F1: Csaták, balesetek, Hamilton akkor is nyer

Forma-1 Orosz Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.10.11. 14.50

A tavalyinál sokkal fordulatosabb Orosz Nagydíjon Lewis Hamilton lazán győzött, Rosberg kiesett, Vettel mögött a Force Indiá-s Sergio Perez is a dobogóra állt.


Lewis Hamilton nyerte a 2015-ös Forma-1-es Orosz Nagydíjat, megismételve tavalyi sikerét. A brit azt követően került az élre, hogy csapattársa, Nico Rosberg autójában meghibásodott a gázpedál és fel kellett adni a futamot. Ez a brit pályafutásának 42., idei 9. győzelme, a csapattárs kiesés pedig gyakorlatilag be is biztosította harmadik bajnoki címét.
A dobogóra – csinos pirellis usánkát viselve – még Sebastian Vettel és a bevállalós stratégiát kiválóan teljesítő Force Indiá-s Sergio Perez állhatott még fel. Ezzel Vettel megelőzte a pontversenyben Rosberget. 


A harmadik helyért izgalmas csata folyt az utolsó 4-5 körben. Perezt Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen üldözte, majd miután elfogytak a gumijai, mindketten megelőzték. A ferraris ezt követően támadni kezdte williamses ellenfelét, de rosszul mértre fel a féktávot és összeütköztek. Bottas kiesett, Räikkönen ötödikként ért be, de büntetésre számíthat.
A tavalyi unalmas futam után idén sok akció színesítette a futamot, köztük Romain Grosjean óriási balesete, de kiesett Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg és Marcus Ericcson is.
Mindkét McLaren pontot szerzett, miután Bottas a falban végezte, Jenson Button a kilencedik, Fernando Alonso a tizedik helyen ért célba.
Így zajlott a futam
Száraz, de borús időben (18 fokos levegő- és 27 fokos aszfalthőmérséklet) mellett, de a GP3-as és GP2-es futamoknak köszönhetően már jobban felgumizott aszfalton sorakoztak fel a Forma-1-esek a 2015-ös szezon 15. versenyére, az Orosz Nagydíjra Szocsiban.


A pole-ból – idén harmadik alkalommal – Nico Rosberg indulhatott, mellé csapattársa, a címvédő Lewis Hamilton állt. Mögöttük a williamses Valtteri Bottas és a ferraris Sebastian Vettel, majd Kimi Räikkönen és Nico Hülkenberg (Force India), Sergio Perez (Force India) és Romain Grosjean (Lotus), végül Max Verstappen (Toro Rosso) és Daniel Ricciardo (Red Bull) sorakozott a top10-ben.
Jenson Button a 13. rajtkockába állt a McLaren-Hondával, Felipe Massa az amúgy versenyképes Williamsszel a 15. helyen kezdett csak, míg a 250. versenyhétvégéjének nekifutó Fernando Alonso motorbüntetéssel a 19. rajtkockába állt fel. A szombati, nagyon csúnya balesetét gyakorlatilag karcolás nélkül megúszó Toro Rosso-újonc, Carlos Sainz a versenybírók és az orvosok engedélyét megszerezve a 20. pozícióba sorolt be.
A mezőnyből csak Pastor Maldonado (14.), Felipe Massa (15.), Marcus Ericsson (16.) és Alonso tette fel a tartósabb, lágy keveréket, a többiek mind a szuperlággyal rajtoltak.
A lámpák kialvásakor Rosberg szépen ment el, de a második kanyarban Hamilton támadta, de sikertelenül. Mögöttük Räikkönen kiválóan ugrott előre, Vettelt és Bottast is megelőzte. 


A rajt nagy vesztese Hülkenberg volt, a 2. kanyarban magától megforgott, a menetiránnyal szemben állt meg, a sauberes Ericcson pedig nem tudta elkerülni, ráfutott, mindketten kiestek. Hülkenberg Force Indiája Verstappen autóját is érintette, a holland bal hátsó defekttel kullogott vissza a bokszutcába. Az incidens miatt azonnal beküldték a biztonsági autót, amit kihasználva Grosjean kereket cserélt, lágyakra váltott.
A safety car mögött a sorrend Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Vettel, Perez, Kvjat, Ricciardo, Nasr és Button volt a top10-ben.
A biztonsági autó a 4. körre engedte el a mezőnyt, az újrarajtolás után Bottas rögtön meg is előzte Räikkönent. A kavarodásban Massa a 11., Alonso a 13. helyre keveredett előre.
Az 5. körben Rosberg azt mondta a rádión, hogy elromlott a gázpedálja, attól tart, hogy be fog ragadni, a csapat azzal nyugtatta, hogy menjen csak, magától megoldódik a probléma.


A 6. körben Vettel a DRS-sel támadni kezdte Räikkönent, de a finn visszaverte a csattárs első próbálkozását.
A 7. körben Rosberg elrontotta a 2. kanyar féktávját, Hamilton megelőzte, de német ritmust veszített, Bottas is elment mellette, majd végképp lelassult, a többiek is sorra otthagyták, a Mercedes versenyzője ki is ment a bokszba, feladta.
A kieséseknek és a start utáni kavarodásnak köszönhetően a 11. körre a végéről induló Sainz Button megelőzésével már a 11. helyre, a pontszerzés határára kapaszkodott fel.


A verseny a 13. körig tartott, a biztonsági autót újra beküldték, miután a 3-as kanyarban Romain Grosjean alól kitört a Lotus, az autó nekicsapódott a TecPro korlátnak, ripityára tört. A csapat a rádión a csapattársnak, Maldonadónak rögtön jelezte, hogy a francia jól van, nem esett baja.
A safety car-periódust sokan kihasználták kerékcserére, de az első nyolc kint maradt. A biztonsági autó a 17. körre engedte el újra a mezőnyt. A jó lendületet vevő Vettel azonnal megtámadta Räikkönent, a finn kiszaladt a 3-as kanyar bukóterébe, csapattársa elé vágott vissza, de amint volt lehetősége, sportszerűen átadta a pozíciót.
A sorrend a 18. körben Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Kvjat Nasr, Massa, Perez, Maldonado és Ricciardo volt a pontszerző helyeken, ami jó néhány körre be is állt, nem történt változás, igyekeztek minél tovább húzni az etapot.


Az élmezőnyből elsőként Bottas ment ki gumikért, a 27. körre vette fel a lágyakat. Nagyon úgy tűnt, hogy a Williams – megint – mellényúlt a taktikával, ugyanis a ferrarisok a legkevésbé sem kapkodtak a bokszkiállással, szépen mentek tovább, míg Bottas a forgalomban veszített időt.
Az olaszoknál előbb Vettel (31. kör), majd a következő körben Räikkönen ment ki. A német simán Bottas elé ért vissza, míg a 2007-es bajnok Bottas nyakára esett, épp csak lemaradt az elévágásról.
A vezető Hamilton a 33. körre vette fel a lágyakat, az első helyre állt vissza. Mögötte a sauberes Felipe Nasr halad, ami még mindig húzta az első etapját, végül a 35. kör végén ment ki.
A brazil ifjonc az épp Massa által megelőzött Alonso mögé érkezett a 12. helyre. Hamilton senkitől sem zavartatva vezetett, utána Vettel, Perez, Ricciardo, az időnként összecsapó Bottas és Räikkönen, Sainz, Kvjat és Massa haladt az első tízben.
Tíz körrel a vége előtt az volt a legnagyobb kérdés, hogy a még a második biztonsági autós szakasz alatt cserélő Perez Force Indiáján meddig bírják a gumik, képes lesz-e behúzni a dobogós helyet.
Hátrébb Massa elvette a 8. helyet Kvjattól, míg Bottas az addig 4. pozícióban haladó Ricciardót gyűrte le. A Red Bull ausztráljával Räikkönen is próbálkozott, de kétszer is elfékezte magát, küszködött.
Sainz a 47. körben ugyanott, a 13-as kanyarban dobta el az autót, ahol szombaton, igaz, ezúttal nem tört össze a Toro Rosso. A hátsó szárny egyik oldallemezét el is hagyta a spanyol, egy marshal vakmerően, Vettel Ferrarija elől kapta fel az elemet a pálya közepéről. A ferraris nem túl boldog hangnemben “bátor orosznak” nevezte a pályabírót.
Räikkönen a 48. körben megelőzte Ricciardót, aki egy körrel később viszont műszaki hiba miatt félre is állt, kiesett.


Előrébb Bottas egyre közelebb került Perezhez, Räikkönen is közelített, teljesen nyitott volt a 3. hely sorsa.
A mexikói az utolsó előtti körig bírta, előbb Bottas, majd a rést kihasználva Räikkönen is megelőzte. Az öregebb finn a 3. kanyarban nekifutott az előzésnek, de összeakadt honfitársával, a Williams a falba pördült, Räikkönen visszaesett, Perez megkapta a 3. helyet.


Hamilton megszerezte idei 9., pályafutása 42. győzelmét – ezzel megelőzte Sennát és beérte Vettelt -, Rosberggel szemben végképp óriási előnyt épített ki. Vettel hozta a Ferrarinak a 2. helyet, míg Perez hatalmas örömet okozott a Force Indiának a 3. pozícióval.
Räikkönen büntetésre számíthat, ha hátrasorolják, a Mercedesé a konstruktőri cím. A leintéskor a finn Massa mögött az 5. volt, a kisebb pontszerző helyeken Kvjat, Nasr, Maldonado és az idén második kettős pontszerzésének örülő McLaren versenyzői, Button és Alonso sorakoztak.
A világbajnokság két hét múlva az austini Amerikai Nagydíjjal folytatódik.
F1: Csaták, balesetek, Hamilton akkor is nyer 1

Kommentek

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.