Sokkal nehezebb lesz F1-es jogsit szerezni

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.12.04. 09.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség közzétette a Forma-1 2015-ös szabálymódosításait. Új büntetés, szuperlicenc, virtuális biztonsági autó és egyebek.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa szerdán Dohában ülésezett, ahol a Bianchi-jelentés közzététele és a 2015-ös versenynaptár kibővítése mellett a jövő évi szabálymódosításokról is döntöttek.


Ahogy már korábban tudni lehetett, a jövő évre ejtették a duplapontos szezonzárót és a biztonsági autós szakaszok utáni állórajtok ötletét, valamint megerősítették a az ún. virtuális biztonsági autó bevezetését, amelynek keretében a dupla sárga zászlós szakaszoknál a versenyzőknek szabott sebességkorlátot tartva kell majd haladniuk.
Az elmúlt évek néha igen meglepő Forma-1-es igazolásaira reagálva az FIA jelentősen szigorította az F1-es versenyengedélyek, az ún. szuperlicencek kiadásának feltételeit.
2015-től a szuperlicenc megszerzéséhez az alábbi feltételeknek kell megfelelni:
Verstappenből nem lehetne F1-es


– betöltött 18. életév
– érvényes autóvezetői engedély
– a Forma-1 szabályaiból letett vizsga
– minimum 300 km-es teszttapasztalat Forma-1-es autóval
– legalább két év alsóbb kategóriás formaautós tapasztalat
A fentiek mellett a korábbi rendszer helyett, amelyben az alsóbb kategóriákban elért 1-3. helyezések jelentették a feltételt, ezentúl kiegyensúlyozottabb, pontokon alapuló szisztémával értékelik a kérelmező alkalmasságát.
(A fentiek alapján a jövőre a Toro Rossónál bemutatkozó Max Verstappen például már nem juthatna be a Forma-1-be, hiszen csak 17 éves, nincs közúti jogsija, valamint mindössze egy idényt töltött el a Forma-3-ban.)


A 2014-re bevezetett 5 másodperces időbüntetések sikerét látva az FIA 2015-től már a 10 másodperces büntetések verseny közbeni kiosztását is lehetővé teszi a stewardoknak. Ilyen jár majd például a veszélyes bokszutcai kiengedésekért, ami szintén újítás.  
Romain Grosjean abu-dzabi büntetését precedensként felhasználva 2015-től az erőforrások részelemeinek cseréjét illető szankciók is módosulnak: a hátrasorolásokat kitölteni nem tudó versenyzők a maradék rajtbüntetést nem viszik át a következő versenyhétvégére, ehelyett időbüntetéseket osztanak ki nekik a futamon.
Szigorúbban veszik a rajtrácson túl sokáig időző csapattagokat: akinek a stábja a felvezető kör előtti 15 másodperces figyelmeztetés után még a pályán van, az csak a bokszutcából rajtolhat el.


A biztonsági autós szakaszokat rövidítik, gördülékenyebbé teszik azzal, hogy 2015-től a lekörözött autók visszaengedése után nem kell majd bevárni azt, hogy felzárkózzanak a mezőny végére.
A futamok piros zászlós felfüggesztése esetén jövőre már nem a rajtrácsra sorakoznak fel az autók, hanem a bokszutcába sorolnak be, ahogy ez idén a Japán Nagydíjon is történt.
A Forma-1-es autók versenyzővel, de üres tankkal mért minimális tömegét 701-ről 702 kg-ra emelik, igaz, ez messze elmarad a korábban tervezett 10 kg-os emeléstől.

Kommentek

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.