F1: Csaták, balesetek, Hamilton akkor is nyer

Forma-1 Orosz Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.10.11. 14.50

A tavalyinál sokkal fordulatosabb Orosz Nagydíjon Lewis Hamilton lazán győzött, Rosberg kiesett, Vettel mögött a Force Indiá-s Sergio Perez is a dobogóra állt.


Lewis Hamilton nyerte a 2015-ös Forma-1-es Orosz Nagydíjat, megismételve tavalyi sikerét. A brit azt követően került az élre, hogy csapattársa, Nico Rosberg autójában meghibásodott a gázpedál és fel kellett adni a futamot. Ez a brit pályafutásának 42., idei 9. győzelme, a csapattárs kiesés pedig gyakorlatilag be is biztosította harmadik bajnoki címét.
A dobogóra – csinos pirellis usánkát viselve – még Sebastian Vettel és a bevállalós stratégiát kiválóan teljesítő Force Indiá-s Sergio Perez állhatott még fel. Ezzel Vettel megelőzte a pontversenyben Rosberget. 


A harmadik helyért izgalmas csata folyt az utolsó 4-5 körben. Perezt Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen üldözte, majd miután elfogytak a gumijai, mindketten megelőzték. A ferraris ezt követően támadni kezdte williamses ellenfelét, de rosszul mértre fel a féktávot és összeütköztek. Bottas kiesett, Räikkönen ötödikként ért be, de büntetésre számíthat.
A tavalyi unalmas futam után idén sok akció színesítette a futamot, köztük Romain Grosjean óriási balesete, de kiesett Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg és Marcus Ericcson is.
Mindkét McLaren pontot szerzett, miután Bottas a falban végezte, Jenson Button a kilencedik, Fernando Alonso a tizedik helyen ért célba.
Így zajlott a futam
Száraz, de borús időben (18 fokos levegő- és 27 fokos aszfalthőmérséklet) mellett, de a GP3-as és GP2-es futamoknak köszönhetően már jobban felgumizott aszfalton sorakoztak fel a Forma-1-esek a 2015-ös szezon 15. versenyére, az Orosz Nagydíjra Szocsiban.


A pole-ból – idén harmadik alkalommal – Nico Rosberg indulhatott, mellé csapattársa, a címvédő Lewis Hamilton állt. Mögöttük a williamses Valtteri Bottas és a ferraris Sebastian Vettel, majd Kimi Räikkönen és Nico Hülkenberg (Force India), Sergio Perez (Force India) és Romain Grosjean (Lotus), végül Max Verstappen (Toro Rosso) és Daniel Ricciardo (Red Bull) sorakozott a top10-ben.
Jenson Button a 13. rajtkockába állt a McLaren-Hondával, Felipe Massa az amúgy versenyképes Williamsszel a 15. helyen kezdett csak, míg a 250. versenyhétvégéjének nekifutó Fernando Alonso motorbüntetéssel a 19. rajtkockába állt fel. A szombati, nagyon csúnya balesetét gyakorlatilag karcolás nélkül megúszó Toro Rosso-újonc, Carlos Sainz a versenybírók és az orvosok engedélyét megszerezve a 20. pozícióba sorolt be.
A mezőnyből csak Pastor Maldonado (14.), Felipe Massa (15.), Marcus Ericsson (16.) és Alonso tette fel a tartósabb, lágy keveréket, a többiek mind a szuperlággyal rajtoltak.
A lámpák kialvásakor Rosberg szépen ment el, de a második kanyarban Hamilton támadta, de sikertelenül. Mögöttük Räikkönen kiválóan ugrott előre, Vettelt és Bottast is megelőzte. 


A rajt nagy vesztese Hülkenberg volt, a 2. kanyarban magától megforgott, a menetiránnyal szemben állt meg, a sauberes Ericcson pedig nem tudta elkerülni, ráfutott, mindketten kiestek. Hülkenberg Force Indiája Verstappen autóját is érintette, a holland bal hátsó defekttel kullogott vissza a bokszutcába. Az incidens miatt azonnal beküldték a biztonsági autót, amit kihasználva Grosjean kereket cserélt, lágyakra váltott.
A safety car mögött a sorrend Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Vettel, Perez, Kvjat, Ricciardo, Nasr és Button volt a top10-ben.
A biztonsági autó a 4. körre engedte el a mezőnyt, az újrarajtolás után Bottas rögtön meg is előzte Räikkönent. A kavarodásban Massa a 11., Alonso a 13. helyre keveredett előre.
Az 5. körben Rosberg azt mondta a rádión, hogy elromlott a gázpedálja, attól tart, hogy be fog ragadni, a csapat azzal nyugtatta, hogy menjen csak, magától megoldódik a probléma.


A 6. körben Vettel a DRS-sel támadni kezdte Räikkönent, de a finn visszaverte a csattárs első próbálkozását.
A 7. körben Rosberg elrontotta a 2. kanyar féktávját, Hamilton megelőzte, de német ritmust veszített, Bottas is elment mellette, majd végképp lelassult, a többiek is sorra otthagyták, a Mercedes versenyzője ki is ment a bokszba, feladta.
A kieséseknek és a start utáni kavarodásnak köszönhetően a 11. körre a végéről induló Sainz Button megelőzésével már a 11. helyre, a pontszerzés határára kapaszkodott fel.


A verseny a 13. körig tartott, a biztonsági autót újra beküldték, miután a 3-as kanyarban Romain Grosjean alól kitört a Lotus, az autó nekicsapódott a TecPro korlátnak, ripityára tört. A csapat a rádión a csapattársnak, Maldonadónak rögtön jelezte, hogy a francia jól van, nem esett baja.
A safety car-periódust sokan kihasználták kerékcserére, de az első nyolc kint maradt. A biztonsági autó a 17. körre engedte el újra a mezőnyt. A jó lendületet vevő Vettel azonnal megtámadta Räikkönent, a finn kiszaladt a 3-as kanyar bukóterébe, csapattársa elé vágott vissza, de amint volt lehetősége, sportszerűen átadta a pozíciót.
A sorrend a 18. körben Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Kvjat Nasr, Massa, Perez, Maldonado és Ricciardo volt a pontszerző helyeken, ami jó néhány körre be is állt, nem történt változás, igyekeztek minél tovább húzni az etapot.


Az élmezőnyből elsőként Bottas ment ki gumikért, a 27. körre vette fel a lágyakat. Nagyon úgy tűnt, hogy a Williams – megint – mellényúlt a taktikával, ugyanis a ferrarisok a legkevésbé sem kapkodtak a bokszkiállással, szépen mentek tovább, míg Bottas a forgalomban veszített időt.
Az olaszoknál előbb Vettel (31. kör), majd a következő körben Räikkönen ment ki. A német simán Bottas elé ért vissza, míg a 2007-es bajnok Bottas nyakára esett, épp csak lemaradt az elévágásról.
A vezető Hamilton a 33. körre vette fel a lágyakat, az első helyre állt vissza. Mögötte a sauberes Felipe Nasr halad, ami még mindig húzta az első etapját, végül a 35. kör végén ment ki.
A brazil ifjonc az épp Massa által megelőzött Alonso mögé érkezett a 12. helyre. Hamilton senkitől sem zavartatva vezetett, utána Vettel, Perez, Ricciardo, az időnként összecsapó Bottas és Räikkönen, Sainz, Kvjat és Massa haladt az első tízben.
Tíz körrel a vége előtt az volt a legnagyobb kérdés, hogy a még a második biztonsági autós szakasz alatt cserélő Perez Force Indiáján meddig bírják a gumik, képes lesz-e behúzni a dobogós helyet.
Hátrébb Massa elvette a 8. helyet Kvjattól, míg Bottas az addig 4. pozícióban haladó Ricciardót gyűrte le. A Red Bull ausztráljával Räikkönen is próbálkozott, de kétszer is elfékezte magát, küszködött.
Sainz a 47. körben ugyanott, a 13-as kanyarban dobta el az autót, ahol szombaton, igaz, ezúttal nem tört össze a Toro Rosso. A hátsó szárny egyik oldallemezét el is hagyta a spanyol, egy marshal vakmerően, Vettel Ferrarija elől kapta fel az elemet a pálya közepéről. A ferraris nem túl boldog hangnemben “bátor orosznak” nevezte a pályabírót.
Räikkönen a 48. körben megelőzte Ricciardót, aki egy körrel később viszont műszaki hiba miatt félre is állt, kiesett.


Előrébb Bottas egyre közelebb került Perezhez, Räikkönen is közelített, teljesen nyitott volt a 3. hely sorsa.
A mexikói az utolsó előtti körig bírta, előbb Bottas, majd a rést kihasználva Räikkönen is megelőzte. Az öregebb finn a 3. kanyarban nekifutott az előzésnek, de összeakadt honfitársával, a Williams a falba pördült, Räikkönen visszaesett, Perez megkapta a 3. helyet.


Hamilton megszerezte idei 9., pályafutása 42. győzelmét – ezzel megelőzte Sennát és beérte Vettelt -, Rosberggel szemben végképp óriási előnyt épített ki. Vettel hozta a Ferrarinak a 2. helyet, míg Perez hatalmas örömet okozott a Force Indiának a 3. pozícióval.
Räikkönen büntetésre számíthat, ha hátrasorolják, a Mercedesé a konstruktőri cím. A leintéskor a finn Massa mögött az 5. volt, a kisebb pontszerző helyeken Kvjat, Nasr, Maldonado és az idén második kettős pontszerzésének örülő McLaren versenyzői, Button és Alonso sorakoztak.
A világbajnokság két hét múlva az austini Amerikai Nagydíjjal folytatódik.
F1: Csaták, balesetek, Hamilton akkor is nyer 1

Kommentek

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.