F1: Tárgyalást követelnek a kiscsapatok

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.11.18. 09.30

A Force India, a Lotus és a Sauber a szezonzáró hétvégéjére újabb megbeszélést tervez Bernie Ecclestone-nal a Forma-1 bevételeinek egyenlőbb elosztásáról.

A Forma-1 kisebb csapatai nem hagyják annyiban, hogy a sportág bevételeiből csak “morzsák” jussanak nekik, a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjra újabb megbeszélésre hívják Bernie Ecclestone-t.


A fentiek egy hétfőn kiszivárgott, vagy még inkább kiszivárogtatott levélből derültek ki. A levelet a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley írta Ecclestone-nak, másolatban pedig a Forma-1 kereskedelmi jogainak többségi tulajdonosa, a CVC befektetési csoport, a sportágat felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a többi csapat is megkapta.
A Caterham és a Marussia csődje után az Austinban beígért, majd egy héttel később visszavont pénzügyi mentőcsomag, valamint a mezőny GP2-es autókkal való feltöltésének ötlete alaposan felbosszantotta a középcsapatokat.
“Austin óta a Lotus, a Sauber és a Force India párbeszédbe kezdett a Donald Mackenzie-vel (a CVC vezetője), valamint Önnel (Ecclestone), hogy világossá tegyük a független konstruktőrök kritikus helyzetét. Megbeszélések alapján pozitívan értékeltük, hogy értik a problémáinkat, megvannak a konstruktív párbeszéd alapjai. Azonban a brazíliai megbeszélés után azt látjuk, hogy a Forma-1-et egyértelműen a kliensautók vagy a szuper-GP2-esek irányába akarják vinni, ahogy az is világos, hogy a Stratégiai Munkacsoport semmit sem hajlandó tenni a költségek csökkentéséért.”
 


Fernley kiemeli, hogy a 2014-es pénzdíjalap nagyjából 835 millió dollárt tesz majd ki, de ebből a Stratégiai Munkacsoportban helyet foglaló négy alakulat (a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes) rögtön elvisz 412 milliót. (A tanácsban helyet foglal még a Williams és a Lotus is, de az utóbbi az idény végén kihullik majd a helyezése alapján. A hat csapat mellett az FIA-elnök Jean Todt és Bernie Ecclestone is hat-hat szavazattal rendelkezik.) 
Fernley ezután visszautasítja Ecclestone kijelentését, miszerint a kis- és középcsapatok nem tudnak jól gazdálkodni. Leszögezi, hogy a Lotus, a Sauber és a Force India 52-64 millió dollár közötti összeget kap az év végén, miközben kb. 43 milliót az idén bevezetett új motorok és azok járulékos költségei el is visznek.


“A pénzdíjból származó bevételünk 70-80 %-a motorra megy el, pedig nekünk, független csapatoknak a motortechnológia nem bír különösebb jelentőséggel, ellentétben a gyártókkal, akik marketingeszközként tekintenek a Forma-1-re. A gyári csapatokkal ellentétben nekünk a fő profilunk az F1-es versenyzés, még sincs választásunk, kénytelenek vagyunk a bevételünk nagy részét a motorra költeni, pedig a maradék 30 % messze nem elég arra, hogy autót építsünk és részt vegyünk egy 20 futamos idényben.”
A Force India-főnök a levélben a kartell szót is megvillantja, nem túl burkoltan utalva arra, hogy az üzletági szervezkedésre, versenykorlátozó suskusokra nagyon érzékeny Európai Unióig is elmehetnek, ha nem lesz megegyezés. 
“A jogtulajdonos a (kétoldalú szerződések) tárgyalásakor az F1 tervezett tőzsdei bevezetése miatt elsősorban a nagycsapatokkal való megegyezésre koncentrált, nekünk pedig gyakorlatilag nem maradt mozgásterünk. Az pedig, hogy egyes kulcsembereknek részvényopciókat is felajánlottak, felveti egy a CVC, a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes, a McLaren és a Williams részvételével összeálló kartell létét, amely egyszerre felügyeli a Forma-1 szabályozását és a bevételek elosztását. Ugyan az FIA is jelen van a Stratégiai Munkacsoportban, de tehetetlen, nem képes cselekedni.”


“A gondjaink pénzügyi eredetűek, amelyeket tehát csak pénzügyi eszközökkel lehet megoldani. A sport fenntartható jövője közös érdekünk, ezért azt kérjük, hogy a többi érdekelttel egyetértésben vezessünk be méltányosabb pénzelosztást.” 
“Tisztelettel kérem, hogy a hétvégén szánjon időt arra, hogy leüljön Monishával (Kaltenborn, Sauber), Vijay-jel (Mallya, Force India), Gerard-ral (Lopez, Lotus) és jómagammal, hogy megtárgyaljuk az F1-es bevételek elosztását, kapjunk egy ajánlatot, jussunk kompromisszumra az érdekeltekkel!”

Kommentek

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Lóbőrbe öltöztették a sportkocsit

Musztángot a Mustangnak: a Vilner kínai megrendelésre készítette el azt az egyedi autóbelsőt, aminél alighanem minden jó ízlésű ember meghúzza a határt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.