60 éves a Forma-1 professzora

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.02.24. 16.30

Ma ünnepli 60. születésnapját négyszeres világbajnok, Alain Prost, minden idők egyik legjobb autóversenyzője.

Ma ünnepli 60. születésnapját négyszeres világbajnok, Alain Prost, minden idők egyik legjobb, legeredményesebb és legsokoldalúbb autóversenyzője.


A franciaországi Loire megyében, Lorette-ben született. Tizenöt éves volt, amikor apja elvitte a monacói nagydíjra, s a száguldó autók annyira lenyűgözték, hogy egy gokartpályán maga is volán mögé ült. Ezután végigjárta a motorsport szamárlétráját: 1973-ban megnyerte a francia junior, majd a felnőtt gokartbajnokságot is, 1976-ban a francia Formula Renault bajnoka lett, 1977-ben már Európa-bajnok volt. 1978-ban indult először európai Forma-3 versenyen, s abban az idényben a kilencedik helyen végzett, de 1979-re bajnok lett az európai és a francia szériában is.


A mindössze 160 cm magas, 60 kilós Prost 1980-ban a McLaren színeiben mutatkozott be a Forma-1 világában, és élete első nagydíján, Argentínában rögtön pontot szerzett. Első győzelmét hazai környezetben, Dijonban aratta, ezt követően még további ötven alkalommal állhatott a dobogó legmagasabb fokára. 1983-ban és 1984-ben minimális hátránnyal még az összesített pontverseny második helyére szorult, egy évvel később azonban már ő lett a világbajnok.
A kis termetű francia pilóta, akit higgadtságáért és mindent kielemző gondolkodása miatt Professzornak becéztek, 1980 és 1993 között volt tagja az elitkategória mezőnyének, s ezalatt szédületes teljesítménnyel kápráztatta el a világot. 


A McLaren után a hazai Renault (1981-1983), majd újra a McLaren (1984-1989), aztán a Ferrari (1990-1992), végül a Williams (1993) istálló kocsiját vezette. Négy világbajnoki címet szerzett (1985, 1986, 1989, 1993), az 51 első hely mellett 35-ször lett második, 20-szor harmadik, 10-szer negyedik, 5-ször ötödik, 7-szer hatodik, 33-szor indulhatott az első rajtkockáról és összesen 798,5 pontot gyűjtött. A 199 vb-futamon 41 alkalommal ő érte el a verseny közbeni leggyorsabb kört. 1987-től több mint egy évtizeden át ő tartotta a legtöbb nagydíj-győzelem rekordját, ezt csak 2001-ben döntötte meg a később hét vb-címig jutott német Michael Schumacher.
Prost 1993-ban negyedszer is megnyerte a világbajnokságot, de a Williams közölte vele: lejárt szerződésének az a pontja, amely szerint nem lehet a csapattársa Ayrton Senna, s a következő évben együtt kell versenyeznie legnagyobb vetélytársával. A francia néhány hét gondolkodás után bejelentette: az év végén visszavonul. Utolsó versenyén, az Ausztrál Nagydíj dobogóján a két versenyző együtt állt a pódiumon, s a brazil mindenki számára váratlan gesztusként átölelte Prostot, így téve pontot viszályuk végére.


A franciák Professzora négyszeres világbajnokként búcsúzott, akkor minden idők második legeredményesebb pilótája volt az öt címet szerzett argentin Juan Manuel Fangio mögött. Az azóta eltelt időben már minden rekordját megdöntötték, a legtöbbet Michael Schumachernek sikerült túlszárnyalnia.
Prostot fizikuma ideális versenyzővé tette. A versenyzés mellett mindig sportolt (golfozott és kerékpározott), a legjobb állóképességű pilóta volt a mezőnyben. Az osztrák Niki Laudától vette át azt a munkamódszert, hogy az edzéseken az időmérők helyett a versenybeállításra koncentrált, így gyengébb rajtpozícióból indulva is gyorsabb tudott lenni a versenyen ellenfeleinél. A mai Forma-1-es pilótákra jellemző professzionális hozzáállás tőle és Laudától ered. 


Természete rossz oldalának számított a csapataira való állandó panaszkodás, a Williamsen kívül minden csapatától haraggal vált el, a Ferraritól például azért küldték el, mert kritizálta a versenyautót és a csapatot. Prost ha úgy érezte – és gyakran érezte úgy -, hogy az istálló nem áll maximálisan mögötte, ritkán tett lakatot a szájára. Csapattársaival általában jól jött ki, csak Sennával volt tartósan haragban. Senna a győzelmet megszállottan hajszoló ember volt, míg Prost természeténél fogva nem törekedett a pályán ellenfelei megsemmisítésére.
Kettejük rivalizálása 1988-tól volt datálható, amikor csapattársak lettek a McLaren istállónál. Abban az évben Prost hét első és hét második helyet könyvelhetett el, mégsem lett világbajnok, mert csak a tizenegy legjobb eredményt vették figyelembe, s e tekintetben Senna jobbnak bizonyult nála. 


A következő évben egy vitatott döntéssel Sennát zárták ki az évad utolsó előtti futamán, így a francia lett a világbajnok. A két versenyző többször ütközött a pályán, ma sem lehet egyértelműen eldönteni, hogy véletlenül, avagy szándékosan. Viszonyuk annyira elfajult, hogy már egyáltalán nem beszéltek, 1993-ban a Brazil Nagydíjon Prostot a rendőrségnek kellett megvédenie a feldühödött brazil szurkolóktól. Prost visszavonulása után kibékültek, s amikor Senna 1994-ben egy balesetben életét vesztette, temetésén Prost volt az egyik koporsóvivő.


Prost visszavonulása után tévékommentátor lett, a Renault és a McLaren tanácsadójaként dolgozott. A száguldó cirkusztól mégsem tudott elszakadni: 1997-ben megvette a Ligier-csapatot és Prost Grand Prix néven benevezett a világbajnokságra. A versenyzőként sikert sikerre halmozó kis francia csapatvezetőként kevés eredményt tudott felmutatni, autói öt szezon alatt 83 futamon mindössze 35 pontot szereztek, és végül 2002-ben le kellett húznia a rolót, csődbe ment az alakulat. 


Azóta sem fordított hátat a versenyzésnek: a hobbijainak számító kerékpározás mellett a Renault nagyköveteként nemzetközi rendezvényeken képviseli az autógyárat, néha bemutatókon vezet, jégversenyeken többször volt igen sikeres, a tavaly ősszel elindult elektromos hajtású Formula E szériában pedig saját csapata van.

Kommentek

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.