F1: Így működik a virtuális biztonsági autó

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.01.09. 12.40

A Nemzetközi Automobil Szövetség közzétette Forma-1-es sportszabályzat 2015-ös változásait.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalosan is közzétette a Forma-1 2015-re hozott vagy módosított sportszabályait.


Újdonság a Jule Bianchi szuzukai balesete után kikísérletezett ún. virtuális biztonsági autó (virtual safety car – VSC). A szabályzat szerint a VSC-t akkor “vetik be”, ha a pálya bizonyos szakaszán/szakaszain dupla sárga zászlót indokló, de a valódi biztonsági autó pályára küldését nem kívánó veszély van. 
A fényzászlókon ekkor megjelenik a VSC felirat, a versenyzők pedig az adott szektor(ok)ban nem léphetik túl a versenyigazgatóság által megadott tempót, pontosabban nem mehetnek egy szabott idő alá. A VSC-periódus alatt a bokszutcába kizárólag kerékcsere céljából hajthatnak be az autók.
A virtuális biztonsági autó “kivonásáról” a versenyigazgatóság a központi rádión értesíti a csapatokat, majd ezután 10-15 másodperccel a fényzászlók a zöld, “szabad” jelzésre váltanak, 30 másodperc után pedig kialszanak.
A fenti mellett számos pontosítás, módosítás is történt a szabályokban.


A valódi biztonsági autós szakaszoknál az előírt sebességet túllépő versenyzők 5 vagy 10 másodperces időbüntetéssel, bokszutca-áthajtással vagy stop&go büntetéssel sújthatók. Szintén a safety carhoz kapcsolódik, hogy az újrarajtolással 2015-től már nem kell megvárni, hogy a körüket visszavevő autók felsoroljanak a mezőny végére, amint elmentek a biztonsági autó mellett, azaz kikerültek a mezőny sűrűjéből, indulhat a verseny.
A versenyek megszakítása esetén idéntől az autók nem a rajtrácson, hanem a bokszutca gyors sávjában kötelesek felsorakozni – az ezt elmulasztók bokszutca-áthajtással bűnhődnek.
Ha a futam eléri a kétórás időhatárt, a versenyt a limit elérését követő körben intik le – eddig az érintett körben zárult a verseny.
A 22-ről 18-ra, jó esetben, a Caterham túlélésével is 20 autósra csökkent mezőny kapcsán szabályba foglalták a 2014-ben az időmérőkön már alkalmazott gyakorlatot, tehát 24 autó esetén 7-7, 22 autónál 6-6, 20-nál 5-5, és így tovább számú pilóta esik majd ki a Q1-ben és Q2-ben, hogy a Q3-ra 10 autó maradjon.


Módosult az autó “érinthetetlenségére” vonatkozó ún. parc fermé-szabály: tavaly már a harmadik szabadedzésre le kellett adni a véglegesnek szánt beállításokat, ezt eltörölték, újra csak a kvalifikáció kezdetétől tilos a módosítás.
Ha a parc fermé alatt mégis cserélni kell valamilyen alkatrészt, azt csakis “műszakilag hasonló” elemmel tehetik meg.
2015-től a csapatok számára tilos a rajtrácson módosítani az üzemanyag mennyiségén, a rajt előtt már sem kivenni, sem rátölteni nem lehet majd.
A rajtot megelőző formációs körön pozíciót vesztő autóknak az első safety car-vonalig kell visszatérniük eredeti helyükre, máskülönben 10 másodperces stop&go büntetéssel sújtják őket.
A bokszutcából rajtoló versenyzők a rajtot előrejelző 15 perces figyelmeztetés után próbakörökre jogosultak, amelyek után a bokszutca gyors sávjának végére kell felállniuk.

Kommentek

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.