F1: Nagyon engedékeny lett a Mercedes

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.07.06. 09.35

A Mercedes csapatfőnöke hajlandó lenne segíteni a Renault-nak és a Hondának, elengedné a Lotust, és a költségplafonra is nyitott, bármibe belemennének.

Úgy tűnik, a Mercedesnél is érzik, hogy a dominanciájuk agyonnyomja a Forma-1-et, és nagyobb értéke lenne a győzelemnek erősebb ellenfelekkel szemben, legalábbis erre utal a csapatfőnök, Toto Wolff múlt hétvégén tett több nyilatkozata.
Az F1 pillanatnyilag legégetőbb, legfeltűnőbb problémája a Mercedes-erőforrás, és ebből fakadóan a gyári csapat óriási fölénye, amely a szigorúan korlátozott motorfejlesztési szabályok mellett behozhatatlan a Renault és a Honda számára.
A Forma-1 szabályait előkészítő szervezet, a hat topcsapat, plusz Bernie Ecclestone és az FIA-elnök Jean Todt részvételével működő Stratégiai Munkacsoport a múlt heti ülésén arról határozott, hogy megvizsgálják a motorfejlesztés liberalizálásának lehetőségeit, Wolff pedig így indokolta az ügy támogatását:


“A Honda küszködését látva megértőnek kell lennünk, módot kell találnunk arra, hogy felzárkózzanak úgy, hogy közben nem sérül a Forma-1 DNS-e. Viszont azért ódzkodtunk mindig is az idény közbeni fejlesztésektől, mert azok óriási költségekkel járnak. A Ferrari megtalálta a kiskaput a szabályokban, de most már ők is a költségekre panaszkodnak” – utalt az idei, a szabály pontatlan fogalmazása miatt lehetővé vált fejlesztési munkára. 
 
“Szóval a legutóbbi ülésen leszögeztük, hogy bár jövőre már bezárul ez a lehetőség, ha a Renault-nak és a Hondának igénye van rá, akkor beszélhetünk a visszahozásáról. Pénzügyileg nem a legokosabb dolog, de ha a többiek úgy vélik, hogy ez kell a felzárkózásukhoz, akkor hajlandóak vagyunk megfontolni.”
A Merci-főnök azért leszögezte, hogy abba nem mennének bele, hogy csak a többiek fejleszthessenek, ők viszont nem.
“Nyilván empátiával kell viszonyulni az új szabályok mellett küszködőkhöz, de olyan még nem fordult elő, hogy valakinek be kellett volna fagyasztania a fejlesztéseket, hogy a többiek felzárkózhassanak. Ez nem való a Forma-1-ben. Itt verseny van, hogy kiderüljön, ki a legjobb.”


A küszködő Renault az elmúlt hónapokban a kiszállástól a saját gyári csapat indításáig minden lehetőséget mérlegelt, a spekulációk szerint az a legvalószínűbb, hogy a volt alakulatuk, a most Lotus néven futó és Mercedes-motorokat használó enstone-i gárda megvásárlása a tervük. Wolff erről azt mondta, nem fogják akadályozni, ha úgy alakul:
“A Lotus szerződése 2015-től 2020-ig él, de ha a Renault bejelentkezik és a Lotus szeretné felmondani a szerződést, akkor találunk majd megoldást. Közös érdekünk, hogy a Renault a Forma-1-ben maradjon.”
A hétvégén az is felröppent, hogy a Red Bull léphetne a Lotus helyére egy, az Aston Martinnal kötött új partnerségen keresztül. A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda elhessegette ezt a lehetőséget, de Wolff óvatosabban reagált, azt mondta, “meg kellene vizsgálni az új helyzetet”.
“Mostanáig ők voltak az ellenség, de mára talán más az. Mit is jelentene ez az erőviszonyok tekintetében? Tárgyalások egyelőre nem folynak, de minden lehetőséget mérlegelni kell. Nyitva tartom a kérdést.”


A kis- és középcsapatok szerint a Forma-1 legnagyobb gondja a nyakló nélküli költekezés, amely az egyenlőtlen pénzelosztás miatt végképp a csőd felé viszi őket. A Nemzetközi Automobil Szövetség előző elnöke, Max Mosley nemrég újra bedobta a költségplafon ötletét, azzal az újítással kiegészítve, hogy a költségplafont elfogadó csapatok a korlátozott büdzséért cserébe kapjanak nagyobb fejlesztési szabadságot. Toto Wolff azt mondta, a Mercedes ezt is támogatni tudná.
“Szerintem izgalmas Max ötlete. Ha valaki elfogadja a költségplafont, akkor szabadabban fejleszthet, ez tényleg érdekes elképzelés.”
Wolff egyébként úgy véli, hogy jelenleg alapvetően stabil az F1 pénzügyi helyzete, az elvérző kiscsapatok eleve fenntarthatatlan üzleti modellel szálltak be, viszont biztatónak látja, hogy azért akad új jelentkező a 2016-ban érkező, a Ferrarival partneri viszonyt alakító amerikai Haas képében. Komolyan számol az új csapattal.
“Mivel rájuk még nem vonatkozik semmilyen aerodinamikai tesztmegkötés, szabadon csinálhatnak bármit, ami óriási előny. A Haas a többiekhez képest nagy előnnyel lép majd be.”

Kommentek

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.