Hétfőn belehalt sérüléseibe az indycaros Justin Wilson, akit az amerikai széria vasárnapi, poconói futamán talált fejen egy másik autóról származó törmelék. Wilson halála alig egy hónappal Jules Bianchié után következett, a francia pilóta szintén fejsérülése miatt veszítette életét, amelyeket a tavalyi Forma-1-es Japán Nagydíjon történt balesetében szerzett.
2009-ben a Magyar Nagydíj időmérőjén Felipe Massa fejét találta el egy pályán pattogó rugó, és bár a brazil felépült, nem sokkal az ő hungaroringi esete előtt a Forma-2-ben a fiatal Henry Surtees veszítette életét, amikor egy elszabadult kerék a fejének csapódott.
F1: Szeptemberben tesztelik az új fejvédőket 1

Nem jött be a polikarbonát borítás


A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az elmúlt fél évtizedben folyamatosan kutatta a formaautós versenyzők fejének védelmi lehetőségeit. Elsőként a vadászrepülők pilótafülkéjének borításához hasonló megoldással próbálkoztak, de a versenyzők autóba szorulásának kockázata miatt ezt elvetették. Felmerült az ilyen-olyan bukókeretek alkalmazása is, azonban ezek nagyban korlátoznák a pilóták kilátását.
Az FIA-nál azért nem adták fel, épp a múlt héten, még Wilson halála előtt tárgyaltak a további lépésekről, a tragikus eset pedig további lendületet adott az ügynek. A spanyol Marca értesülése szerint kedden újabb ülést tartottak, amelyen eldőlt, hogy szeptemberben további tesztekre kerül sor.


A Forma-1 állandó versenyigazgatója, egyben az FIA műszaki és biztonsági főmegbízottja, Charlie Whiting így beszélt az Autosportnak:
“Évek óta foglalkozunk a kérdéssel, több lehetséges megoldást is kipróbáltunk már, némelyiket sikeresen, másokat kevésbé sikeresen. Próbálkoztunk a vadászrepülős megközelítéssel, de a hátrányai nagyobbak voltak, mint az előnyei. Volt pár igen esetlen bukócsöves struktúra is, de a versenyzők nem látnának ki tőlük. Szóval igen nehéz megfelelő megoldást találni.”
A Mercedes koncepciója


“De van két másik elképzelés is, az első a Mercedestől származik” – utalt a versenyzők fejét amolyan glóriaként övező struktúrára Whiting. “Az nem akadályozza a pilóta kiemelését, ami az egyik legfontosabb szempont, egyszerűen egy tartópilléren álló, a versenyző feje fölött körbefutó gyűrű.”
“A másik egy különböző magasságú lapokból álló megoldás, amelyek a megfelelő szögekbe állítva gyakorlatilag láthatatlanok a versenyző számára.”
“Borzasztó sok időt és energiát fektettünk már a kutatásokba, de nem könnyű, sőt baromi nehéz ügy. Azonban biztos vagyok benne, hogy eredményes lesz a projekt, egy napon találunk majd valami megoldást, ami csökkenti a versenyzők fejsérülésének esélyét. Mennünk kell tovább, találni kell valamit, még ha nem is nyújt 100 százalékos védelmet minden körülmény között. Biztosan van valami megoldás.”