Így változik a Forma-1 2015-ben

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.03.12. 15.00

Új idény, új szabályok, új pilóták – a szezonnyitó előtt áttekintjük, milyen változásokat hoz 2015 a Forma-1-ben.

Pénteken Melbourne-ben az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2015-ös Forma-1-es világbajnokság, a start előtt áttekintjük, mi változik idén a sportágban. 
Műszaki és sportszabályok
A 2014-es, radikális átalakítás után a Forma-1-ben technikai szempontból nem jöttek komoly újítások, külsőleg mindössze a tavalyi ronda orrok eltűnése jelent különbséget, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis a paraméterek átírásával mélyebbre nyúló és szélesebb, laposabb megoldásokat kényszerített ki.


A nézők elsöprő többsége által gyűlölt duplapontos szezonzárót gyorsan ejtették az idei évre, immár újra minden forduló ugyanannyi ér majd. 
A 2014-re bevezetett 5 másodperces időbüntetések sikerét látva az FIA 2015-től már a 10 másodperces büntetések verseny közbeni kiosztását is lehetővé teszi a stewardoknak. Ilyen jár majd például a veszélyes bokszutcai kiengedésekért, ami szintén újítás.  
2015-től öt helyett autónként már csak négy-négy új erőforrást használhatnak a csapatok. Az erőforrások részelemeinek cseréjét illető szankciók is módosultak: a hátrasorolásokat kitölteni nem tudó versenyzők a maradék rajtbüntetést nem viszik át a következő versenyhétvégére, ehelyett időbüntetéseket osztanak ki nekik a futamon. (1-5 hely: 5 másodperc, 6-10 hely – 10 mp, 11-20 hely – bokszutca-áthajtás, 20 felett – 10 mp-s stop&go.)
A Forma-1-es autók versenyzővel, de üres tankkal mért minimális tömegét 702 kg-ra emelték, ami jó hír a magasabb, így súlyosabb versenyzőknek, nem kell már koplalniuk annyira.


Módosult az autó “érinthetetlenségére” vonatkozó ún. parc fermé-szabály: tavaly már a harmadik szabadedzésre le kellett adni a véglegesnek szánt beállításokat, ezt eltörölték, újra csak a kvalifikáció kezdetétől tilos a módosítás. Ha a parc fermé alatt mégis cserélni kell valamilyen alkatrészt, azt csakis “műszakilag hasonló” elemmel tehetik meg.
2015-től a csapatok számára tilos a rajtrácson módosítani az üzemanyag mennyiségén, a rajt előtt már sem kivenni, sem rátölteni nem lehet majd.
A rajtot megelőző formációs körön pozíciót vesztő autóknak az első safety car-vonalig kell visszatérniük eredeti helyükre, máskülönben 10 másodperces stop&go büntetéssel sújtják őket.
A bokszutcából rajtoló versenyzők a rajtot előrejelző 15 perces figyelmeztetés után próbakörökre jogosultak, amelyek után a bokszutca gyors sávjának végére kell felállniuk.
Szigorúbban veszik a rajtrácson túl sokáig időző csapattagokat: akinek a stábja a felvezető kör előtti 15 másodperces figyelmeztetés után még a pályán van, az csak a bokszutcából rajtolhat el.


A biztonsági autó pályára lépését nem kívánó, de a dupla sárga zászlós figyelmeztetést indokló balesetek, mentések idejére újdonságként bevezetik az ún. virtuális safety cart. A fényzászlókon ekkor megjelenik a VSC felirat, a versenyzők pedig az adott szektor(ok)ban nem léphetik túl a versenyigazgatóság által megadott tempót, pontosabban nem mehetnek egy szabott idő alá. A VSC-periódus alatt a bokszutcába kizárólag kerékcsere céljából hajthatnak be az autók.
A virtuális biztonsági autó “kivonásáról” a versenyigazgatóság a központi rádión értesíti a csapatokat, majd ezután 10-15 másodperccel a fényzászlók a zöld, “szabad” jelzésre váltanak, 30 másodperc után pedig kialszanak.


A valódi biztonsági autós szakaszokat rövidítik, gördülékenyebbé teszik azzal, hogy idén a lekörözött autók visszaengedése után nem kell majd bevárni azt, hogy felzárkózzanak a mezőny végére. Az előírt sebességet túllépő versenyzők 5 vagy 10 másodperces időbüntetéssel, bokszutca-áthajtással vagy stop&go büntetéssel sújthatók.
A futamok piros zászlós felfüggesztése esetén már nem a rajtrácsra sorakoznak fel az autók, hanem a bokszutcába sorolnak be.
Ha a futam eléri a kétórás időhatárt, a versenyt a limit elérését követő körben intik le – eddig az érintett körben zárult a verseny.


Nem vitték keresztül a tavaly ősszel hirtelen bevezetett rádiótilalmi terveket, 2015-ben is csak a közvetlen vezetési tanácsokat tiltják majd a szabályok, a műszaki adatokra és a tágabb értelemben vett stratégiára vonatkozó üzenetek maradhatnak.
Nem csak maradhatnak, hanem maradniuk kell a sisakfestéseknek: a versenyzőknek mostantól a teljes idényt alapvetően ugyanazzal a dizájnnal kell teljesíteniük, a cél a jobb azonosíthatóság.
Nagyágyúk jöttek-mentek


A száraz tények után nézzük az emberi oldalt, a pilótapiacon akadt néhány mozgás, és természetesen újoncok is érkeztek.
Ahogy köztudott, Fernando Alonso elhagyta a Ferrarit, hogy idén már a McLaren-Hondánál versenyezzen – bár egyelőre nem tud, így elődje, Kevin Magnussen ül vissza az autóba , az ő helyére pedig Sebastian Vettel igazolt a Red Bulltól. A négyszeres bajnokot a Toro Rossónál tavaly bemutatkozott orosz tehetséggel, Danyiil Kvjattal pótolták.


Kvjat előléptetésével és Jean-Eric Vergne elküldésével mindkét Toro Rossóba újonc került: a maga 17 évével a Forma-1 történetének legfiatalabb versenyzője, Max Verstappen, és a tavalyi Formula Renault 3.5-bajnok, Carlos Sainz Jr. Mindketten második generációs versenyzők, Jos Verstappen a Tyrrell, a Benetton, a Stewart és az Arrows F1-eseiből ismert,  Sainz pedig a világbajnok és Dakar-győztes legenda Carlos Sainz fia.
Hátrébb a Sauber adott menedéket a Caterhamtől menekült Marcus Ericssonnak, valamint bemutatkozási lehetőséget a tavaly a Williams tesztelőjeként dolgozó Felipe Nasrnak, de ezzel sikerült óriási bajba keverni magukat, ugyanis a szintén szerződéssel rendelkező Giedo van der Garde a bíróságon küzd az üléséért. A cikk megjelenésekor, nem egész 12 órával az első szabadedzés kezdete előtt még mindig nem tudni, ki vezet majd náluk.


Régi-új csapatként hamvaiból támadt fel a tavaly ősszel csődbe ment Marussia, az utolsó pillanatban, Manor néven talpra állított kiscsapat az átalakított tavalyi autóval és új pilótákkal igyekszik túlélni. Az alakulat két tavalyi caterhamest igazolt: Will Stevens a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon a jelentéktelen alsóbb kategóriás múlt ellenére tisztességgel helytállt, míg a Formula Renault 3.5-ben nála sokkal jobban muzsikáló Roberto Merhi a 2014-es szabadedzéses körözés után most debütál versenyzőként.
Új motorszállító – visszabukdácsol a Honda
2015-ben négyre bővül a Forma-1-es motorszállítók száma, miután a McLaren elbúcsúzott a Mercedestől, és régi sikerpartnerével, a sportágba öt év után visszatérő Hondával állt össze. A felmelegített kapcsolat egyelőre döcögősen indul, a csapat a téli teszteken keservesen küszködött, Alonso balesete pedig a hab a tortán. Kemény év következik.
Régi-új pálya
Míg 2014-ben Ausztriával és Oroszországgal bővült a naptár, idén egy új belépő van, pontosabban a legutoljára 1992-ben megrendezett Mexikói Nagydíjat támasztják fel. A helyszín a mexikóvárosi, modernizált Hermanos Rodriguez pálya lesz. A futamot az idény utolsó szakaszában, az Amerikai Nagydíjjal párban rendezik. 
Az szezon papíron 20 fordulóból áll, de nagyon úgy néz ki, hogy a Német Nagydíj pénzügyi nehézségek miatt kihullik.

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.