F1: Tehetetlenül rohant a teherautónak a pilótanő

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.06.28. 17.30

Szinte csak utas volt az autójában Maria de Villota a végül a halálához vezető Forma-1-es tesztbalesetben, derült ki a nemrég lezárt vizsgálati jelentésből.

A Marussia tesztpilótája, Maria de Villota még 2012 nyarán szenvedett életveszélyes sérülésekkel járó balesetet a csapat duxfordi repülőtéren tartott tesztjén, bő egy évvel később pedig a szövődmények következtében elhunyt.


A brit munkavédelmi hatóság (NSHA) nemrég zárta le az ügyet érintő vizsgálatát, de a nagyközönség igen kevés részletet tudott meg. A BBC közérdekű adatigénylés keretében kikérte a jelentést az állami hatóságtól, alább a fontosabb megállapítások, amelyekből kiderül, hogy a 32 éves versenyzőnő tehetetlenül, szinte utasként ült az autóban, amikor a teherautó rámpájának ütközött.
De Villota a tesztelés előtt egy családi autóval ment körbe az ideiglenes tesztpályán, majd eligazítást kapott a versenymérnöktől, az autó leállítására, a megfelelő sebességi fokozat kiválasztására nem kapott konkrét utasításokat. A csapat a korábban a Lotusszal kétszer is tesztelő pilótanő “korábbi tapasztalatára és tudására” hagyatkozott.
 
A versenyzőnő két kör után hajtott vissza az ideiglenes bokszhoz, lassítás közben azonban blokkoltak az első fékjei. A motor lefulladásgátló üzemmódba kapcsolt, amely 4100 körüli fordulaton pörgette az erőforrást. De Villota próbálta kiengedni a kuplungot, próbált kettesből egyesbe váltani, de nem sikerült, a hajtáslánc gyakorlatilag a saját “akaratából” hajtotta a teherautó felé.


Villota már a baleset előtt jelezte a mérnököknek, hogy teljes elfordítás esetén a kormányon nem működött a kuplungfül – az ütközés pillanatában is pont ez volt a helyzet.
Az útjában lévő teherautó – amely nem speciális versenyautó-szállító, hanem hétköznapi példány volt – rámpája pontosan de Villota szemmagasságban volt, bár ő azt későbbi beszámolója szerint nem is látta, egyszerűen ki akarta kerülni a járművet, ezért is volt elfordítva a kormány. 
Az NHSA végül nem állapított meg egyértelmű felelősséget, további lépés nélkül zárták le a vizsgálatot.
A tavaly ősszel csődbe ment, de idénre Manor Marussia néven feltámasztott csapat szóvivője a BBC megkeresésére semmit nem kívánt hozzáfűzni a megjelentekhez.

Kommentek

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmód-családja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfény-aktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

F1: Labdába sem rúgnak idén a kisebb csapatok?

A Renault főnöke szerint a 2017-es Forma-1-es idény újabb fegyverkezési versenyt hoz, ami még esélytelenebbé teheti a független kis- és középcsapatokat.

Rozsdagyűjtő, erdőben lassan rohadó autók romantikája

Autóroncs szinte minden árokparton akad sajnos. De néha valódi értékes, ritka, veterán típusok is elhagyva gyűjtik a rozsdát a gyéren lakott területeken. Vannak, akik meglátják ebben is a fotótémát, és kattintanak. Elhagyott autók gyűjteménye az Instagram oldaláról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.