Senna ma ezt mondaná Bianchi balesetéről

Ayrton Senna gondolatai a veszélyről

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.10.06. 17.30

Az eset után csak bámultam a képeket, és valamiért egy 1990-es, hasonlóan sokkoló baleset, valamint Ayrton Senna nyilatkozata jutott eszembe.

Jules Bianchi balesete nyomán újra fellángolt a sportág biztonságáról szóló vita. Joggal, mert ennek kell az első számú kérdésnek lennie. Mégis, el kell fogadni, hogy bármekkora az igyekezet, az autóverseny veszélyes. A Forma-1 sosem lesz olyan biztonságos, mint egy sakkjátszma. Nem lehet minden kockázati faktort kiiktatni, ha ezentúl nem engedik pályára a safety car érkezésééig a munkagépeket, még akkor sem.

Elég csak Felipe Massa 2009-es Magyar Nagydíjon elszenvedett életveszélyes balesetére gondolni. Morzsányi esély volt csak arra, hogy az előtte haladó Rubens Barichello autójáról leszakadó rugó pont a brazil Ferrari-pilóta sisakját találja el.

Mégis megtörtént.

Ahogy most Jules Bianchi is pont a legrosszabb helyen, a legrosszabb időben csúszott ki a pályáról. Az eset után csak bámultam a képeket, és valamiért egy 1990-es, hasonlóan sokkoló baleset, valamint Ayrton Senna nyilatkozata jutott eszembe.

Akkoriban még Jerez versenypályáján rendezték a Spanyol Nagydíjat, ahol Martin Donnelly, a Lotus-csapat versenyzője hatalmasat bukott.

Sokkolóan hatottak a balesetről készített felvételek, a Lotus 102 darabjaira hullott, Donnelly ülésével együtt repült ki az autóból. Aki a helyszínen tartózkodott, már a legrosszabbra gondolt, de az orvosi csapat gyors beavatkozásának, és az azt követő rehabilitációnak köszönhetően Martin Donnelly túlélte a balesetet.

Nem volt könnyű, vagy egyszerű út, jobb lábát majdnem amputálni kellett súlyos törései miatt. Tüdő- és agyzúzódásából pedig csak hosszú idő alatt épült fel.

F1-es karrierje ugyan véget ért, de felépülését követően újabb esélyt kapott egy átlagos életvitelre.

De említhetnénk Niki Lauda mindenki által ismert felépülésének történetét, a Nürburgringen történt tűzeset után gyakorlatilag már saját csapata, a Ferrari is lemondott róla. Mégis visszatért, és szerzett két világbajnoki címet.

Tehát akad bőven olyan eset a Forma-1 történetében, amikor egy versenyző kőkemény akarattal, és küzdőszellemmel újabb esélyt nyer az életre.

Ha pedig lehetősége nyílik rá, újra kockáztat, és volán mögé ül. Miért? Nos, ezt egy nálam sokkal hitelesebb ember, Ayrton Senna gondolatait felhasználva szeretném megválaszolni.

Senna 1990-ben Donnelly balesete után nyilatkozott így.

“A garázsban voltam, amikor az edzést lefújták. Különböző emberektől hallottam, hogy Donnelly balesetet szenvedett…csúnyát bukott, igazi katasztrófa volt…és úgy döntöttem, magamnak is látnom kell.

Millió dolog futott át az agyamon. A végén rájöttem, hogy annak ellenére amit láttam, nem adhatom fel a szenvedélyem. Össze kellett szednem magam, kimenni, beülni a versenyautóba, és újra pályára lépni. És megint, még jobban, mint annak előtte. Mert csak ez az út nyílt arra, hogy a baleset keltette hatást elfedjem.

Még nem voltam kész feladni. Amennyire megrémisztett a folytatás, legalább annyira képtelen voltam feladni a célom, a szenvedélyem, az álmom, az életem. Mert ez az életem.”


Nem mellesleg, Senna az edzésen történt baleset után újra mindenkinél gyorsabb volt, és a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén megszerezte pályafutása 50. első rajtkockáját.

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.