Budapesten a szmogriadó riasztási fokozata, ami rengeteg autóst érint. A hivatalos híradásokban megjelent 150 000 forintos maximális bírság elrettentő, ezért utánajártunk a büntetési tételeknek.

Sztrájkbizottság alakult a győri Audinál

Sztrájkbizottságot alakított az Audi Hungaria Független Szakszervezet (AHFSZ), miután bizalmi értekezletén elutasította az Audi Hungaria Zrt. új ajánlatát.

Olasz buszbaleset: eddig nem találtak műszaki hibát

Az olasz rendőrség eddig semmilyen tárgyi bizonyítékot nem talált arra, hogy meghibásodott volna a Veronánál múlt héten súlyos balesetet szenvedett magyar autóbusz – közölte Girolamo Lacquaniti, a veronai közúti rendőrség parancsnoka.

Csökkent a forgalom, de alig javult a levegőminőség

Jelentősen csökkent az autóforgalom, de csak kis mértékben javult hétfőn a levegő minősége a fővárosban, a riasztási fokozat fenntartása ezért továbbra is indokolt.

Használt autó: gyógyítás 6000 forintból

Összesen 6000 forintba került, hogy használt autónk tisztesen működő motorja hirtelen megtáltosodjon. A megoldást sokan ismerhetik, a többiek fontolják meg a mi esetünket.

Bravúrosan tért vissza a Toyota a WRC-be

Másfél évtized kihagyás után őrjítő eredménnyel tért vissza a Toyota a rali-világbajnokságba. Majd később elválik, a mázli vagy a felkészültség dominált.

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.