Ecclestone nem akarja így látni Schumachert

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.06.02. 17.40

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone hosszú interjúban beszélt a motorokról, a közösségi médiáról, a backgammonról és Michael Schumacherről.

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone az F1 Racing magazin friss számában olvasói kérdésekre válaszolgatott, az utódlásától kezdve a motorokon és a közösségi médián keresztül a backgammonig és Michael Schumacherig számtalan témát érintett.

Kérdés: Mikor fog nyugdíjba vonulni?
Bernie Ecclestone: Fogalmam sincs. Amikor majd úgy érzem, hogy már nem tudom megfelelően végezni a munkám.
Mit gondol, Ön halhatatlan?
Nos szerencsés vagyok. Szerencsés, hogy több mint 40 éve ezzel foglalkozhatok. Szerencsés vagyok.


Milyen stratégiával hozna fiatal nézőket a Forma-1-be?
Nem tudom. Erre talán valaki más tudna válaszolni. Mi vonzotta a nézőket 30-40 éve, mi változott azóta? Ez a lényeg. Talán a másfajta szórakozási lehetőségek, a tévénézés például nagyon sok embert elszipkázott, akik a Forma-1-et nézték, de ma már mást néznek.
Sok dolog könnyen elérhető, amik régen nem voltak azok. A foci is óriási. Több ezer meccs – miközben nekünk csak 20 “meccsünk” van egy évben. Csak gondoljunk bele, hány meccset nézhetnek az emberek országonként.
És ez a szponzorokra is igaz. Ha a Forma-1-ben akarják megforgatni a terméküket, akkor mi 20 különböző lehetőséget tudunk nyújtani, ellenben a fociban. Csak gondoljunk bele, hány meccs zajlik egy-egy hétvégén. A világ megváltozott.
Mi hajtja előre a munkájában?
Azt hiszem, nem különbözöm a versenyzőktől. Én is győzni akarok. Az év végén derül ki, hogy győztem vagy veszítettem. Ha a Forma-1 sikeres, akkor győztem.
Mit tanácsolna a leendő utódjának?
Nos, nem hiszem, hogy egyetlen személy lesz az. Inkább egy csoportról lesz szó, ahol mindenki teszi a maga dolgát. Talán jobb is lesz így.


Mekkora az esély, hogy visszatérjenek a V8-as vagy V10-es motorok?
Bárcsak tudnék erre válaszolni! Én örülnék neki. Nem is kellett volna ejtenünk őket. Az embereknek tudniuk kell, hogy amikor a mostani motorok bevezetése felvetődött, senki nem gondolta, hogy ez lesz belőle. Nem is motorok ezek, hanem erőforrások. De ezeknek semmi közük az utcai autókhoz, sosem szerelik majd azokba őket. 
A KERS kell, az már ott van az utcai autókban ma is, működik, de ez (az F1-es) hibridrendszer sosem lesz kereskedelmi forgalomban. De még ennél is fontosabb, hogy ez nem passzol az F1-hez. Nem ezt keresik az emberek a Forma-1-ben, nekik a zaj kell meg ilyenek. Ha balettelőadásra megyünk, aztán edzőcipőben ugrálnak a lányok, az meglepő. Nem ezt várjuk.


Mi volt az eddigi legjobb utcai autója?
Nem igazán izgatnak az autók, egyszerűen csak vezetem őket. Céleszközök.
Ha egy korábbi helyszínt visszahozhatna az F1-be, melyik lenne az?
Argentína jó volt. A közönség nagyszerű volt, imádják az autóversenyzést arrafelé. Más olyan hely nem jut eszembe, amit ejtettünk és szeretném visszavenni. De jó lenne Franciaországban is versenyezni, ha rendesen menne a dolog. A hagyományok miatt. De végső soron világbajnokságot rendezünk, régen voltunk csak európai széria. Ez van.
Miért nem valósult meg a New Jersey-i futam?
Nem voltak rendben a pénzügyei. A projekt megálmodója azt hitte, sikerül majd sok pénzt összeszedni rá. Egyszerű üzleti kérdés, de nem ment.
Miért nem akarja elfogadni az olyan modern technológiákat, mint a Facebook, a YouTube és a Twitter?
Nem utasítom el őket, én csak azt mondom, hogy szerintem nem ezek fogják behozni a fiatalokat a Forma-1-be, még ha mások ezt is állítják. 30-40 éve mi vonzotta a nézőket? Akkor még nem volt közösségi média. Az utóbbi időben jobban megnéztem ezt az egészet, de nem látom, hogyan lehetne ezeken keresztül megfogni a fiatalokat. 


Egyetért azzal, hogy válságban van a Forma-1? A kisebb csapatok napról napra élnek, míg az egyik nagycsapat dominál és tönkreteszi a versenyt.
Amilyen rég – egyesek szerint túl rég – én itt vagyok, láttam már nagyon sok mindent. Amikor még csapatom volt (a Brabham – a szerk.) a dolgok nem változtak. Frank Williams néha átjött, kért kölcsön egy kis pénzt vagy egy motort, így ment ez akkor, teljesen más volt a Forma-1.
Ma már nem ez van, mert először is túl sok pénz kell, másodsorban pedig túl sok nagyravágyó figura van az F1-ben, akik a győztesekkel akarnak versenyben lenni. Rohadtul nincs szükség bazi nagy motorhome-okra. Egyszerű ez: ki az, aki úgy visz üzletet, hogy többet fektet be, mint amennyit kivesz? Hát ezek az emberek. És azt hiszem, nincs is szükségük olyan sok pénzre, mint amennyiért sírnak, de remélik, hogy így több jut. 
Miért ne lehetnének egy-, két-, és háromautós csapatok attól függően, hogy kinek mennyi fér bele? Nem lenne is jobb a kiscsapatoknak, nem lenne így több autó?
Pontosan így van. Én örülnék ennek, sőt, ami azt illeti, pont ezt vetettem fel.


Ki a legkeményebb backgammon-játékpartnere?
Megmondom, ki játszik nagyon-nagyon jól, akit, bevallom, még sosem győztem le: Todt úr. 
Jóban van az FIA-elnök Jean Todttal?
Jeannal nagyon különbözünk. Én úgy irányítok, hogy mindenki csinálhat amit akar, amíg az nekem is tetszik. Ő viszont mindenkitől egyetértést vár, mindenkinek a kedvére akar tenni. De mindketten sikeresek vagyunk, mindkét rendszer működik.


Ha bármelyik korszakból bármelyik két pilótát kiválaszthatná a saját Forma-1-es csapatába, kik lennének azok és miért?
Az autók és a csapatok nagyon mások, mint 20 éve, ezt így nem igazán lehet megmondani? De ha mondjuk úgy kérdezzük, hogy ma kit választanék, akkor, feltéve, ha van annyi eszük, hogy nem balhéznak össze, akkor Lewist (Hamilton) és Sebastiant (Vettel) választanám. Mindkettőjükkel jóban vagyok, és azt hiszem, ők is jól meglennének. Egyikük sincs elszállva magától, teszik a dolgukat. 
Az F1 mellett milyen sportokat szeret még?
Más sportok, hát? Régen utáltam a focit, mert alapvetően nem szeretem a csapatsportokat, de értem, hogy az emberek mit szeretnek benne. Jó meccseket én is megnézek. De különben az egy-egy elleni sportokat szeretem, mint a tenisz, vagy épp a snooker. Két ász egymás ellen, minden fejben dől el. A bokszot nem szeretem.
Csinált már valaha valami törvénybe ütközőt?
Valószínűleg igen, de nem tudtam róla.


Szeretné újra az F1-ben látni a barátját, Flavio Briatorét?
Nagyon is! Még sokat adhat a Forma-1-nek.
Meglátogatta Michael Schumacher a síbalesete óta?
Nem… Nem szeretném Michaelt így látni, úgy emlékszem rá, amilyen volt, és úgy is szeretném majd újra látni, amikor visszatér.

Kommentek

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.