A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még október végén különleges munkacsoportot állított fel, amelynek feladata a marussiás Jules Bianchi Japán Nagydíjon történt balesetének kivizsgálása és az abból levonható következtetések levonása volt. 


A többek között Ross Brawnt, Stefano Domenicalit, Emerson Fittipaldit és a Michael Schumacher mellől is ismert Gerard Saillant professzort is tagjai között tudó grémium a Motorsport Világtanács mai, dohai ülésén mutatta be a jelentését.
A baleset okairól és körülményeiről az alábbiakat állapították meg: Bianchi, és a nem sokkal előtte kicsúszó Adrian Sutil is a 7-es kanyarban megjelent vízátfolyás “áldozata” lett.
Bianchi a Sutil Sauberje miatt előkerült dupla sárga zászlók ellenére nem lassított megfelelően. A francia versenyző a megcsúszásnál túlkorrigált, amikor pedig elhagyta a pályát, egyszerre nyomta a fék- és a gázpedált. Ez az alapbeállítások szerint biztonsági okból szoftveresen azonnal lekapcsolta volna a motort, de a Marussia saját fékrendszere nem volt kompatibilis ezzel a biztonsági móddal, így ez nem történt meg.


Bianchi 126 km/órás sebességgel csapódott a Saubert mozgató traktor hátuljának, az ütközés ereje és iránya miatt a súlyos sérülésektől az sem óvta volna meg, ha a traktoron valamilyen biztonsági szoknya van, esetleg pilótafülkét védi valamilyen eszköz.
A bizottság szerint egy 700 kg-os Forma-1-es autó és egy 6,5 tonnás munkagép ütközése esetére a fenti módszerekkel sem lehet felkészülni, a cél csakis az lehet, hogy elkerüljék az ilyen esetek megtörténtét.


A munkacsoport azt is leszögezte, hogy sem a baleset előtt, se azután nem történt semmi kifogásolható a versenyigazgatóság és a pálya személyzete részéről. A biztonsági autó beküldését a baleset előtt semmi sem indokolta, az ütközés után pedig minden a protokoll szerint zajlott.
A Japán Nagydíj 42. körében történt balesetben a 25 éves versenyző súlyos agysérülést szenvedett, másfél hónapig Japánban ápolták, két hete szállították haza Franciaországba. Bianchi önállóan lélegzik, de továbbra is kómában van.

Mi lesz ezután? 

A Bianchi-bizottság az alábbi módosításokat, intézkedéseket javasolta a jövőre nézve: 

– Sárga zászlók: a dupla sárga zászlós szakaszoknál előre megállapított sebességkorlátozást vezetnek be, a részleteket később dolgozzák ki 

– A biztonsági szoftverek revíziója, integritásuk, működőképességük ellenőrzése

– A pályák vízelvezetésére vonatkozó előírások revíziója-szigorítása

– “4 órás szabály”: az éjszakai versenyek kivételével a futamokat legalább a napnyugta időpontja előtt 4 órával el kell kezdeni

– Szuperlicenc: a versenyek biztonságának növelésére a Forma-1-es versenyengedélyek megszerzése előtt a pilótáknak vizsgával záruló tanfolyamot kellene végezniük az F1-es szabályokból és procedúrákból

– F1-es kockázatelemzés: a Forma-1-es biztonsági szabályok, intézkedések teljes revíziója, az esetleges további rizikók kiszűrésére

– Esőgumik: a Pirelli gumijai semmilyen szerepet nem játszottak a balesetben, de a bizottság szerint hasznos lenne, ha a Forma-1 gumiszállítója minden idény előtt új esőgumikat fejlesztene és tesztelne