F1: Így működik a virtuális biztonsági autó

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.01.09. 12.40

A Nemzetközi Automobil Szövetség közzétette Forma-1-es sportszabályzat 2015-ös változásait.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalosan is közzétette a Forma-1 2015-re hozott vagy módosított sportszabályait.


Újdonság a Jule Bianchi szuzukai balesete után kikísérletezett ún. virtuális biztonsági autó (virtual safety car – VSC). A szabályzat szerint a VSC-t akkor “vetik be”, ha a pálya bizonyos szakaszán/szakaszain dupla sárga zászlót indokló, de a valódi biztonsági autó pályára küldését nem kívánó veszély van. 
A fényzászlókon ekkor megjelenik a VSC felirat, a versenyzők pedig az adott szektor(ok)ban nem léphetik túl a versenyigazgatóság által megadott tempót, pontosabban nem mehetnek egy szabott idő alá. A VSC-periódus alatt a bokszutcába kizárólag kerékcsere céljából hajthatnak be az autók.
A virtuális biztonsági autó “kivonásáról” a versenyigazgatóság a központi rádión értesíti a csapatokat, majd ezután 10-15 másodperccel a fényzászlók a zöld, “szabad” jelzésre váltanak, 30 másodperc után pedig kialszanak.
A fenti mellett számos pontosítás, módosítás is történt a szabályokban.


A valódi biztonsági autós szakaszoknál az előírt sebességet túllépő versenyzők 5 vagy 10 másodperces időbüntetéssel, bokszutca-áthajtással vagy stop&go büntetéssel sújthatók. Szintén a safety carhoz kapcsolódik, hogy az újrarajtolással 2015-től már nem kell megvárni, hogy a körüket visszavevő autók felsoroljanak a mezőny végére, amint elmentek a biztonsági autó mellett, azaz kikerültek a mezőny sűrűjéből, indulhat a verseny.
A versenyek megszakítása esetén idéntől az autók nem a rajtrácson, hanem a bokszutca gyors sávjában kötelesek felsorakozni – az ezt elmulasztók bokszutca-áthajtással bűnhődnek.
Ha a futam eléri a kétórás időhatárt, a versenyt a limit elérését követő körben intik le – eddig az érintett körben zárult a verseny.
A 22-ről 18-ra, jó esetben, a Caterham túlélésével is 20 autósra csökkent mezőny kapcsán szabályba foglalták a 2014-ben az időmérőkön már alkalmazott gyakorlatot, tehát 24 autó esetén 7-7, 22 autónál 6-6, 20-nál 5-5, és így tovább számú pilóta esik majd ki a Q1-ben és Q2-ben, hogy a Q3-ra 10 autó maradjon.


Módosult az autó “érinthetetlenségére” vonatkozó ún. parc fermé-szabály: tavaly már a harmadik szabadedzésre le kellett adni a véglegesnek szánt beállításokat, ezt eltörölték, újra csak a kvalifikáció kezdetétől tilos a módosítás.
Ha a parc fermé alatt mégis cserélni kell valamilyen alkatrészt, azt csakis “műszakilag hasonló” elemmel tehetik meg.
2015-től a csapatok számára tilos a rajtrácson módosítani az üzemanyag mennyiségén, a rajt előtt már sem kivenni, sem rátölteni nem lehet majd.
A rajtot megelőző formációs körön pozíciót vesztő autóknak az első safety car-vonalig kell visszatérniük eredeti helyükre, máskülönben 10 másodperces stop&go büntetéssel sújtják őket.
A bokszutcából rajtoló versenyzők a rajtot előrejelző 15 perces figyelmeztetés után próbakörökre jogosultak, amelyek után a bokszutca gyors sávjának végére kell felállniuk.

Kommentek

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.