F1: Tehetetlenül rohant a teherautónak a pilótanő

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.06.28. 17.30

Szinte csak utas volt az autójában Maria de Villota a végül a halálához vezető Forma-1-es tesztbalesetben, derült ki a nemrég lezárt vizsgálati jelentésből.

A Marussia tesztpilótája, Maria de Villota még 2012 nyarán szenvedett életveszélyes sérülésekkel járó balesetet a csapat duxfordi repülőtéren tartott tesztjén, bő egy évvel később pedig a szövődmények következtében elhunyt.


A brit munkavédelmi hatóság (NSHA) nemrég zárta le az ügyet érintő vizsgálatát, de a nagyközönség igen kevés részletet tudott meg. A BBC közérdekű adatigénylés keretében kikérte a jelentést az állami hatóságtól, alább a fontosabb megállapítások, amelyekből kiderül, hogy a 32 éves versenyzőnő tehetetlenül, szinte utasként ült az autóban, amikor a teherautó rámpájának ütközött.
De Villota a tesztelés előtt egy családi autóval ment körbe az ideiglenes tesztpályán, majd eligazítást kapott a versenymérnöktől, az autó leállítására, a megfelelő sebességi fokozat kiválasztására nem kapott konkrét utasításokat. A csapat a korábban a Lotusszal kétszer is tesztelő pilótanő “korábbi tapasztalatára és tudására” hagyatkozott.
 
A versenyzőnő két kör után hajtott vissza az ideiglenes bokszhoz, lassítás közben azonban blokkoltak az első fékjei. A motor lefulladásgátló üzemmódba kapcsolt, amely 4100 körüli fordulaton pörgette az erőforrást. De Villota próbálta kiengedni a kuplungot, próbált kettesből egyesbe váltani, de nem sikerült, a hajtáslánc gyakorlatilag a saját “akaratából” hajtotta a teherautó felé.


Villota már a baleset előtt jelezte a mérnököknek, hogy teljes elfordítás esetén a kormányon nem működött a kuplungfül – az ütközés pillanatában is pont ez volt a helyzet.
Az útjában lévő teherautó – amely nem speciális versenyautó-szállító, hanem hétköznapi példány volt – rámpája pontosan de Villota szemmagasságban volt, bár ő azt későbbi beszámolója szerint nem is látta, egyszerűen ki akarta kerülni a járművet, ezért is volt elfordítva a kormány. 
Az NHSA végül nem állapított meg egyértelmű felelősséget, további lépés nélkül zárták le a vizsgálatot.
A tavaly ősszel csődbe ment, de idénre Manor Marussia néven feltámasztott csapat szóvivője a BBC megkeresésére semmit nem kívánt hozzáfűzni a megjelentekhez.

Kommentek

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.