F1: Tárgyalást követelnek a kiscsapatok

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.11.18. 09.30

A Force India, a Lotus és a Sauber a szezonzáró hétvégéjére újabb megbeszélést tervez Bernie Ecclestone-nal a Forma-1 bevételeinek egyenlőbb elosztásáról.

A Forma-1 kisebb csapatai nem hagyják annyiban, hogy a sportág bevételeiből csak “morzsák” jussanak nekik, a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjra újabb megbeszélésre hívják Bernie Ecclestone-t.


A fentiek egy hétfőn kiszivárgott, vagy még inkább kiszivárogtatott levélből derültek ki. A levelet a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley írta Ecclestone-nak, másolatban pedig a Forma-1 kereskedelmi jogainak többségi tulajdonosa, a CVC befektetési csoport, a sportágat felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a többi csapat is megkapta.
A Caterham és a Marussia csődje után az Austinban beígért, majd egy héttel később visszavont pénzügyi mentőcsomag, valamint a mezőny GP2-es autókkal való feltöltésének ötlete alaposan felbosszantotta a középcsapatokat.
“Austin óta a Lotus, a Sauber és a Force India párbeszédbe kezdett a Donald Mackenzie-vel (a CVC vezetője), valamint Önnel (Ecclestone), hogy világossá tegyük a független konstruktőrök kritikus helyzetét. Megbeszélések alapján pozitívan értékeltük, hogy értik a problémáinkat, megvannak a konstruktív párbeszéd alapjai. Azonban a brazíliai megbeszélés után azt látjuk, hogy a Forma-1-et egyértelműen a kliensautók vagy a szuper-GP2-esek irányába akarják vinni, ahogy az is világos, hogy a Stratégiai Munkacsoport semmit sem hajlandó tenni a költségek csökkentéséért.”
 


Fernley kiemeli, hogy a 2014-es pénzdíjalap nagyjából 835 millió dollárt tesz majd ki, de ebből a Stratégiai Munkacsoportban helyet foglaló négy alakulat (a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes) rögtön elvisz 412 milliót. (A tanácsban helyet foglal még a Williams és a Lotus is, de az utóbbi az idény végén kihullik majd a helyezése alapján. A hat csapat mellett az FIA-elnök Jean Todt és Bernie Ecclestone is hat-hat szavazattal rendelkezik.) 
Fernley ezután visszautasítja Ecclestone kijelentését, miszerint a kis- és középcsapatok nem tudnak jól gazdálkodni. Leszögezi, hogy a Lotus, a Sauber és a Force India 52-64 millió dollár közötti összeget kap az év végén, miközben kb. 43 milliót az idén bevezetett új motorok és azok járulékos költségei el is visznek.


“A pénzdíjból származó bevételünk 70-80 %-a motorra megy el, pedig nekünk, független csapatoknak a motortechnológia nem bír különösebb jelentőséggel, ellentétben a gyártókkal, akik marketingeszközként tekintenek a Forma-1-re. A gyári csapatokkal ellentétben nekünk a fő profilunk az F1-es versenyzés, még sincs választásunk, kénytelenek vagyunk a bevételünk nagy részét a motorra költeni, pedig a maradék 30 % messze nem elég arra, hogy autót építsünk és részt vegyünk egy 20 futamos idényben.”
A Force India-főnök a levélben a kartell szót is megvillantja, nem túl burkoltan utalva arra, hogy az üzletági szervezkedésre, versenykorlátozó suskusokra nagyon érzékeny Európai Unióig is elmehetnek, ha nem lesz megegyezés. 
“A jogtulajdonos a (kétoldalú szerződések) tárgyalásakor az F1 tervezett tőzsdei bevezetése miatt elsősorban a nagycsapatokkal való megegyezésre koncentrált, nekünk pedig gyakorlatilag nem maradt mozgásterünk. Az pedig, hogy egyes kulcsembereknek részvényopciókat is felajánlottak, felveti egy a CVC, a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes, a McLaren és a Williams részvételével összeálló kartell létét, amely egyszerre felügyeli a Forma-1 szabályozását és a bevételek elosztását. Ugyan az FIA is jelen van a Stratégiai Munkacsoportban, de tehetetlen, nem képes cselekedni.”


“A gondjaink pénzügyi eredetűek, amelyeket tehát csak pénzügyi eszközökkel lehet megoldani. A sport fenntartható jövője közös érdekünk, ezért azt kérjük, hogy a többi érdekelttel egyetértésben vezessünk be méltányosabb pénzelosztást.” 
“Tisztelettel kérem, hogy a hétvégén szánjon időt arra, hogy leüljön Monishával (Kaltenborn, Sauber), Vijay-jel (Mallya, Force India), Gerard-ral (Lopez, Lotus) és jómagammal, hogy megtárgyaljuk az F1-es bevételek elosztását, kapjunk egy ajánlatot, jussunk kompromisszumra az érdekeltekkel!”

Kommentek

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették a péntek éjjel balesetet szenvedett autóbuszt, mely megfelelő műszaki állapotban volt.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Luxusautó gyűjteménnyel együtt eladó ez a hatalmas villa

Hatalmas luxusvilla 250 millió dollárért keres új gazdát, benne medence és mozi mellett pazar autógyűjtemény is található.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.