A McLaren siralmas futásteljesítménnyel, makacs megbízhatósági problémákkal vergődött keresztül az új hondás korszak első téli tesztidőszakán, egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy felkészületlenül érkeznek a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra.
A csapat gondjait tetézi, hogy a Ferraritól átigazolt sztárpilóta, Fernando Alonso a második teszten történt furcsa balesete után nem is utazott el Melbourne-be, dubaji otthonából követi majd az eseményeket, hogy aztán talán a Maláj Nagydíjon ő is beszálljon.
A wokingi csapat veteránja, Jenson Button nem titkolja, hogy nehéz, nagyon nehéz hétvége vár rájuk. 


“A csapat wokingi és Japánban lévő fele is hihetetlen elszántsággal kívánja a fejlődést, javulást, és a nehéz tesztnapok ellenére azért határozottan érzékelhető az előrelépés. Az autó erős alap, én bízom benne, hogy végül jók leszünk, csak türelemre van szükség” – magyarázta a mezőny legtapasztaltabb versenyzője, aki idén tizenhatodszorra áll majd rajthoz Ausztráliában.
“Melbourne mindig lenyűgöző esemény, senki sem tudja előre, hol áll a többiekhez képest, és bár a többi csapat már az új turbókorszak második évében jár, a tavaly elvégzett fejlesztések a háttérben zajlottak, szóval senki nem mutatta még meg, mire is képes igazán.” 
“Számunkra kemény tanulási időszak lesz ez, de teljes erőbedobással dolgozunk a mérnökökkel, hogy a lehető legjobban beállítsuk az autót, az utolsó pillanatig küzdünk majd, hogy a legtöbbet kihozzuk a hétvégéből.”


Button Alonso távollétére is kitért: “Igazán kár, hogy Fernando nem versenyezhet, de remélem, hogy gyorsan felépül és hamarosan autóba ülhet! Ugyanakkor örülök, hogy Kevin újra vezethet, biztos vagyok benne, hogy jól helyettesíti majd Fernandót, a legjobbakat kívánom neki is.”
A 2009-es bajnok és a csapat természetesen igyekszik jó képet vágni a helyzethez, de a külső szemlélők nem szépítenek.
“Fájdalmas, nagyon fájdalmas év jön számukra” – fogalmazott velősen az 1996-os világbajnok, Damon Hill.


Az egykori Tyrrell-, Benetton-, McLaren- és Jordan-versenyző, Martin Brundle így beszélt: 
“Baromi nagy bajban vannak, hát nem? A McLaren-Honda ugyanolyan pocsékul szerepelt a teszteken, mint tavaly a Red Bull-Renault, igaz, ők végül a második helyen zártak a bajnokságban. Egyesek szerint Alonso nem is siet visszaülni az autóba” – magyarázta a brit Sky Sports szakkommentátora, hozzátéve azért, hogy talán van fény az alagút végén.
“Feltételezhetjük, hogy javulni fognak. Ron Dennis azt állította nekem, hogy a Honda infrastruktúrájánál még sosem látott jobbat. Úgy tűnik, az elején szenvedni fognak, de azért nem írhatjuk le őket a teljes idényre.”


A német Sky Sports szakkommentátora, az 1979-86 között 88 F1-es versenyen indult Marc Surer nem érti, miért áll ilyen rosszul a McLaren-Honda:
“Meglep, hogy mennyire nem megy nekik, főképp, hogy a csapat már tavaly, Abu-Dzabiban is kipróbálta az új erőforrást, azaz bőven volt idő a hibák kijavítására” – nyilatkozta a svájci expilóta, hozzátéve, hogy a Nagy-Britannia és Japán közti távolság is akadályozhatja a “gyors megoldásokat”.
Az első McLaren-Honda korszak utolsó, 1992-es futamgyőzelmét szerző Gerhard Berger is csodálkozik, szerinte “egyértelműen a motorral” vannak gondok: “Az az érzésem, hogy valamit nagyon elszámítottak” – summázott a McLaren mellett a Ferrarinál és a Benettonnál is megfordult, később a BMW motorsportprogramját és a Toro Rossót is irányító osztrák.
A McLaren történetének leghosszabb ideig szolgáló versenyzője (1996-2004, 150 futam), David Coulthard is lesújtó véleményt fogalmazott meg: 


“Egyszerűen nem értem, hogy mi van velük. Honda le van maradva, és eltart majd egy ideig, míg felzárkóznak. Pedig plusz egy évük volt a motorfejlesztésre. Tavaly, az új motorok bevezetésére a Ferrari és a Renault nem készült fel elég jól, közben viszont a Honda már összeállt a McLarennel, és volt egy évük a tanulásra, a fejlesztésre, szóval furcsa ez. Nagyon nem McLaren-módra folynak most a dolgok. Igaz, az elmúlt pár évük sem volt valami fényes.”
A BBC szakkommentátoraként dolgozó 13-szoros futamgyőztes skót azt gyanítja, hogy a McLarennél felpörgetett utcai autós projekt árt a Forma-1-es tevékenységnek, ugyanis korábban, a McLaren F1 (1994) és a Mercedes SLR McLaren (2003) fejlesztése és bemutatása idején is lejtmenetbe került a csapat.
“Az utcai autós projekt fejlesztése erőforrásokat kíván, ha pedig arra fordítják az időt és energiát, akkor kevesebb jut a Forma-1-re.”
“Tavaly nagy átszervezések voltak a csapatnál, mégis kiábrándító idényük volt. A legjobb motorral (a Mercedes) mentek, de az autó nem volt elég jó. Most pedig a Honda már nem is a legjobb erőforrás, szóval bízzunk benne, hogy legalább az autót jobban tervezték. Elképesztő tervezési infrastruktúrájuk van. Ha a bajnoki cím azon múlna, kié a legjobb létesítmény, akkor minden évben a McLaren győzne. A Ferrari egy elég lepukkant kis üzem, a Red Bull pedig egy szimpla gyárépületben dolgozik Milton Keynes-ben.”