A legendás hatkerekű F1-es apró titkai

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.11.19. 17.30

Minden F1 rajongó ismeri a hetvenes évek sztárját, a radikális, forradalmi megoldást alkalmazó Tyrrell P34-est, de a híres konstrukciónak is akadnak titkai.

Minden F1 rajongó ismeri a hetvenes évek sztárját, a radikális, forradalmi megoldást alkalmazó Tyrrell P34-est, de a híres konstrukciónak is akadnak titkai.

A Tyrrell P34-esről röviden

A P34-es Derek Gardner angol mérnök fejéből pattant ki, aki elsősorban gázturbinás versenygépekhez szánta ötletét. A leszálló ágban lévő skót csapatnak kellett az újítás, és hiába húzódozott az ötlettől Ken Tyrrell, végül 1975-re zöld utat kapott a Project 34 kódnév alatt futó fejlesztés. 

A megoldás előnye hogy a mechanikai tapadás feladása, és a leszorítóerő növelése nélkül csökkentette az orr instabilitását, emelkedését nagyobb sebességnél.

1976-ban sikerült futamgyőzelmet szerezni a Svéd Nagydíjon, és év végén két helyet javítva 3. pozícióban végzett a csapat. A Michelin beszállásával kezdődő gumiháború miatt a Goodyear leállt a különleges kisméretű tappancsok fejlesztésével, és csak a normál abroncsokra koncentrált.

1977-ben mindez megbosszulta magát, Ronnie Peterson és Patrick Depailler nem tudták felvenni a versenyt a fejlettebb első abronccsal szerelt ellenfelekkel.

Így is sikerült négyszer pódiumon végezni, pedig a gumik mellett a túlmelegedő fékek, és olajhűtő szintén hátráltatta a versenyzőket. Derek már az Olasz Nagydíj előtt kilépett, a jövő sikervárományosának pedig egyértelműen a pokoli gyors, Venturi-hatást kiaknázó, de még megbízhatatlan Lotus csapat lett.

Ha nem is teljes titokban, de a sajtót kizárva zajlott a fejlesztés. Amikor 1975-ben a Heathrow Hiltonban lehullott a lepel, minden száj tátva maradt, az elöl dupla-tengelyű, négy tízcolos kerékkel felszerelt P34-esre senki sem számított.

Az első skicc az F1 történetének legismertebb hatkerekű típusáról.

– Nem csak a sokszor emlegetett  Goodyear abroncsok gyors kopása, és a túlmelegedő apró méretű féktárcsák jelentettek hátrányt. A fékerő elosztása szintén gondot okozott, a két első tengely közül ha az egyik korábban blokkolt, az negatívan befolyásolta az autó irányíthatóságát.

– A pilótafülke két oldalára ablakok kerültek, hogy a két pilóta Jody Scheckter és Patrick Depailler tudja követni az abroncskopás mértékét, valamint ne csak érezzék, lássák is, hány milliméter van még a szalagkorlátig.

Kép belülről. Jól látszik a kerekek gyors kopása miatt szükséges oldalablak.

–  A kilencvenes években a brit tévés, valamint veterán F1-es gyűjtő Simon Bull és a Tyrrell P34 tervezője Derek Gardner egymásra találtak. Együtt állítottak talpra egy Tyrrell 005-öst, és Martin Stretton pilótával a volán mögött indultak a veterán Forma-1-es autók számára kiírt FIA TGP kupán. Nyertek, következő projektjük pedig egy P34B versenybe állítása volt.

Az angol gumigyár, az Avon szintén beszállt a buliba, legyártották a ritka, tízcolos abroncsokat a fanatikus csapat számára. A zsákutcának titulált konstrukció pedig nyert, ezzel jó témát adva a múlton merengő rajongóknak. Vajon ha a Goodyear sem hanyagolja el a különleges gumik fejlesztését a hetvenes években, sikeres lehetett volna az F1 legismertebb csodabogara?

1978-ra Derek Gardner áttervezte a P34-est, aminek legszembetűnőbb jele az orrészre költöztetett olajhűtők

– A Transformers animációs sorozat alkotóit is megihlette a konstrukció.

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.