“Button 350-nél lerobbantott a pályáról”

Interjú Baumgartner Zsolttal

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.07.22. 05.29

Saját Forma-1-es beugrásáról, Schumacher emberségéről és Alonso kudarcos átigazolásáról is beszél az exversenyző.

Idén 30 éves a Hungaroring. Mikor jártál kint életedben először?

Nyolcévesen, lelkes F1-szurkolóként voltam kint először futamon az apukámmal még 1989-ben. Mansellnek és Patrésének szurkoltam.

Mikor és mivel versenyeztél először a ringen?

Talán 2000-ben volt, egy német csapat Forma 3-as autójával. Akkor már javában formaautóztam külföldön, úgy vezettem magyarként a Hungaroringen, hogy például a Hockenheimringet vagy a Nürburgringet sokkal jobban ismertem versenyzőként. Innen nézve nem volt előny a hazai pálya, onnan nézve viszont erőt és bátorítást adott, hogy a hazai szurkolók, de még a pályabírók is nekem szurkoltak, ami nagyon motivált.

Volt baleseted valaha Mogyoródon?

Szerencsére csak kicsúszásaim, falnak sosem mentem itt.

Sok híres pályán mentél a világban, helyezd el versenyzői szemmel a mezőnyben, de objektíven.

Leginkább az imolai pálya második feléhez tudnám hasonlítani. Nem olyan gyors, de nagyon technikás, a nehézsége, hogy az előzéshez sokkal gyorsabbnak kell lenned, mint az előtted haladó. Ha az aszfaltcsík körüli világot nézem, akkor a Hungaroring igazán régi vágású pálya, nem hasonlítanám az olyan modern versenykomplexumokhoz, mint Kuala Lumpur, vagy Abu-Dzabi és társaik. Szerintem a lehetőségekhez képest mindig tudtak rajta fejleszteni az illetékesek, ami jól használható pályává teszi ma is, meg is maradt a Forma-1 érdeklődése iránta.

Nyilván életed lehetősége volt a 2003-as beugrás a Forma-1-be.

Nagy ajándékot kaptam az élettől, hogy a Forma-1-ben éppen a saját hazámban debütálhattam, ez hosszú éveken át általában csak az ausztrál versenyzőknek adatott meg. Érzelmileg az volt a pályám csúcsa, szakmailag, a tempót és a versenyzést tekintve azonban a 2004-es Brazil Nagydíj.

2003, Jordan-overallban. Először nem hitte el

Papíron a 2004-es monacói 9-ik hely, majd Indianapolisban a pontszerzés tűnik a karriered csúcsának. Valószínűleg egyesek mosolyognak azon, hogy ez a két csávó itt milyen helyezésekről beszél “karriercsúcsként”, de ha ránéznek most a Manorra, és két pilótájának helyezéseire, akkor nagyjából képbe kerülnek, hiszen akkor a ti Minarditok volt a mezőny leghátulja.

Monaco küzdelmes pályán maradás volt az egész csapatnak, de valóban sikerült bejönnöm a 9-ik helyen, a csapattársamat, Brunit is megelőztem. Indianapolisban az első szabadedzésen még kaptam egy másodpercet Brunitól, aztán a másodikon már 18-ik voltam, amely viszonylag ritka volt egy Minarditól abban az évben. A versenyen sikerült kikeverednem a rajt utáni balesetből, majd egyenletes tempót mentem, és olyan 8-10 körrel a vége előtt meg tudtam előzni a műszaki problémával küzdő Fisichellát a 8-ik helyen, így jött össze a pontszerzés. Amit viszont nagyon sajnálok, az Spa, ahol az egész hétvégén jól mentem. Az első vizes szabadedzésen 13-ik voltam, a másodikon 18-ik a felszáradó pályán, majd a verseny közben erőből meg tudtam előzni Heidfeldet és Pantanót is, a két Jordant. Abban az évben nem sok példa volt rá, hogy Minardi előz Jordant. Sajnos a 10-ik helyen autózva az Eau Rouge utáni egyenesben Button éppen előzött, amikor defektet kapott, és 350-nél kirobbantott a pályáról. Ott meglehetett volna a 7-ik, 8-ik hely is. Brazíliát azért említettem, mert ott 40 másodpercet vertem Brunira, stabilan gyorsabb voltam nála.

Térjünk vissza a 2003-as beugrásra. Ki közölte a hírt? Eddie Jordan adott valamilyen használható tanácsot?

Éppen indultam ki a pályára, amikor Frank Tamás hívott, hogy hát nagyon úgy néz ki, engem akarnak. Volt bennem némi hitetlenkedős érzés, az nem lehet, hogy éppen most, ilyen hirtelen, habár a Jordan tesztpilótája voltam abban az évben, és akkor még lehetett tesztelni, úgyhogy vezettem korábban az autót. Mire kiértem a pályára, a csapat meg is hozta a döntést. Eddie Jordan nem folyt bele annyira a versenyzők teendőibe, hogy gyakorlati tanácsokat osztogasson.

Jordan a Forma-1 bolondja?

Zsolt ismeri személyesen Eddie Jordant, ezért megkérdeztem, mit gondol Ron Dennis McLaren-vezér minapi kijelentéséről. Eszerint a Forma-1 egy nagy falu, amelyben Jordan a falu bolondja.
“Eddie Jordan igazán jópofa figura, tényleg, emellett komoly sportvezető szép sikerekkel, ahhoz képest, hogy mennyi pénzből rakta össze a csapatát. És hogy mennyire összerakta annak idején, arról csak annyit, hogy ez a csapat maradt a leginkább egyben, ha bemegyek most az utód Force India garázsába, csupa ismerős dolgozik ott, míg a többi akkori csapat emberei szétszéledtek azóta.”

Gondolom, megkaptad Firman versenymérnökét az autója mellé, és vele beszéltél át mindent részletesen.

Érdekes, de nem az ő mérnökét kaptam meg, hanem az lett a futamon a versenymérnököm, akivel a teszteken abban az évben már együtt dolgoztam. Vele beszéltünk át mindent.

Jobban járt volna, ha maradhat

Milyen volt a rajt? Más tesztelni, és más élesben elrajtolni mezőnyben, pláne az egész ország figyelme közepette.

A Forma-1-ben elrajtolni egészen más szint volt, mint korábban azokban a formaautós szériákban, ahol indultam. Egyrészt a gyorsulás, de ennél is nagyobb különbség a lassulás, és különösen az a fajta vizuális élmény, amely a célegyenes végén ért, amikor már fékeznél, de még 2 másodpercet várnod kell, hiszen valójában utána kell fékezned, mert megáll az autó. Ez semmihez sem fogható.

Ismerjük a statisztikákat, Schumacher és Hamilton négyszer, Senna háromszor nyert itt. Kit tartasz a pálya királyának?

Schumachert. Ő mindig jó volt itt.

Az elmúlt évekbeli beszélgetéseink után úgy érzem, ő volt mindig is a személyes kedvenced.

Igen, de rögtön hozzáteszem, főleg, mint embert tartom őt igazán nagyra.

A magyar versenyzők közül ki volt a Hungaroring legnagyobb ásza az elmúlt 30 évben?

Michelisz Norbi bármilyen erős mezőnyben indult, mindig helyt tudott állni.

2004, a mezőny leggyengébb autójával is sikerült a pontszerzés

Milyen jövőt látsz a pályának?

Nyilván nem Silverstone-éhoz mérhető, de azért mégis komoly tradíciója van a régióban a Magyar Nagydíjnak, amely érték, és a pálya mellett szól hosszabb távon. Ráadásul Budapest közelsége miatt tényleg mindenki szívesen jön ide a versenyzőktől a szerelőkig. Persze nagyban befolyásolja a nagydíj jövőjét, hogy a gyártók mennyit és miként akarnak majd változtatni azon, amely ma is naponta szóba kerül: látványosabb legyen az F1!

Hogyan tennéd látványosabbá?

Nehéz ügy megállítani a kilátogató nézők számának csökkenését. Aki fanatikus F1-szurkoló, az a modern technikáknak köszönhetően otthon ülve, online olyan információkhoz juthat hozzá, mint a különféle versenyzők szektorideje, amivel nehéz versenyezni a helyszínen, ahol a sztárok sincsenek annyira közel a nézőkhöz.

A Forma-1 története domináns csapatok uralkodásainak egymásutánja, most éppen a Mercedest üldözik a többiek. Szerinted az erős kezdés után visszaeső Ferrari, vagy a legutóbbi versenyen ideig-óráig futamot vezető Williams kerülhet közelebb Rosberg hátsó szárnyához a szezon második felében?

Ausztriában hideg volt, Spán kívül talán még Szocsiban lesz ilyen, a Williamsnek kedvező időjárás. A meleg versenyek a Ferrarit segítik, ráadásul egészen más büdzséből fejlesztenek. A motivált Vettel és a kedvetlennek tűnő Raikkönen párosát is erősebbnek tartom a Massa-Bottas-duónál, de Massa sikereinek azért örülök.

Button 350-nél lerobbantotta a pályáról

Ki az év pozitív meglepetése számodra?

Sainz elég ígéretes. Tudom, hogy Verstappenről sokkal többet cikkezik a sajtó, de ez az extrém életkora miatt van, és mert a neve ismert az F1-ben. Sainz neve az apja ellenére idegenebbül hangzik. Pilótafejjel is azt mondom, hogy megveri Verstappent, amiben segítheti, hogy kisebb teherrel kell versenyeznie, neki nem kell bizonyítania, hogy van helye az F1-ben.

Ismered Alonsót személyesen, vergődik a csapatával együtt, ennek ellenére váltig állítja: jó csere volt a Ferraritól visszamennie a McLarenhez, hiszen ott csak mindig második volt. Nem érzem őszintének ezt a magyarázatot.

A legkevésbé sem lepődtem meg azon, hogy ennyire nem megy ennyi év kihagyás után a Hondának, ez egy egészen más F1. Ha tudok Alonsóval hosszabban beszélgetni a Magyar Nagydíj alatt, akkor utána többet tudok mondani a motivációjáról, amelyet most nem igazán értek. Eljött egy csapattól, ahol istenítették, és átment abba a brit csapatba, ahol már egyszer nagyon nem jött be a számítása, ráadásul ismét egy brit versenyző mellé, és egy kezdő motorral a háta mögött. Érdekes átigazolás.

Kinek szurkolsz vasárnap?

Idén nem nagyon van favoritom, de jó lenne, ha Alonso pontot szerezne. Emellett Vettelnek szurkolok, és a Ferrarinak, habár Mercedes-győzelmet várok. Azért remélem, lesz némi verseny a pályán.

Manapság kétüléses F1-klónban autóztat gazdagokat, például az Ausztrál Nagydíjak előtt


Van Baumgartner Zsoltnál sokkal ismertebb magyar ember a Forma-1-ben – ő az!

Kommentek

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítmény-optimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

Felejts el mindent, amit eddig a Suzuki Ignisről gondoltál!

Az új Suzuki Ignis csak nevében hasonlít a korábbi, szomorú, szögletes kisautóra. Az új divatos, okos belül és vezetni is jó.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.