F1: Hamilton győzött, háromszoros világbajnok

Forma-1 Amerikai Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.10.25. 22.03

Lewis Hamilton győzött a hihetetlenül fordulatos, akciódús Amerikai Nagydíjon, harmadszor is világbajnok lett. Mellette Rosberg és Vettel a dobogón, Verstappen remekelt.

Lewis Hamilton, a Mercedes versenyzője nyerte a 2015-ös Forma-1-es Amerikai Nagydíjat, megelőzve csapattársát, Nico Rosberget és Sebastian Vettelt. Hamilton ezzel megszerezte harmadik világbajnoki címét, olyan nagyságok közé emelkedve, mint Jackie Stewart, Niki Lauda vagy éppen Ayrton Senna.


A száraz körülmények között zajló futamon többször változott az élmezőny sorrendje, a rajtnál Hamilton állt az élre Rosberg pedig ötödiknek esett vissza. Amíg nedves volt a pálya, a Red Bullnak állt a zászló és Daniel Ricciardo átvette a vezetést, de a felszáradó aszfalton előretört a Mercedes. Ám senki nem nyugodhatott meg, mert a balesetek miatt többször a pályán járó biztonsági autó újra és újra megkavarta a versenyt.
Eleinte Rosberg tempója tűnt jobbnak, de az utolsó kerékcserék után Hamilton vette át a vezetést, amit meg is tartott a futam végéig. Az utolsó körben az volt a kérdés, hogy vajon Rosberg maga mögött tudja-e tartani Vettelt, ha igen, akkor Hamiltoné a bajnoki cím, ha nem, akkor nyitott marad még a bajnokság. Rosberg második lett.


Rengeteg akció, előzés jellemezte az austini futamot, amelyen viszonylag sokan estek ki a versenyből. Többek között Kimi Raikkönen, Nico Hülkenberg, Felipe Massa, Danyiil Kvjat sem látta meg a kockás zászlót.
A világbajnokság a jövő héten a Mexikói Nagydíjjal folytatódik.
Így zajlott a futam
Borús ég alatt, erős szélben, 17 fokos levegő-, 21 fokos aszfalthőmérséklet mellett, nedves, de nem túlságosan vizes aszfalton sorakoztak fel a Forma-1-esek a 2015-ös Amerikai Nagydíj rajtjához.
Az austini Circuit of the Americas rajtrácsának első sorába a vasárnap délelőttre áttett kvalifikáció Q2-es eredménye alapján Nico Rosberg és a harmadik bajnoki cím kapujában álló Lewis Hamilton került, mögöttük a Red Bull párosa, Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat következett.
A harmadik sorba a Force India-pilóták álltak fel (Sergio Perez, Nico Hülkenberg), utánuk Felipe Massa (Williams), Max Verstppen (Toro Rosso), Fernando Alonso (McLaren-Honda) és Romain Grosjean (Lotus) volt a top10-ben.


A Ferrari pilótái motorcsere miatt 10-10 helyes hátrasorolást kaptak, Sebastian Vettel a 13., Kimi Räikkönen a 18. rajkockába került, míg a williamses Valtteri Bottas nem tervezett sebességváltó-csere miatt lett a 16.
A starthoz a mezőny az átmeneti (intermediate) gumikat tette fel, szerencsére rendes állórajt következett, nem volt szükség a biztonsági autó felvezetésére.
A lámpák kialvása után Hamilton egy kicsit jobban léptek el, az első kanyarban kiterelte Rosberget a bukótérbe, a német négy helyet veszítve Sergio Perez mögé tért vissza. Mögöttük is helycsere történt: Kvjat Ricciardo elé került, fellépett a 2. helyre.
Miután Felipe Massa az első kanyarban megforgott, Alonsót és Grosjeant is érintette, ők teljesen visszaestek, míg a ferrarisok felugrottak a top10-be, Vettel a 7., Räikkönen a 10. volt az első kör végén.


Bottas az első kör végén kiment új orrkúpért és kereket cserélni, a lágy (sárga) keveréket vette fel, megpróbálkozott a száraz gumival. Szintén kint járt Grosjean, defektet kapott. A bokszba látogatott Felipe Nasr is, aki sauberes csapattársával, Marcus Ericssonnal ért össze, a brazil autóján széttört az első szárny.
A Williams finnje nagyon lassú volt a slickeken, nem sokkal később visszaváltott az intermediate-ekre, de két körrel később kiállt a garázsba. 
Az első körökben Kvjat végig ott volt Hamilton nyakán, az 5. kör kezdetén még próbálkozott is az első kanyarban. Hátrébb előbb Vettel nyomta le Hülkenberget, majd az utána rohamozó Räikkönen verekedte keresztül magát a németen, aki ritmust veszített és így Sainz is elosont mellette.


A verseny elején történt incidensek során a pályára került törmelék miatt az 5. körben “beküldték” a virtuális biztonsági autót, a versenyzőknek szabott tempóval, előzés nélkül kellett haladniuk.
A versenyt a 8. körben engedték el, az élmezőnyben Rosberg előbb Ricciardót lepte meg, majd elkapta Kvjatot is.
A 11. körre Grosjean is próbát tett a száraz gumikkal, a lágyat vette fel, de ugyanúgy járt, mint Bottas korábban: egy körrel később betolták a garázsba. (A finn 
Kvjat a 12. kör végén beszúrt Rosberg mellé, de túlszaladt a bukótérbe, Ricciardo mellé ért vissza, csapattársa is megelőzte. Az ausztrál aztán elkapta Rosberget, utána pedig rögtön Hamilton üldözésébe kezdett.
Hátrébb Kimi Räikkönen szokásos balszerencséje működésbe lépett, a DRS-e nem nyílott, a Toro Rossók megelőzték, de a 2007-es világbajnok nem hagyta magát, visszaelőzte Sainzot. A 8-9. helyen küzdöttek. A finn aztán Verstappennel is összeakasztotta a bajszot.


A 14. kör végén Ricciardo legyűrte Hamiltont, átvette a vezetést. Rosberg is vérszemet kapott, a 16. kör kezdetén meg is támadta az angolt, de nem sikerült.
A középmezőnyben is pörögtek az események, Verstappen Räikkönennel és az előtte haladó Vettellel is birkózott, ment az adok-kapok. Mögöttük a másik Toro Rossó-s, Sainz figyelte, lesz-e lepattanó.
A 18. körben Rosberg átverekedte magát Hamiltonon, akit azonnal ki is hívott a Mercedes, lágyakat kapott. Vettellel is megpróbálták ugyanezt.
 
A vezető Ricciardo, Rosberg és Kvjat a 20. körre vette fel a lágy gumikat, Hamilton elé értek vissza a pályára.
A 20. körben Räikkönen kalandjai folytatódtak, a friss, hideg slickeken a 6-os kanyarban a falban kötött ki, de addig addig ügyeskedett, míg vissza tudott térni a pályára, ment is a bokszba új abroncsokért és orrkúpért.
A 21-22. körben mindkét Mercedes-pilóta megtámadta és megelőzte Red Bull-os ellenfelét, Rosberg az élre állt, míg Hamilton Kvjat elé került.
A kerékcserék után, a 23. körben a sorrend Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Kvjat, Vettel, Verstappen, Sainz, Hülkenberg, Perez és Massa volt a top10-ben.
Nem sokáig, a slickeken megtáltosodott Ferrarival Vettel lazán megelőzte Kvjatot. Massa távozott a pontszerzők közül és úgy általában a pályáról, műszaki hiba miatt kiállni kényszerült.
A 25. körben a sokkal gyorsabb Hamilton könnyedén előzte meg Ricciardót, a 2. helyre lépett fel. Räikkönennél a csapat jobb első féktúlmelegedést észlelt, fel kellett adnia. Kint a pályán is akadt kieső, Ericsson Sauberjéből elszállt az erő. 
Féltávnál, a 28. körben beküldték a biztonsági autót. A safety car-szakasz alatt a két mercis és a két Red Bull-os kint maradt, de sokan mások kereket cseréltek, Vettel egyenesen a tartósabb, közepes keveréket kapta meg.
Az újrarajtolás előtt Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Kvjat, Vettel, Verstappen, Hülkenberg, Perez, Button és Sainz volt a top10-ben. Az első négy régi, Verstappen és Button friss lágyakon, a többiek friss közepes keverékű abroncsokon.
A safety car a 33. körre engedte el a mezőnyt. Rosberg megtartotta a vezető pozíciót, az első kanyarban viszont Hamilton is hibázott egy kicsit, Kvjat pedig egy kicsit nagyobbat, így Vettel meg is előzte.
A német a kör közepén volt csapattársát is legyűrte, de nem tudta megtartani a pozíciót, Ricciardo visszavette a 3. helyet. Vettels sem hagyta annyiban, újra támadott, és másodszorra már biztosan elment. Mögöttük Verstappen támadta Kvjatot, az oroszt sikerült annyira megzavarnia, hogy őt még Hülkenberg is megelőzte.
A Toro Rosso fiatal hollandja menetelt tovább, a 36. körben a nagycsapat másik versenyzőjét, Ricciardót is maga mögé utasította, aki meg is kapta a nyakára Hülkenberget.  A német támadott is, összeértek Ricciardóval. A Force India első felfüggesztése eltört, kiesett, az ausztrál tovább tudott menni.
A VSC alatt Kvjat és Rosberg is friss közepes, Ricciardo új lágy keveréket vett fel.
A 40. körben indult újra a verseny, Hamilton, Vettel, Verstappen, Rosberg, Perez, Button, Alonso, Sainz, Maldonado és Kvjat volt a top10-ben. A két McLaren gyorsan megelőzte Perezt.
Hamilton helyzete egyre nehezebb volt, a használt lágyakon már nagyon küszködött, menekült Vettel elől, de csapattársa, Rosberg “besegített”, megelőzte a ferrarist a 42. körben. 
A kör végén Kvjat versenye véget ért, amikor a vizes műfüvön megcsúszva a szalagkorlátnak vágta a Red Bullt. Beküldték a biztonsági autót, ami nagyon jól jött Hamiltonnak, kereket cserélt. A Ferrari kihívta Vettelt is. Mindketten lágyakat kaptak a hajrára.
A biztonsági autó mögött Rosberg, Hamilton, Verstappen, Vettel, Alonso, Perez, Ricciardo, Button, Maldonado, Sainz, Rossi és Nasr volt a sorrend.
A safety car a 47. körre engedte el a mezőnyt, 10 kör maradt a versenyre. Vettel viszonylag gyorsan megelőzte Verstappent, hátrébb Button, Maldonado és Sainz vívott.
Sainz megelőzte Maldonadót, majd Buttont és Ricciardót is, az utóbbi csatában nevető harmadikként a McLaren veteránja mindkettejük mellett elment.
Rosberg a 48. hibázott, megcsúszott, Hamilton elment mellette. 
A nagy kedvvel és lendülettel haladó Sainz az 50. körre Alonsót is megelőzte, az utolsó előtti körben pedig Buttont is elkapta, fellépett a 6. helyre.
Vettel az utolsó körre egészen közel került Rosberghez, a sikeres előzés azt jelentette volna, hogy Hamilton nem lehet még világbajnok. A ferraris végül nem tudott a Mercedes németje elé kerülni, így Lewis Hamilton győztesként és Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet és Ayrton Senna klubjába belépve háromszoros világbajnokként futott be.
A dobogósok mögött Verstappen ragyogó 4. helyének örülhetett, a Force Indiának Perez hozta az 5. pozíciót, Jenson Button 6. lett a McLarennel, a mezőny végéről induló Sainz kiemelkedő teljesítménnyel, 5 másodperces büntetéssel lett a 7., a kis pontokon Maldonado, Nasr és Ricciardo osztozott.
F1: Hamilton győzött, háromszoros világbajnok 1

Kommentek

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.