F1: Bianchi egyszerre nyomta a féket és a gázt

Elkészült a jelentés a balesetről

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.12.03. 18.08

A Nemzetközi Automobil Szövetség illetékes bizottsága kiadta jelentését Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetéről. A francia pilóta is hibázott.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még október végén különleges munkacsoportot állított fel, amelynek feladata a marussiás Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetének kivizsgálása és az abból levonható következtetések levonása volt. 


A többek között Ross Brawnt, Stefano Domenicalit, Emerson Fittipaldit és a Michael Schumacher mellől is ismert Gerard Saillant professzort is tagjai között tudó grémium a Motorsport Világtanács mai, dohai ülésén mutatta be a jelentését.
A baleset okairól és körülményeiről az alábbiakat állapították meg: Bianchi, és a nem sokkal előtte kicsúszó Adrian Sutil is a 7-es kanyarban megjelent vízátfolyás “áldozata” lett.
Bianchi a Sutil Sauberje miatt előkerült dupla sárga zászlók ellenére nem lassított megfelelően. A francia versenyző a megcsúszásnál túlkorrigált, amikor pedig elhagyta a pályát, egyszerre nyomta a fék- és a gázpedált. Ez az alapbeállítások szerint biztonsági okból szoftveresen azonnal lekapcsolta volna a motort, de a Marussia saját fékrendszere nem volt kompatibilis ezzel a biztonsági móddal, így ez nem történt meg.


Bianchi 126 km/órás sebességgel csapódott a Saubert mozgató traktor hátuljának, az ütközés ereje és iránya miatt a súlyos sérülésektől az sem óvta volna meg, ha a traktoron valamilyen biztonsági szoknya van, esetleg pilótafülkét védi valamilyen eszköz.
A bizottság szerint egy 700 kg-os Forma-1-es autó és egy 6,5 tonnás munkagép ütközése esetére a fenti módszerekkel sem lehet felkészülni, a cél csakis az lehet, hogy elkerüljék az ilyen esetek megtörténtét.


A munkacsoport azt is leszögezte, hogy sem a baleset előtt, se azután nem történt semmi kifogásolható a versenyigazgatóság és a pálya személyzete részéről. A biztonsági autó beküldését a baleset előtt semmi sem indokolta, az ütközés után pedig minden a protokoll szerint zajlott.
A Japán Nagydíj 42. körében történt balesetben a 25 éves versenyző súlyos agysérülést szenvedett, másfél hónapig Japánban ápolták, két hete szállították haza Franciaországba. Bianchi önállóan lélegzik, de továbbra is kómában van.

Mi lesz ezután? 

A Bianchi-bizottság az alábbi módosításokat, intézkedéseket javasolta a jövőre nézve: 

– Sárga zászlók: a dupla sárga zászlós szakaszoknál előre megállapított sebességkorlátozást vezetnek be, a részleteket később dolgozzák ki 

– A biztonsági szoftverek revíziója, integritásuk, működőképességük ellenőrzése

– A pályák vízelvezetésére vonatkozó előírások revíziója-szigorítása

– “4 órás szabály”: az éjszakai versenyek kivételével a futamokat legalább a napnyugta időpontja előtt 4 órával el kell kezdeni

– Szuperlicenc: a versenyek biztonságának növelésére a Forma-1-es versenyengedélyek megszerzése előtt a pilótáknak vizsgával záruló tanfolyamot kellene végezniük az F1-es szabályokból és procedúrákból

– F1-es kockázatelemzés: a Forma-1-es biztonsági szabályok, intézkedések teljes revíziója, az esetleges további rizikók kiszűrésére

– Esőgumik: a Pirelli gumijai semmilyen szerepet nem játszottak a balesetben, de a bizottság szerint hasznos lenne, ha a Forma-1 gumiszállítója minden idény előtt új esőgumikat fejlesztene és tesztelne

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.