F1: Bianchi egyszerre nyomta a féket és a gázt

Elkészült a jelentés a balesetről

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.12.03. 18.08

A Nemzetközi Automobil Szövetség illetékes bizottsága kiadta jelentését Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetéről. A francia pilóta is hibázott.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még október végén különleges munkacsoportot állított fel, amelynek feladata a marussiás Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetének kivizsgálása és az abból levonható következtetések levonása volt. 


A többek között Ross Brawnt, Stefano Domenicalit, Emerson Fittipaldit és a Michael Schumacher mellől is ismert Gerard Saillant professzort is tagjai között tudó grémium a Motorsport Világtanács mai, dohai ülésén mutatta be a jelentését.
A baleset okairól és körülményeiről az alábbiakat állapították meg: Bianchi, és a nem sokkal előtte kicsúszó Adrian Sutil is a 7-es kanyarban megjelent vízátfolyás “áldozata” lett.
Bianchi a Sutil Sauberje miatt előkerült dupla sárga zászlók ellenére nem lassított megfelelően. A francia versenyző a megcsúszásnál túlkorrigált, amikor pedig elhagyta a pályát, egyszerre nyomta a fék- és a gázpedált. Ez az alapbeállítások szerint biztonsági okból szoftveresen azonnal lekapcsolta volna a motort, de a Marussia saját fékrendszere nem volt kompatibilis ezzel a biztonsági móddal, így ez nem történt meg.


Bianchi 126 km/órás sebességgel csapódott a Saubert mozgató traktor hátuljának, az ütközés ereje és iránya miatt a súlyos sérülésektől az sem óvta volna meg, ha a traktoron valamilyen biztonsági szoknya van, esetleg pilótafülkét védi valamilyen eszköz.
A bizottság szerint egy 700 kg-os Forma-1-es autó és egy 6,5 tonnás munkagép ütközése esetére a fenti módszerekkel sem lehet felkészülni, a cél csakis az lehet, hogy elkerüljék az ilyen esetek megtörténtét.


A munkacsoport azt is leszögezte, hogy sem a baleset előtt, se azután nem történt semmi kifogásolható a versenyigazgatóság és a pálya személyzete részéről. A biztonsági autó beküldését a baleset előtt semmi sem indokolta, az ütközés után pedig minden a protokoll szerint zajlott.
A Japán Nagydíj 42. körében történt balesetben a 25 éves versenyző súlyos agysérülést szenvedett, másfél hónapig Japánban ápolták, két hete szállították haza Franciaországba. Bianchi önállóan lélegzik, de továbbra is kómában van.

Mi lesz ezután? 

A Bianchi-bizottság az alábbi módosításokat, intézkedéseket javasolta a jövőre nézve: 

– Sárga zászlók: a dupla sárga zászlós szakaszoknál előre megállapított sebességkorlátozást vezetnek be, a részleteket később dolgozzák ki 

– A biztonsági szoftverek revíziója, integritásuk, működőképességük ellenőrzése

– A pályák vízelvezetésére vonatkozó előírások revíziója-szigorítása

– “4 órás szabály”: az éjszakai versenyek kivételével a futamokat legalább a napnyugta időpontja előtt 4 órával el kell kezdeni

– Szuperlicenc: a versenyek biztonságának növelésére a Forma-1-es versenyengedélyek megszerzése előtt a pilótáknak vizsgával záruló tanfolyamot kellene végezniük az F1-es szabályokból és procedúrákból

– F1-es kockázatelemzés: a Forma-1-es biztonsági szabályok, intézkedések teljes revíziója, az esetleges további rizikók kiszűrésére

– Esőgumik: a Pirelli gumijai semmilyen szerepet nem játszottak a balesetben, de a bizottság szerint hasznos lenne, ha a Forma-1 gumiszállítója minden idény előtt új esőgumikat fejlesztene és tesztelne

Kommentek

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.