A legendás hatkerekű F1-es apró titkai

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.11.19. 17.30

Minden F1 rajongó ismeri a hetvenes évek sztárját, a radikális, forradalmi megoldást alkalmazó Tyrrell P34-est, de a híres konstrukciónak is akadnak titkai.

Minden F1 rajongó ismeri a hetvenes évek sztárját, a radikális, forradalmi megoldást alkalmazó Tyrrell P34-est, de a híres konstrukciónak is akadnak titkai.

A Tyrrell P34-esről röviden

A P34-es Derek Gardner angol mérnök fejéből pattant ki, aki elsősorban gázturbinás versenygépekhez szánta ötletét. A leszálló ágban lévő skót csapatnak kellett az újítás, és hiába húzódozott az ötlettől Ken Tyrrell, végül 1975-re zöld utat kapott a Project 34 kódnév alatt futó fejlesztés. 

A megoldás előnye hogy a mechanikai tapadás feladása, és a leszorítóerő növelése nélkül csökkentette az orr instabilitását, emelkedését nagyobb sebességnél.

1976-ban sikerült futamgyőzelmet szerezni a Svéd Nagydíjon, és év végén két helyet javítva 3. pozícióban végzett a csapat. A Michelin beszállásával kezdődő gumiháború miatt a Goodyear leállt a különleges kisméretű tappancsok fejlesztésével, és csak a normál abroncsokra koncentrált.

1977-ben mindez megbosszulta magát, Ronnie Peterson és Patrick Depailler nem tudták felvenni a versenyt a fejlettebb első abronccsal szerelt ellenfelekkel.

Így is sikerült négyszer pódiumon végezni, pedig a gumik mellett a túlmelegedő fékek, és olajhűtő szintén hátráltatta a versenyzőket. Derek már az Olasz Nagydíj előtt kilépett, a jövő sikervárományosának pedig egyértelműen a pokoli gyors, Venturi-hatást kiaknázó, de még megbízhatatlan Lotus csapat lett.

Ha nem is teljes titokban, de a sajtót kizárva zajlott a fejlesztés. Amikor 1975-ben a Heathrow Hiltonban lehullott a lepel, minden száj tátva maradt, az elöl dupla-tengelyű, négy tízcolos kerékkel felszerelt P34-esre senki sem számított.

Az első skicc az F1 történetének legismertebb hatkerekű típusáról.

– Nem csak a sokszor emlegetett  Goodyear abroncsok gyors kopása, és a túlmelegedő apró méretű féktárcsák jelentettek hátrányt. A fékerő elosztása szintén gondot okozott, a két első tengely közül ha az egyik korábban blokkolt, az negatívan befolyásolta az autó irányíthatóságát.

– A pilótafülke két oldalára ablakok kerültek, hogy a két pilóta Jody Scheckter és Patrick Depailler tudja követni az abroncskopás mértékét, valamint ne csak érezzék, lássák is, hány milliméter van még a szalagkorlátig.

Kép belülről. Jól látszik a kerekek gyors kopása miatt szükséges oldalablak.

–  A kilencvenes években a brit tévés, valamint veterán F1-es gyűjtő Simon Bull és a Tyrrell P34 tervezője Derek Gardner egymásra találtak. Együtt állítottak talpra egy Tyrrell 005-öst, és Martin Stretton pilótával a volán mögött indultak a veterán Forma-1-es autók számára kiírt FIA TGP kupán. Nyertek, következő projektjük pedig egy P34B versenybe állítása volt.

Az angol gumigyár, az Avon szintén beszállt a buliba, legyártották a ritka, tízcolos abroncsokat a fanatikus csapat számára. A zsákutcának titulált konstrukció pedig nyert, ezzel jó témát adva a múlton merengő rajongóknak. Vajon ha a Goodyear sem hanyagolja el a különleges gumik fejlesztését a hetvenes években, sikeres lehetett volna az F1 legismertebb csodabogara?

1978-ra Derek Gardner áttervezte a P34-est, aminek legszembetűnőbb jele az orrészre költöztetett olajhűtők

– A Transformers animációs sorozat alkotóit is megihlette a konstrukció.

Kommentek

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger Forma-4-es balesete a Donington Parkban.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.