F1: Hamilton útja a harmadik bajnoki címig

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.10.26. 10.15

Az Amerikai Nagydíj megnyerésével Lewis Hamilton 2008 és 2014 után harmadszorra is a Forma-1 világbajnoka lett. Rövid pályakép a Mercedes megállíthatatlan angoljáról.

Lewis Hamilton 1985. január 7-én született az angliai Stevenage-ben, viszonylag szerény körülmények közé. Miután távirányítós autókkal nagyon ügyesnek bizonyult, édesapja, a grenadai gyökerekkel rendelkező Anthony hat éves korában egy gokarttal ajándékozta meg a kis Hamiltont.


A versenyzői tehetsége gyorsan megmutatkozott, jöttek az eredmények, és az önbizalom sem hiányzott, ugyanis tízévesen azzal ment oda a McLaren főnökéhez, Ron Dennishez, hogy egy napon náluk akar versenyezni az F1-ben. 
A McLaren fel is karolta a brit fiút, aki a következő években végigjárta a motorsport szamárlétráját, gokartozott, Brit Formula Renault-, Formula 3 Euroseries-, majd  GP2-bajnok lett – utóbbiban követve korábbi gokartos csapattársát és jó barátját, a széria első évében győző Nico Rosberget.


2007-ben már a McLaren friss párosának tagja volt a kétszeres világbajnok Fernando Alonso mellett. A teszteken, szimulátoron alaposan felkészített Hamilton elképesztő eredményeket hozott: már az első futamon megelőzte csapattársát – végül azonban mögötte, a 3. helyen végzett -, és első kilenc versenyén végig dobogóra állt. Első futamgyőzelmét mindössze 6. Forma-1-es versenyén szerezte, amelyet az év folyamán még három további követett. 
Újonc létére a szezonzáróig harcban volt a világbajnoki címért, amiről egyetlen ponttal maradt le, feltehetően vezetői hiba miatt. Csapattársával, Fernando Alonsóval a nyolcvanas évek Senna-Prost-háborújára emlékeztető kapcsolatot alakított ki, kifogyhatatlan témát szolgáltatva a sajtónak, a szurkolóknak.
2008-at győzelemmel kezdte Hamilton, azonban az idény közben többször is hibázott – tegyük hozzá, néha viszont egyszerűen megállíthatatlan volt -, agresszív vezetési stílusával pedig a versenyzőtársak ellenszenvét is kivívta időnként. Ennek ellenére az utolsó futamig versenyben maradt a címért, és bár nagyon “kicentizte”, a Brazil Nagydíjon végül megnyerte a bajnokságot – ezzel a sport történetének akkori legfiatalabb győztese lett belőle.  


A pocsékul sikerült 2009-es McLaren miatt Hamilton nagyon gyorsan lemondhatott a címvédésről, ráadásul ügyetlen hazudozás miatt komoly botrányba is keverte magát az idény elején, később azért magára talált. 2010-ben újra versenyben volt a bajnoki címért, 2011-ben viszont kimondottan szétesett, balhés évet produkált.
2012-ben a McLaren rossz csapatmunkája és a műszaki meghibásodások akadályozták meg  abban, hogy eséllyel küzdjön Sebastian Vettel ellen, őszre elege is lett, az akkor még középcsapat szintjét hozó Mercedeshez, Rosberg mellé igazolt.


2013-ban már kezdett formába lendülni a csapattársával együtt futamokat is nyertek, de a Mercedes egyértelműen a 2014-es nagy szabályváltozásokra épített, a sok éves felkészülés be is jött. Az ezüst nyilak egész évben domináltak, Hamilton pedig a műszaki problémák és az időnkénti hibák ellenére is 11 futamot nyert, megérdemelten jutott a második bajnoki címéig.
2015-ben folytatódott a dominancia, és az angolnak sem volt már igazi ellenfele Rosberg, a német időnként egyszerűen nem bírta a tempót, amikor meg igen, akkor a balszerencse tett róla, hogy ne legyen veszélyes Hamiltonra.


A Ferrari erősebbé vált, Sebastian Vettel is nyert három futamot, de Hamilton 11 pole-jával, 10 futamgyőzelmével toronymagasan járt a két német előtt, így Austinban be is húzta a harmadik világbajnoki címet, amellyel Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet és Ayrton Senna klubjába lépett be.
Persze van még feljebb, lesz még kit megverni: Alain Prost és Sebastian Vettel négy-négy, Juan Manuel Fangio öt, Michael Schumacher hét világbajnoki címet szerzett.  

Az idei győzelmek

Kommentek

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Rákaptak a pestiek a percdíjas villanyautókra

A GreenGo bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít regisztrált felhasználói számára.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

Óriási rekord a szentgotthárdi Opel-gyárban

Szentgotthárd rekordévet zárt 2016-ban: közel 630 ezer motor készült az Opel magyarországi gyárában, ami 23 százalékkal több, mint eddig bármikor.

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.