“Lányokat válogattam a Magyar Nagydíjra Laudával”

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.07.24. 05.42

És ez csak egy sztori a Forma-1 sűrűjéből. A Hungaroring 30 éves jubileuma alkalmából 40 rapid kérdést szegeztünk a Forma-1-es versenyekre 50 éve járó Dávid Sándornak.

A szakmában Lapajként emlegetett sportújságíró, Forma-1-es szakkomentátor ott volt a Hungaroring születésénél, sőt, már jóval azelőtt futamokra járt Európa-szerte. Tőle több tapasztalata, sztorija keveseknek van az autósportok csúcsáról.

A Magyar Nagydíj elmúlt 30 éve

Melyik volt a legemlékezetesebb verseny az ön számára az elmúlt 30 évből?

Természetesen a legelső.

Melyik volt a legizgalmasabb?

Amikor Ross Brawn 19 darab időmérős kört kért Schumachertől, és aki ezt teljesítette. Így megnyerte a versenyt Häkkinen előtt. (1998-ban – L.Cs.)

Ezt tartja a leginkább felejthetetlen győzelemnek, vagy van más?

Van! Az akkor még kezdőnek számító Senna és a világbajnok Piquet küzdelme a legelső Magyar Nagydíjon. Amikor a rutinos Piquet visszavette az első helyet, az felejthetetlen.

Elöl a legszebb autóban Dávid szerint a valaha volt legjobb pilóta (Senna), mögötte a hungaroringes kedvenc (Mansell), utánuk az első nagydíj győztese (Piquet)

Mi volt az elmúlt évtizedek legszomorúbb pillanata?

Szerencsére nem történt tragédia a pálya 30 éves történetében.

Balesetek viszont  voltak: melyik a legnagyobb?

Amikor Barrichello a célegyenes végén elesett 2003-ban, majd azt mondta, hogy meg sem vizsgálták, miközben az orvosok eskü alatt állították, hogy elzavarta őket.

Mikor rezgett a leginkább a léc, hogy nem lesz többé Magyar Nagydíj?

Az első 5 évben végig rezgett. Nem volt állami támogatás, Bernie minden egyes évben ránk csapta az ajtót, és azt érzékeltette, hogy elviszi innen a nagydíjat. Persze egyáltalán nem akarta elvinni.

Ki volt az elmúlt 30 évben a Hungaroring királya?

Számomra Senna.

Ezek szerint ő a személyes kedvence azok közül, akik itt versenyeztek?

Az én kedvencem Lauda volt, de ő már nem ment a Hungaroringen, ezért Mansell.

Megégése után félt, de visszatért, és nyert még két világbajnokságot

Ki volt a legbénább versenyző?

Ilyet nem nagyon tudok mondani, aki eljut az F1-be, az már tud.

Évtizedeken át járt közöttük, ki volt a legundokabb pilóta?

Barrichello.

Mi az ön számára a legemlékezetesebb pillanat, találkozás ebből a 3 évtizedből?

Le volt beszélve Eddie Irvine-nal egy interjú 1999-ben. A tényleg nagyon csinos Kinga kolléganőmet vittem magammal, hogy majd ő készíti a beszélgetést. Fehér fölsőben jött, épp elkezdte volna az első kérdéssel, amelyre Irvine visszakérdezett: mikor tudunk találkozni az interjún kívül, majd rám kacsintott, Kinga igencsak zavarba jött. Ismertük már egymást Eddie-vel.

Ön hozta fel: a Magyar Nagydíjaknak melyik időszakában voltak a legszebbek a grid girlök?

A legelső versenyen én válogattam ki a jelentkező lányok közül Laudával és a főszponzor képviselőjével a legszebbeket. A kérdésre az a válaszom, hogy amint fejlődött a világ, úgy lettek egyre szebbek.

A Forma-1 történetének legjei Dávid szerint

Ki az F1 történetének 3 legjobb versenyzője? Sorrendben kérem.

Minden idők legjobbjának Sennát tartom, a másodiknak Schumachert, a harmadiknak Fangiót.

Brambilla éppen bekerül a hírekbe

Melyik a valaha volt 3 legjobb csapat?

A Ferrari en bloc. Aztán a Colin Chapman-féle Lotus, majd a McLaren a harmadik.

Ki tud emelni legrosszabb csapatot?

Legrosszabb sosem volt, csak legszegényebb, és azokban is briliáns mérnökök dolgoztak.

Legrosszabb, legamatőrebb versenyző?

Vittorio Brambilla igazi őstulok volt. 1975-ben ott voltam az Osztrák Nagydíjon, amikor az eső miatt lefújt versenyt megnyerte. Élete egyetlen győzelme volt, amely után mindkét kezével a levegőt öklözte, mire a kocsija összevissza pörögni kezdett. Mindig sírt a jármű a kezében, állandóan összetörte a versenyautóit. Szerintem őt ezért is fizették, így mindig bekerült a fotója a hírekbe.

Ki volt minden idők legjobb csapatfőnöke?

Enzo Ferrari.

Legrosszabb csapatfőnök?

Rosszat nem tudnék mondani.

Melyik a valaha volt legizgalmasabb szezon?

Szerencsére nagyon sok izgalmasat átéltünk, de Senna és Prost 1989-es csatája a McLarenben volt a legjobb.

A Forma-1 történetének egyik leghíresebb ütközése 1989-ből. Szuzukában Prost kiesett, Sennát visszatolták, majd nyert. Később kizárták, sőt, megbüntették, így riválisa lett a világbajnok, immár harmadszor

Mit gondol, mikor volt a legerősebb a Forma-1 mezőnye?

Talán az utolsó Ford Cosworth-időszakban a 70-es években Laudával, Fittipaldival. Az autók motorja egyforma volt, mindenki csak egy kicsit tudott piszkálni rajta.

Ki tud emelni egyetlen versenyt: melyik minden idők legjobbja?

Ezt nem tudom megmondani, annyi jó verseny volt.

Melyik volt a valaha készült legszebb Forma-1-es autó?

Nem vitás, hogy a 80-as évek fekete-arany színű, John Player Special-reklámos Lotusa Sennával a volánnál.

No és melyik lett a legrondább autó?

Elsőre a hatkerekűt mondanám (Tyrell P34, 1976 – L.Cs.), de Laudának egy verseny erejéig  csináltak egy hatalmas hátsó ventilátoros kocsit, na az volt a legrondább (Brabham BT46B, 1978 – L.Cs.). Csak egy versenyt élt meg.

Gordon Murray alkotta meg az ún. fan cart, amelynek ventillátora a motor hűtése mellett kiszívta az autó alól a levegőt. A Brabham ravasz csapatfőnöke bizonyos Bernie Ecclestone volt 1978-ban

Melyik a Forma-1 történetének legjobb sztorija?

Részrehajló vagyok. Lauda a legnagyobb arc, az ő megégésének a története és annak utóélete számomra a legnagyobb sztori. 1976-ban ütközött, kigyulladt a Ferrarija, amelyből 3-4 versenyzőtársa szedte ki, megmentve ezzel az életét. Így is leégett a fél arca és a füle ennek a göndör hajú, helyes srácnak. Túlélte. Amikor nem sokkal utána megkérdezték, hogy ő is megállt volna-e menteni, azt mondta, hogy nem, mert nem ezért van itt, ezután egyből támadták, és cinikusnak nevezték. Pedig egyáltalán nem érzelmek nélküli ember volt, négy héttel a balesete után kötött fejjel elindult, és 4. lett az időmérőn, majd aznap éjszaka bezárkózott a szobájába, és rettegett hajnalig. Félt a versenyen autóba ülni, de végül legyőzte a félelmét, és elindult. Ez egy igazi hősi eposz.

Mit gondol a mai Forma-1-ről?

Sok F1-es pályán járt a világban. Hol a legjobbak a szurkolók?

Angliában.

Hol a legszebbek a grid girlök?

Brazíliában.

Dávid szerint a brazilok a legjobb csajok

Melyik pálya a személyes kedvence a maiak közül?

A Hungaroring. De egyáltalán nem hazabeszélek, gyűlölöm a Tilke-féle széles pályákat.

Ki a jelenlegi mezőny 3 legjobbja? Sorrendben kérem.

Alonso, Hamilton, Button.

Hamilton vagy Vettel zárja több győzelemmel a karrierjét? Alonsót már mindketten lehagyták.

Talán Vettel.

Alonso nyer még futamot?

Futamot? Persze hogy nyer.

Világbajnoki címet?

Azt is.

Meddig tart a Merci-uralom?

Amíg ki nem dobják a hibrid rendszereket.

Kidobják?

Amíg Todt az FIA elnöke, addig nem.

Reális esély, hogy kivonul a Red Bull, vagy csak sírnak?

Reális.

Magyar lányokkal a Hungaroringen

Pár éven belül beszáll a VW-csoport?

Igen.

Melyik márkaneve alatt?

Porsche. Megmondjam, miért? Piech utálta Ecclestone-t, de most már nincs Piech, és Ecclestone is 85 éves.

Sokan szidják a gumispórolást. Kellenek olyan abroncsok a Forma-1-be, amelyek kibírnak egy egész versenyt?

A Pirelli olyan gumit csinál, amelyet Ecclestone kér a versenyek izgalmasabbá tétele miatt, ezért aki szidja a Pirellit a gumijai miatt, az hülye.

Legyen tankolás, vagy ne legyen?

Ugyanaz a téma, azért akarják visszahozni, hogy izgalmasabbá tegyék a versenyeket.

21 év után sajnos ismét meghalt versenybaleset miatt egy F1-es pilóta. Képesek lesznek elérni az illetékesek, hogy soha többé ne legyen halál a Forma-1-ben?

Nem versenybaleset miatt halt meg Bianchi, hanem fatális véletlen volt. A kérdésre határozott nem a válaszom. A balesetek többsége az emberek miatt van, nemcsak a közutakon, hanem a fürdőszobákban is, ezért nem lehet kiiktatni.

Ecclestone viszont örök életűnek tűnik. Meddig mozgatja még a szálakat?

Amíg levegőt vesz.

Kommentek

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.