Idén 30 éves a Hungaroring. Mikor jártál kint életedben először?

Nyolcévesen, lelkes F1-szurkolóként voltam kint először futamon az apukámmal még 1989-ben. Mansellnek és Patrésének szurkoltam.

Mikor és mivel versenyeztél először a ringen?

Talán 2000-ben volt, egy német csapat Forma 3-as autójával. Akkor már javában formaautóztam külföldön, úgy vezettem magyarként a Hungaroringen, hogy például a Hockenheimringet vagy a Nürburgringet sokkal jobban ismertem versenyzőként. Innen nézve nem volt előny a hazai pálya, onnan nézve viszont erőt és bátorítást adott, hogy a hazai szurkolók, de még a pályabírók is nekem szurkoltak, ami nagyon motivált.

Volt baleseted valaha Mogyoródon?

Szerencsére csak kicsúszásaim, falnak sosem mentem itt.

Sok híres pályán mentél a világban, helyezd el versenyzői szemmel a mezőnyben, de objektíven.

Leginkább az imolai pálya második feléhez tudnám hasonlítani. Nem olyan gyors, de nagyon technikás, a nehézsége, hogy az előzéshez sokkal gyorsabbnak kell lenned, mint az előtted haladó. Ha az aszfaltcsík körüli világot nézem, akkor a Hungaroring igazán régi vágású pálya, nem hasonlítanám az olyan modern versenykomplexumokhoz, mint Kuala Lumpur, vagy Abu-Dzabi és társaik. Szerintem a lehetőségekhez képest mindig tudtak rajta fejleszteni az illetékesek, ami jól használható pályává teszi ma is, meg is maradt a Forma-1 érdeklődése iránta.

Nyilván életed lehetősége volt a 2003-as beugrás a Forma-1-be.

Nagy ajándékot kaptam az élettől, hogy a Forma-1-ben éppen a saját hazámban debütálhattam, ez hosszú éveken át általában csak az ausztrál versenyzőknek adatott meg. Érzelmileg az volt a pályám csúcsa, szakmailag, a tempót és a versenyzést tekintve azonban a 2004-es Brazil Nagydíj.

2003, Jordan-overallban. Először nem hitte el

Papíron a 2004-es monacói 9-ik hely, majd Indianapolisban a pontszerzés tűnik a karriered csúcsának. Valószínűleg egyesek mosolyognak azon, hogy ez a két csávó itt milyen helyezésekről beszél “karriercsúcsként”, de ha ránéznek most a Manorra, és két pilótájának helyezéseire, akkor nagyjából képbe kerülnek, hiszen akkor a ti Minarditok volt a mezőny leghátulja.

Monaco küzdelmes pályán maradás volt az egész csapatnak, de valóban sikerült bejönnöm a 9-ik helyen, a csapattársamat, Brunit is megelőztem. Indianapolisban az első szabadedzésen még kaptam egy másodpercet Brunitól, aztán a másodikon már 18-ik voltam, amely viszonylag ritka volt egy Minarditól abban az évben. A versenyen sikerült kikeverednem a rajt utáni balesetből, majd egyenletes tempót mentem, és olyan 8-10 körrel a vége előtt meg tudtam előzni a műszaki problémával küzdő Fisichellát a 8-ik helyen, így jött össze a pontszerzés. Amit viszont nagyon sajnálok, az Spa, ahol az egész hétvégén jól mentem. Az első vizes szabadedzésen 13-ik voltam, a másodikon 18-ik a felszáradó pályán, majd a verseny közben erőből meg tudtam előzni Heidfeldet és Pantanót is, a két Jordant. Abban az évben nem sok példa volt rá, hogy Minardi előz Jordant. Sajnos a 10-ik helyen autózva az Eau Rouge utáni egyenesben Button éppen előzött, amikor defektet kapott, és 350-nél kirobbantott a pályáról. Ott meglehetett volna a 7-ik, 8-ik hely is. Brazíliát azért említettem, mert ott 40 másodpercet vertem Brunira, stabilan gyorsabb voltam nála.

Térjünk vissza a 2003-as beugrásra. Ki közölte a hírt? Eddie Jordan adott valamilyen használható tanácsot?

Éppen indultam ki a pályára, amikor Frank Tamás hívott, hogy hát nagyon úgy néz ki, engem akarnak. Volt bennem némi hitetlenkedős érzés, az nem lehet, hogy éppen most, ilyen hirtelen, habár a Jordan tesztpilótája voltam abban az évben, és akkor még lehetett tesztelni, úgyhogy vezettem korábban az autót. Mire kiértem a pályára, a csapat meg is hozta a döntést. Eddie Jordan nem folyt bele annyira a versenyzők teendőibe, hogy gyakorlati tanácsokat osztogasson.

Jordan a Forma-1 bolondja?

Zsolt ismeri személyesen Eddie Jordant, ezért megkérdeztem, mit gondol Ron Dennis McLaren-vezér minapi kijelentéséről. Eszerint a Forma-1 egy nagy falu, amelyben Jordan a falu bolondja.
“Eddie Jordan igazán jópofa figura, tényleg, emellett komoly sportvezető szép sikerekkel, ahhoz képest, hogy mennyi pénzből rakta össze a csapatát. És hogy mennyire összerakta annak idején, arról csak annyit, hogy ez a csapat maradt a leginkább egyben, ha bemegyek most az utód Force India garázsába, csupa ismerős dolgozik ott, míg a többi akkori csapat emberei szétszéledtek azóta.”

Gondolom, megkaptad Firman versenymérnökét az autója mellé, és vele beszéltél át mindent részletesen.

Érdekes, de nem az ő mérnökét kaptam meg, hanem az lett a futamon a versenymérnököm, akivel a teszteken abban az évben már együtt dolgoztam. Vele beszéltünk át mindent.

Jobban járt volna, ha maradhat

Milyen volt a rajt? Más tesztelni, és más élesben elrajtolni mezőnyben, pláne az egész ország figyelme közepette.

A Forma-1-ben elrajtolni egészen más szint volt, mint korábban azokban a formaautós szériákban, ahol indultam. Egyrészt a gyorsulás, de ennél is nagyobb különbség a lassulás, és különösen az a fajta vizuális élmény, amely a célegyenes végén ért, amikor már fékeznél, de még 2 másodpercet várnod kell, hiszen valójában utána kell fékezned, mert megáll az autó. Ez semmihez sem fogható.

Ismerjük a statisztikákat, Schumacher és Hamilton négyszer, Senna háromszor nyert itt. Kit tartasz a pálya királyának?

Schumachert. Ő mindig jó volt itt.

Az elmúlt évekbeli beszélgetéseink után úgy érzem, ő volt mindig is a személyes kedvenced.

Igen, de rögtön hozzáteszem, főleg, mint embert tartom őt igazán nagyra.

A magyar versenyzők közül ki volt a Hungaroring legnagyobb ásza az elmúlt 30 évben?

Michelisz Norbi bármilyen erős mezőnyben indult, mindig helyt tudott állni.

2004, a mezőny leggyengébb autójával is sikerült a pontszerzés

Milyen jövőt látsz a pályának?

Nyilván nem Silverstone-éhoz mérhető, de azért mégis komoly tradíciója van a régióban a Magyar Nagydíjnak, amely érték, és a pálya mellett szól hosszabb távon. Ráadásul Budapest közelsége miatt tényleg mindenki szívesen jön ide a versenyzőktől a szerelőkig. Persze nagyban befolyásolja a nagydíj jövőjét, hogy a gyártók mennyit és miként akarnak majd változtatni azon, amely ma is naponta szóba kerül: látványosabb legyen az F1!

Hogyan tennéd látványosabbá?

Nehéz ügy megállítani a kilátogató nézők számának csökkenését. Aki fanatikus F1-szurkoló, az a modern technikáknak köszönhetően otthon ülve, online olyan információkhoz juthat hozzá, mint a különféle versenyzők szektorideje, amivel nehéz versenyezni a helyszínen, ahol a sztárok sincsenek annyira közel a nézőkhöz.

A Forma-1 története domináns csapatok uralkodásainak egymásutánja, most éppen a Mercedest üldözik a többiek. Szerinted az erős kezdés után visszaeső Ferrari, vagy a legutóbbi versenyen ideig-óráig futamot vezető Williams kerülhet közelebb Rosberg hátsó szárnyához a szezon második felében?

Ausztriában hideg volt, Spán kívül talán még Szocsiban lesz ilyen, a Williamsnek kedvező időjárás. A meleg versenyek a Ferrarit segítik, ráadásul egészen más büdzséből fejlesztenek. A motivált Vettel és a kedvetlennek tűnő Raikkönen párosát is erősebbnek tartom a Massa-Bottas-duónál, de Massa sikereinek azért örülök.

Button 350-nél lerobbantotta a pályáról

Ki az év pozitív meglepetése számodra?

Sainz elég ígéretes. Tudom, hogy Verstappenről sokkal többet cikkezik a sajtó, de ez az extrém életkora miatt van, és mert a neve ismert az F1-ben. Sainz neve az apja ellenére idegenebbül hangzik. Pilótafejjel is azt mondom, hogy megveri Verstappent, amiben segítheti, hogy kisebb teherrel kell versenyeznie, neki nem kell bizonyítania, hogy van helye az F1-ben.

Ismered Alonsót személyesen, vergődik a csapatával együtt, ennek ellenére váltig állítja: jó csere volt a Ferraritól visszamennie a McLarenhez, hiszen ott csak mindig második volt. Nem érzem őszintének ezt a magyarázatot.

A legkevésbé sem lepődtem meg azon, hogy ennyire nem megy ennyi év kihagyás után a Hondának, ez egy egészen más F1. Ha tudok Alonsóval hosszabban beszélgetni a Magyar Nagydíj alatt, akkor utána többet tudok mondani a motivációjáról, amelyet most nem igazán értek. Eljött egy csapattól, ahol istenítették, és átment abba a brit csapatba, ahol már egyszer nagyon nem jött be a számítása, ráadásul ismét egy brit versenyző mellé, és egy kezdő motorral a háta mögött. Érdekes átigazolás.

Kinek szurkolsz vasárnap?

Idén nem nagyon van favoritom, de jó lenne, ha Alonso pontot szerezne. Emellett Vettelnek szurkolok, és a Ferrarinak, habár Mercedes-győzelmet várok. Azért remélem, lesz némi verseny a pályán.

Manapság kétüléses F1-klónban autóztat gazdagokat, például az Ausztrál Nagydíjak előtt


Van Baumgartner Zsoltnál sokkal ismertebb magyar ember a Forma-1-ben – ő az!