F1: Bianchi egyszerre nyomta a féket és a gázt

Elkészült a jelentés a balesetről

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.12.03. 18.08

A Nemzetközi Automobil Szövetség illetékes bizottsága kiadta jelentését Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetéről. A francia pilóta is hibázott.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még október végén különleges munkacsoportot állított fel, amelynek feladata a marussiás Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetének kivizsgálása és az abból levonható következtetések levonása volt. 


A többek között Ross Brawnt, Stefano Domenicalit, Emerson Fittipaldit és a Michael Schumacher mellől is ismert Gerard Saillant professzort is tagjai között tudó grémium a Motorsport Világtanács mai, dohai ülésén mutatta be a jelentését.
A baleset okairól és körülményeiről az alábbiakat állapították meg: Bianchi, és a nem sokkal előtte kicsúszó Adrian Sutil is a 7-es kanyarban megjelent vízátfolyás “áldozata” lett.
Bianchi a Sutil Sauberje miatt előkerült dupla sárga zászlók ellenére nem lassított megfelelően. A francia versenyző a megcsúszásnál túlkorrigált, amikor pedig elhagyta a pályát, egyszerre nyomta a fék- és a gázpedált. Ez az alapbeállítások szerint biztonsági okból szoftveresen azonnal lekapcsolta volna a motort, de a Marussia saját fékrendszere nem volt kompatibilis ezzel a biztonsági móddal, így ez nem történt meg.


Bianchi 126 km/órás sebességgel csapódott a Saubert mozgató traktor hátuljának, az ütközés ereje és iránya miatt a súlyos sérülésektől az sem óvta volna meg, ha a traktoron valamilyen biztonsági szoknya van, esetleg pilótafülkét védi valamilyen eszköz.
A bizottság szerint egy 700 kg-os Forma-1-es autó és egy 6,5 tonnás munkagép ütközése esetére a fenti módszerekkel sem lehet felkészülni, a cél csakis az lehet, hogy elkerüljék az ilyen esetek megtörténtét.


A munkacsoport azt is leszögezte, hogy sem a baleset előtt, se azután nem történt semmi kifogásolható a versenyigazgatóság és a pálya személyzete részéről. A biztonsági autó beküldését a baleset előtt semmi sem indokolta, az ütközés után pedig minden a protokoll szerint zajlott.
A Japán Nagydíj 42. körében történt balesetben a 25 éves versenyző súlyos agysérülést szenvedett, másfél hónapig Japánban ápolták, két hete szállították haza Franciaországba. Bianchi önállóan lélegzik, de továbbra is kómában van.

Mi lesz ezután? 

A Bianchi-bizottság az alábbi módosításokat, intézkedéseket javasolta a jövőre nézve: 

– Sárga zászlók: a dupla sárga zászlós szakaszoknál előre megállapított sebességkorlátozást vezetnek be, a részleteket később dolgozzák ki 

– A biztonsági szoftverek revíziója, integritásuk, működőképességük ellenőrzése

– A pályák vízelvezetésére vonatkozó előírások revíziója-szigorítása

– “4 órás szabály”: az éjszakai versenyek kivételével a futamokat legalább a napnyugta időpontja előtt 4 órával el kell kezdeni

– Szuperlicenc: a versenyek biztonságának növelésére a Forma-1-es versenyengedélyek megszerzése előtt a pilótáknak vizsgával záruló tanfolyamot kellene végezniük az F1-es szabályokból és procedúrákból

– F1-es kockázatelemzés: a Forma-1-es biztonsági szabályok, intézkedések teljes revíziója, az esetleges további rizikók kiszűrésére

– Esőgumik: a Pirelli gumijai semmilyen szerepet nem játszottak a balesetben, de a bizottság szerint hasznos lenne, ha a Forma-1 gumiszállítója minden idény előtt új esőgumikat fejlesztene és tesztelne

Kommentek

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. Az európaiak egészségével szórakoznak a buherálók.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.