F1: Utólag kizárják Hamiltont?

Vettel nem akar ajándékgyőzelmet

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2015.09.06. 16.00

Az Olasz Nagydíjon egy lehetséges büntetés miatt hajtotta a Mercedes Lewis Hamiltont az utolsó körökben. Túl alacsony volt a guminyomás, akár kizárás is lehet a büntetés.

Nagy idegeskedés látszott a Mercedes bokszában az Olasz Nagydíj utolsó köreiben, végül arra utasították Lewis Hamiltont, hogy időmérős köröket fusson. A Mercedes azt is mondta Hamiltonnak, hogy “ne kérdezzen, csak hajtsa végre az utasítást”, majd a verseny után visszatérnek a kérdésre.
Mint kiderült, nem műszaki hiba volt az autóval (ezt a gyorsítás nehezen oldhatta volna meg), hanem úgy tűnik, hogy a versenyt a Pirelli által minimálisan előírtnál alacsonyabb guminyomással kezdte a két Mercedes.
Az állítólagos különbséget a bal hátsóban mérték 0,3 psi-vel (font/köbhüvelyk, ez 0,02 barnak felel meg), emiatt akár 25 másodperces büntetést is kaphat Hamilton. Ez magyarázná, hogy az angolt miért sürgették a végén, végül 25,042 másodperccel nyert. Ha esetleg valóban megbüntetik és 25 másodperc lesz az időbüntetés, 42 ezreddel megmarad a futamgyőzelme. Rosberg bal hátsójában 1,1 psi-vel volt alacsonyabb a nyomás.
Toto Wolffot a verseny után azonnal megkérdezték az újságírók, hogy az előírt nyomás alatt lehettek-e az abroncsok. “Nem hiszem, mert a Pirellivel közösen mérjük” – értetlenkedett Wolff. “Jelenleg nem tudjuk pontosan, mi történik.”
Amikor a csapatfőnöknek jelezték az állítólag 0,3 psi-s eltérést, Wolff csak annyit válaszolt, “ki mondja?” A csapatfőnök a BBC-nek azt is mondta, “fogalma sincs”, mi lehet a következmény. Szintén a BBC szerint a Mercedest 15.04-kor értesítették a vizsgálatról.

Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója szerint Hamiltont kizárhatják, sőt “ki kellene zárni. Nagy büntetésre számítok – kizárásra. Nem az én kezemben van a döntés, de ha a mérések pontosak, ezen nem lehet sokat gondolkodni. Minél alacsonyabb a nyomás, annál jobb a teljesítmény, a biztonság rovására. A szabály az szabály.” Rob Smedley főmérnök egyetért. “Ez biztonsági kérdés. Amennyire én tudom, ez diszkvalifikáció.” Erre utalt a dobogós Felipe Massa is: “Lehet, hogy apróság, de a szabályokat be kell tartani.”
A GP2-ben hasonló vétségért volt kizárás a monzai hétvégén.
Hamilton nem aggódik, elfogadja, akármi lesz. “Nekem nem kell aggódnom. Fantasztikus hétvégém volt, lesz, ami lesz” – nyilatkozta Hamilton. “Nem tudom, mit mondhatnék erről, nem az én dolgom.”
“A Forma-1 arról szól, hogy feszegessük a határokat. Most 0,3 psi-ról van szó. Ez nem befolyásolja az autót, pláne nem egy abroncsnál. Biztos vagyok benne, hogy ezt a Pirelli bizonyítani tudja. Nem emiatt nyertünk ma. Nem tudom, hogy mikor várható döntés, mert még senkivel nem beszéltem erről.”
Vettel nem vágyik ajándékgyőzelemre, számára Hamilton az igazi győztes. “Ez volt életem legszebb második helye” – fogalmazott Vettel. “Hogy mi lesz utólag, az nem a pilótákon múlik. A díjátadó megvolt, úgy, ahogy kellett. A második helyet viszem magammal, akármi történik. Lehet, hogy néhány ponttal több lesz a nevem mellett összetettben, de ez a történteken nem sokat változtat. Egyébként sem fair ilyesmiről kérdezni minket, ez tőlünk független dolog. Ma Lewis volt a leggyorsabb a pályán, mások arcába kéne tolni a mikrofonokat.”
A Mercedes csapatelnöke, Niki Lauda garantálja, hogy nem akartak trükközni. “Ha valóban 0,3 psi eltérés volt, az egy őszinte hiba, semmi több. A legkisebb mértékben sem próbáltunk a biztonság árán játszani, ezt garantálhatom” – jelentette ki Lauda. “Senki sem tudja, mi történhet, ezért kértük Lewist, hogy minél nagyobbra növelje az előnyét.”
Lauda egyébként jó esélyeket lát a Mercedes számára az ügyben, mert valójában az sincs meghatározva, hogy a nyomást az abroncsok hideg vagy melegítőpaplan alatti állapotában kell mérni, márpedig a két érték soha nem lesz egyforma. “Szerintem tűréshatáron belül voltunk. Nincs pontosan megszabva, hogy mikor kell mérni a nyomást. Én azt mondom, a nyomásnak menet közben kell rendben lennie, nem pedig álló helyzetben, hideg állapotban.”
A Pirelli mindenesetre előre figyelmeztette a csapatokat. “Világosan megmondtuk, hogy aki nem tartja be az előírásokat, büntetést kap” – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportfőnöke még a rajt előtt. “Ha nem tartják be az előírt szinteket, az teljesítményelőnyt jelent. Ezt az FIA-vel közösen ellenőrizzük.”

Kommentek

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

Anyósgyilkos járművek

Erre a hétre valahogy csupa olyan visszahívás jutott Európában, amelyek az első utasülésnél – közkeletű nevén az anyósülésnél – észlelt, életveszélyes hibákat hivatottak orvosolni.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

Keményít a rendőrség: minden sofőrnek szondát kell fújni

Mostantól nincs kivétel, minden sofőrnek meg kell fújnia az alkoholszondát. A rendőrség a finn módszerrel szeretné kiszűrni az ittas vezetőket. Nógrádban vezetik be először.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.