F1: Utólag kizárják Hamiltont?

Vettel nem akar ajándékgyőzelmet

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.06. 16.00

Az Olasz Nagydíjon egy lehetséges büntetés miatt hajtotta a Mercedes Lewis Hamiltont az utolsó körökben. Túl alacsony volt a guminyomás, akár kizárás is lehet a büntetés.

Nagy idegeskedés látszott a Mercedes bokszában az Olasz Nagydíj utolsó köreiben, végül arra utasították Lewis Hamiltont, hogy időmérős köröket fusson. A Mercedes azt is mondta Hamiltonnak, hogy “ne kérdezzen, csak hajtsa végre az utasítást”, majd a verseny után visszatérnek a kérdésre.
Mint kiderült, nem műszaki hiba volt az autóval (ezt a gyorsítás nehezen oldhatta volna meg), hanem úgy tűnik, hogy a versenyt a Pirelli által minimálisan előírtnál alacsonyabb guminyomással kezdte a két Mercedes.
Az állítólagos különbséget a bal hátsóban mérték 0,3 psi-vel (font/köbhüvelyk, ez 0,02 barnak felel meg), emiatt akár 25 másodperces büntetést is kaphat Hamilton. Ez magyarázná, hogy az angolt miért sürgették a végén, végül 25,042 másodperccel nyert. Ha esetleg valóban megbüntetik és 25 másodperc lesz az időbüntetés, 42 ezreddel megmarad a futamgyőzelme. Rosberg bal hátsójában 1,1 psi-vel volt alacsonyabb a nyomás.
Toto Wolffot a verseny után azonnal megkérdezték az újságírók, hogy az előírt nyomás alatt lehettek-e az abroncsok. “Nem hiszem, mert a Pirellivel közösen mérjük” – értetlenkedett Wolff. “Jelenleg nem tudjuk pontosan, mi történik.”
Amikor a csapatfőnöknek jelezték az állítólag 0,3 psi-s eltérést, Wolff csak annyit válaszolt, “ki mondja?” A csapatfőnök a BBC-nek azt is mondta, “fogalma sincs”, mi lehet a következmény. Szintén a BBC szerint a Mercedest 15.04-kor értesítették a vizsgálatról.

Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója szerint Hamiltont kizárhatják, sőt “ki kellene zárni. Nagy büntetésre számítok – kizárásra. Nem az én kezemben van a döntés, de ha a mérések pontosak, ezen nem lehet sokat gondolkodni. Minél alacsonyabb a nyomás, annál jobb a teljesítmény, a biztonság rovására. A szabály az szabály.” Rob Smedley főmérnök egyetért. “Ez biztonsági kérdés. Amennyire én tudom, ez diszkvalifikáció.” Erre utalt a dobogós Felipe Massa is: “Lehet, hogy apróság, de a szabályokat be kell tartani.”
A GP2-ben hasonló vétségért volt kizárás a monzai hétvégén.
Hamilton nem aggódik, elfogadja, akármi lesz. “Nekem nem kell aggódnom. Fantasztikus hétvégém volt, lesz, ami lesz” – nyilatkozta Hamilton. “Nem tudom, mit mondhatnék erről, nem az én dolgom.”
“A Forma-1 arról szól, hogy feszegessük a határokat. Most 0,3 psi-ról van szó. Ez nem befolyásolja az autót, pláne nem egy abroncsnál. Biztos vagyok benne, hogy ezt a Pirelli bizonyítani tudja. Nem emiatt nyertünk ma. Nem tudom, hogy mikor várható döntés, mert még senkivel nem beszéltem erről.”
Vettel nem vágyik ajándékgyőzelemre, számára Hamilton az igazi győztes. “Ez volt életem legszebb második helye” – fogalmazott Vettel. “Hogy mi lesz utólag, az nem a pilótákon múlik. A díjátadó megvolt, úgy, ahogy kellett. A második helyet viszem magammal, akármi történik. Lehet, hogy néhány ponttal több lesz a nevem mellett összetettben, de ez a történteken nem sokat változtat. Egyébként sem fair ilyesmiről kérdezni minket, ez tőlünk független dolog. Ma Lewis volt a leggyorsabb a pályán, mások arcába kéne tolni a mikrofonokat.”
A Mercedes csapatelnöke, Niki Lauda garantálja, hogy nem akartak trükközni. “Ha valóban 0,3 psi eltérés volt, az egy őszinte hiba, semmi több. A legkisebb mértékben sem próbáltunk a biztonság árán játszani, ezt garantálhatom” – jelentette ki Lauda. “Senki sem tudja, mi történhet, ezért kértük Lewist, hogy minél nagyobbra növelje az előnyét.”
Lauda egyébként jó esélyeket lát a Mercedes számára az ügyben, mert valójában az sincs meghatározva, hogy a nyomást az abroncsok hideg vagy melegítőpaplan alatti állapotában kell mérni, márpedig a két érték soha nem lesz egyforma. “Szerintem tűréshatáron belül voltunk. Nincs pontosan megszabva, hogy mikor kell mérni a nyomást. Én azt mondom, a nyomásnak menet közben kell rendben lennie, nem pedig álló helyzetben, hideg állapotban.”
A Pirelli mindenesetre előre figyelmeztette a csapatokat. “Világosan megmondtuk, hogy aki nem tartja be az előírásokat, büntetést kap” – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportfőnöke még a rajt előtt. “Ha nem tartják be az előírt szinteket, az teljesítményelőnyt jelent. Ezt az FIA-vel közösen ellenőrizzük.”

Kommentek

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Unod a dugót? Itt a megoldás

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.