Két hónapja még Forma-1-es autók produkálták az év talán legjobb futamát, most viszont munkagépek marják az aszfaltot a Hungaroringen – a héten elkezdődtek a felújítási munkálatok a pályán.
Az újraaszfaltozás az első, de elengedhetetlen – sőt egyenesen kötelező – lépés a felújítás folyamatában, amelynek során felmarják és újraaszfaltozzák a 4381 méteres aszfaltcsík felső, úgynevezett kopórétegét (ez 3-5 centiméternyi aszfaltot jelent), és kicserélik a rázóköveket.
“A mérési munkálatok már a múlt héten elkezdődtek, az elmúlt két napban pedig a munkagépek is megindultak a bokszutcában és a pályacsíkon” – nyilatkozta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. 


“Az újraaszfaltozás a felújítás kötelező lépése, hiszen az aszfalt nagy része harmincéves, egyszerűen muszáj lecserélni. Ha az időjárás is engedi, az aszfaltozással még a tél beállta előtt végzünk, és tavasszal már csak az utómunkálatokra lesz szükség, de ha hirtelen hidegre fordul az időjárás, tavasszal akkor is be tudjuk fejezni munkát. Az április 24-ei túraautó-világbajnoki (WTCC) futam lesz az első nemzetközi verseny az új aszfalton, amelyet természetesen már korábban szeretnénk tesztelni.”
Gyulay Zsolt azt is elárulta, hogy a tervek szerint a felmart aszfaltot újrahasznosítják: a Hungaroringen belüli utak és a környékbeli települések úthálózatának javítására.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kérésére két kanyarba, a négyesbe és a tizenegyesbe speciális, dupla szélességű, kísérleti rázókő kerül majd, ami a rázókő-műfű kombinációt váltja ki, és nem csupán a Forma-1-es versenyzőknek, hanem például a motorosoknak is kedvez.
A hungaroringi munkálatok során – amelyet a Swietelsky Magyarország Kft. végez el – először a rázóköveket és a szegélyköveket cserélik ki, azután marják fel a teljes pályacsíkot és aszfaltozzák újra a kopóréteget.
S hogy miben különbözik egy versenypálya aszfaltja mondjuk egy autópálya aszfaltjától?


Lényegében ugyanaz az aszfalt, csak sokkal szigorúbb előírások és normák vonatkoznak rá a szemcseméretet, illetve a felület hullámosságát illetően. Mindez azt jelenti, hogy a lehető legjobb minőségű, válogatott alapanyagokból összeállított, prémium kopóréteg kerül a pályacsíkra. A bedolgozás körülményei azok, amelyekben igazán különbözik ez az aszfaltozás a többitől: jóval több munkagéppel dolgoznak egyszerre annak érdekében, hogy a felület a lehető legegyenletesebb legyen, hogy utóbb ne lehessen látni például, hogy hány sávból tevődik össze az aszfalt a célegyenesben.
Érdekesség, hogy az újraaszfaltozási munkálatok során 2300 köbméter aszfaltot, 3970 méternyi szegélyt, 7500 darab vízelvezető szegélyt, 2400 darab rázókőelemet. Ezen felül 52 000 négyzetméteren füvesítenek, 1680 négyzetméteren festik le a burkolatot és 3852 méteren a szegélykövet, 213 méter hosszan építenek gumifalat és 454 méteren szalagkorlátot – a felújítás első lépésének összköltsége pedig előreláthatólag több mint 500 millió forintra rúg majd.
A felújítás, a pálya modernizálása a Forma-1-es Magyar Nagydíj jelenleg 2012-ig élő szerződésének 2026-ig való meghosszabbításának feltétele. 
Forrás: Hungaroring