F1: Így tömi a Ferrari zsebét Ecclestone

A Ferrari 26, a Red Bull 20 milliárdot kap a "semmiért"

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.05.13. 17.00

A Ferrari és négy másik nagycsapat már a Forma-1-es jelenlétért is óriási pénzt kap, az Autosport most a pontos összegeket is leszállította.

A Forma-1-et keretbe fogó multilaterális szerződés, a Concorde Agreement 2012 végi lejárta után az F1 jogtulajdonosát, a CVC befektetési csoportot képviselő Bernie Ecclestone a csapatokkal egyenként kötött új szerződéseket egyebek mellett a sportág bevételeiből való részesedésekről.

Nem csak az eredmény számít

Nem csak az eredmény számít


Rég tudni lehet, hogy az F1-ben egyedüliként a kezdetek óta részt vevő Ferrari, emellett az akkoriban taroló Red Bull, valamint a szintén patinás McLaren és Williams, végül hosszú izmozás után a Mercedes külön “indulási” bónuszt alkudott ki, amit a pályán elért eredményektől függetlenül, pusztán a megjelenésért kapnak. (Adalékként: ugyanezek a csapatok ülnek az F1 szabályait kidolgozó Stratégiai Munkacsoportban is.)
Az Autosport.com most a 2014-es kifizetési listával számszerűsítette is a fentieket.
A szaklap szerint a Forma-1 rendezési díjakból, tévés közvetítési díjakból és az “egyéb” kategóriába sorolt reklám- és vendéglátási pénzekből összeálló bevétele tavaly 1,65 milliárd dollár (447 milliárd Ft) volt, ebből 1,32 milliárd dollár (328 Mrd Ft) a profit.
A fenti profit 66 százalékát osztják el a csapatok között, azonban csak a “torta” felén osztozkodik minden csapat, a fennmaradó 16 százalékot a kivételezettek kapják meg a már említett bónusz címén.

Ennyit kap a Ferrari!

Ennyit kap a Ferrari!


A tavalyi konstruktőri bajnokságban a 4. helyen záró Ferrari esete a legkirívóbb, az olasz csapat az eredménye alapján “csak” 67 millió dollárt (18 Mrd Ft) kapott, azonban a részvételi bónusza a pletykált 100 millióval egybevágóan 97 millió dollár (26 Mrd Ft).
A Red Bull is ügyesen alkudozott, a Forma-1-ben 2013-ban nyolcadik évét töltő alakulat 74 milliót (20 Mrd Ft), a McLaren és a Mercedes 34-34 milliót (9,2 Mrd Ft), a két éve története mélypontján lévő Williams pedig 10 milliót (2,7 Mrd Ft) harcolt ki a részvételért.

Futottak még...

Futottak még…


A 2014-ben a konstruktőri bajnokság 8. és 9. helyén végző Lotus és Marussia együttesen kapott annyit az egész éves versenyzésért, amennyi a Ferrarinak a motorok beindítása nélkül, automatikusan járt. Más nézőpontból: a maranellói csapat annyi vagy több pénzt kap az indulásért, mint a Marussia, a Sauber, a Toro Rosso vagy a Lotus éves költségvetése.
Az alábbi táblázat világosan mutatja, miért követelnek egyenlőbb pénzelosztást a közép- és kiscsapatok, és hogy miért számít gyakorlatilag lehetetlennek a nagyokkal való versenyzés.
 Csapat
 (konstruktőri helyezés)
 Teljes pénzdíj
 /millió dollár/
 Eredmények utáni díj
 /millió dollár/
 “Részvételi” bónusz
 /millió dollár/
 
Ferrari (4.)

 
 164
 
 67
 
 97
 Red Bull Racing (2.)

 156  82  74
 Mercedes AMG (1.)

 126  92  34
 McLaren (5.)

 98  63  34
 Williams (3.)

 83  73  10
 Force India (6.)

 60  60  –
 Scuderia Toro Rosso (7.)

 54  54  –
 Lotus F1 (8.)

 51  51  –
 Marussia F1 (9.)

 48  48  –
 Sauber F1 (10.)

 44  44  –
F1

Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.