A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport múlt csütörtökön ülésén sok szó esett a kliensautók bevezetéséről. Végleges koncepciót nem dolgoztak ki, de most, Monacóban az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone elmondta a saját változatát.
Az angol üzletember elképzelése szerint a Formula One Management szerezné be az egyenautó+egyenmotor csomagokat, amelyeket szabott áron, 15 millió dollárért adna a jelentkezőknek. Szerinte ezzel azonnal megoldódnának a kis- és középcsapatok pénzügyi gondjai.


“Nagyon régóta erőltetem az egyenautó plusz egyenmotor összeállítást, minden menne ugyanígy, csak a csapatoknak nem kellene tökölni az autókkal. Szóval lenne négy-öt ilyen csapat, a nagy konstruktőrök meg csinálnák a saját dolgukat, ahogy akarják.
“Mindegyik (kliens)kasztni ugyanolyan lenne, emellett megegyeznénk valamelyik motorgyártóval. Ez így működhetne.”
“Január elsejére két kész autót adnék 15 millió dollárért (4,2 milliárd Ft). Mi fizetnének érte, ha többe kerül, akkor így jártunk, ha kevesebbe, akkor még jobb. Mehetnének versenyezni. Még az utolsó csapat is 50 millió körül kap, szóval így még maradna is 35 milliójuk. Szeretném, ha 70 millióból bárki csapatot tudna működtetni.”
A kérdésre, hogy ezzel nem szakadna-e végleg két ligára a mezőny, Ecclestone így felelt: “Miért, most nem így van?”
Az F1 ura szerint az ötlete a fizetős versenyzőket is eltüntetné a sportágból:

Ördögi kör - gazdagok tovább gazdagodnak, a szegények legfeljebb túlélnek


“Ahelyett, hogy fizetős pilótákat kellene felhajtani, a csapatok tehetségeket ültethetnének az autóba. Sokkal több tehetség jutna a Forma-1-be. A nagyobb csapatok is hülyék, mert így akármikor találhatnának két rohadt jó pilótát, nem kellene annyit fizetniük, mint ma.”
A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn jelezte, hogy ők biztosan nem kérnek ebből a megoldásból, többek között azét sem, mert szerinte a győzelemre, dobogós helyezésekre automatikusan esélytelen másodosztályú csapatok szponzorokat sem tudnának szerezni.
“Hát hogyne találnának szponzort!” – mondta Ecclestone. “A nagyok helyében egy kicsit aggódnék is, mert a klienscsapatok jóval kisebb összegért is megegyezhetnének a szponzorokkal, akik cserébe ugyanolyan jó tévés megjelenést kapnának. Nézzük csak meg, hogy most is milyen küzdelem van a középmezőnyben, az mindenképp a tévébe kerül. Hát nem mindegy, hogy az autót ki gyártotta?”