Ecclestone nem akarja így látni Schumachert

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.06.02. 17.40

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone hosszú interjúban beszélt a motorokról, a közösségi médiáról, a backgammonról és Michael Schumacherről.

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone az F1 Racing magazin friss számában olvasói kérdésekre válaszolgatott, az utódlásától kezdve a motorokon és a közösségi médián keresztül a backgammonig és Michael Schumacherig számtalan témát érintett.

Kérdés: Mikor fog nyugdíjba vonulni?
Bernie Ecclestone: Fogalmam sincs. Amikor majd úgy érzem, hogy már nem tudom megfelelően végezni a munkám.
Mit gondol, Ön halhatatlan?
Nos szerencsés vagyok. Szerencsés, hogy több mint 40 éve ezzel foglalkozhatok. Szerencsés vagyok.


Milyen stratégiával hozna fiatal nézőket a Forma-1-be?
Nem tudom. Erre talán valaki más tudna válaszolni. Mi vonzotta a nézőket 30-40 éve, mi változott azóta? Ez a lényeg. Talán a másfajta szórakozási lehetőségek, a tévénézés például nagyon sok embert elszipkázott, akik a Forma-1-et nézték, de ma már mást néznek.
Sok dolog könnyen elérhető, amik régen nem voltak azok. A foci is óriási. Több ezer meccs – miközben nekünk csak 20 “meccsünk” van egy évben. Csak gondoljunk bele, hány meccset nézhetnek az emberek országonként.
És ez a szponzorokra is igaz. Ha a Forma-1-ben akarják megforgatni a terméküket, akkor mi 20 különböző lehetőséget tudunk nyújtani, ellenben a fociban. Csak gondoljunk bele, hány meccs zajlik egy-egy hétvégén. A világ megváltozott.
Mi hajtja előre a munkájában?
Azt hiszem, nem különbözöm a versenyzőktől. Én is győzni akarok. Az év végén derül ki, hogy győztem vagy veszítettem. Ha a Forma-1 sikeres, akkor győztem.
Mit tanácsolna a leendő utódjának?
Nos, nem hiszem, hogy egyetlen személy lesz az. Inkább egy csoportról lesz szó, ahol mindenki teszi a maga dolgát. Talán jobb is lesz így.


Mekkora az esély, hogy visszatérjenek a V8-as vagy V10-es motorok?
Bárcsak tudnék erre válaszolni! Én örülnék neki. Nem is kellett volna ejtenünk őket. Az embereknek tudniuk kell, hogy amikor a mostani motorok bevezetése felvetődött, senki nem gondolta, hogy ez lesz belőle. Nem is motorok ezek, hanem erőforrások. De ezeknek semmi közük az utcai autókhoz, sosem szerelik majd azokba őket. 
A KERS kell, az már ott van az utcai autókban ma is, működik, de ez (az F1-es) hibridrendszer sosem lesz kereskedelmi forgalomban. De még ennél is fontosabb, hogy ez nem passzol az F1-hez. Nem ezt keresik az emberek a Forma-1-ben, nekik a zaj kell meg ilyenek. Ha balettelőadásra megyünk, aztán edzőcipőben ugrálnak a lányok, az meglepő. Nem ezt várjuk.


Mi volt az eddigi legjobb utcai autója?
Nem igazán izgatnak az autók, egyszerűen csak vezetem őket. Céleszközök.
Ha egy korábbi helyszínt visszahozhatna az F1-be, melyik lenne az?
Argentína jó volt. A közönség nagyszerű volt, imádják az autóversenyzést arrafelé. Más olyan hely nem jut eszembe, amit ejtettünk és szeretném visszavenni. De jó lenne Franciaországban is versenyezni, ha rendesen menne a dolog. A hagyományok miatt. De végső soron világbajnokságot rendezünk, régen voltunk csak európai széria. Ez van.
Miért nem valósult meg a New Jersey-i futam?
Nem voltak rendben a pénzügyei. A projekt megálmodója azt hitte, sikerül majd sok pénzt összeszedni rá. Egyszerű üzleti kérdés, de nem ment.
Miért nem akarja elfogadni az olyan modern technológiákat, mint a Facebook, a YouTube és a Twitter?
Nem utasítom el őket, én csak azt mondom, hogy szerintem nem ezek fogják behozni a fiatalokat a Forma-1-be, még ha mások ezt is állítják. 30-40 éve mi vonzotta a nézőket? Akkor még nem volt közösségi média. Az utóbbi időben jobban megnéztem ezt az egészet, de nem látom, hogyan lehetne ezeken keresztül megfogni a fiatalokat. 


Egyetért azzal, hogy válságban van a Forma-1? A kisebb csapatok napról napra élnek, míg az egyik nagycsapat dominál és tönkreteszi a versenyt.
Amilyen rég – egyesek szerint túl rég – én itt vagyok, láttam már nagyon sok mindent. Amikor még csapatom volt (a Brabham – a szerk.) a dolgok nem változtak. Frank Williams néha átjött, kért kölcsön egy kis pénzt vagy egy motort, így ment ez akkor, teljesen más volt a Forma-1.
Ma már nem ez van, mert először is túl sok pénz kell, másodsorban pedig túl sok nagyravágyó figura van az F1-ben, akik a győztesekkel akarnak versenyben lenni. Rohadtul nincs szükség bazi nagy motorhome-okra. Egyszerű ez: ki az, aki úgy visz üzletet, hogy többet fektet be, mint amennyit kivesz? Hát ezek az emberek. És azt hiszem, nincs is szükségük olyan sok pénzre, mint amennyiért sírnak, de remélik, hogy így több jut. 
Miért ne lehetnének egy-, két-, és háromautós csapatok attól függően, hogy kinek mennyi fér bele? Nem lenne is jobb a kiscsapatoknak, nem lenne így több autó?
Pontosan így van. Én örülnék ennek, sőt, ami azt illeti, pont ezt vetettem fel.


Ki a legkeményebb backgammon-játékpartnere?
Megmondom, ki játszik nagyon-nagyon jól, akit, bevallom, még sosem győztem le: Todt úr. 
Jóban van az FIA-elnök Jean Todttal?
Jeannal nagyon különbözünk. Én úgy irányítok, hogy mindenki csinálhat amit akar, amíg az nekem is tetszik. Ő viszont mindenkitől egyetértést vár, mindenkinek a kedvére akar tenni. De mindketten sikeresek vagyunk, mindkét rendszer működik.


Ha bármelyik korszakból bármelyik két pilótát kiválaszthatná a saját Forma-1-es csapatába, kik lennének azok és miért?
Az autók és a csapatok nagyon mások, mint 20 éve, ezt így nem igazán lehet megmondani? De ha mondjuk úgy kérdezzük, hogy ma kit választanék, akkor, feltéve, ha van annyi eszük, hogy nem balhéznak össze, akkor Lewist (Hamilton) és Sebastiant (Vettel) választanám. Mindkettőjükkel jóban vagyok, és azt hiszem, ők is jól meglennének. Egyikük sincs elszállva magától, teszik a dolgukat. 
Az F1 mellett milyen sportokat szeret még?
Más sportok, hát? Régen utáltam a focit, mert alapvetően nem szeretem a csapatsportokat, de értem, hogy az emberek mit szeretnek benne. Jó meccseket én is megnézek. De különben az egy-egy elleni sportokat szeretem, mint a tenisz, vagy épp a snooker. Két ász egymás ellen, minden fejben dől el. A bokszot nem szeretem.
Csinált már valaha valami törvénybe ütközőt?
Valószínűleg igen, de nem tudtam róla.


Szeretné újra az F1-ben látni a barátját, Flavio Briatorét?
Nagyon is! Még sokat adhat a Forma-1-nek.
Meglátogatta Michael Schumacher a síbalesete óta?
Nem… Nem szeretném Michaelt így látni, úgy emlékszem rá, amilyen volt, és úgy is szeretném majd újra látni, amikor visszatér.

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.