F1: Visszavonják a rádiótilalmat?

A csapatok és pilóták is megosztottak

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.09.19. 08.30

Újabb Forma-1-es kutyakomédia: a Szingapúri Nagydíjra bevezetett rádiókorlátozást már az első szabadedzés előtt módosíthatják vagy visszavonhatják.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) – ahogy azóta kiderült, Bernie Ecclestone kezdeményezésére – a múlt héten bejelentette, hogy drasztikusan korlátozzák a csapatok és pilóták közötti rádiókommunikációt, az optimális köridőre, az autó optimális működtetésére vonatkozó üzenetek tiltottakká válnak a Szingapúri Nagydíjtól.


Bár a Mercedes-pilóták azt mondták, nincs bajuk az újítással, Szingapúrban csütörtökön kiderült, hogy a versenyzők azért nem rajonganak az ötletért.
“Velem nyilván nincs sok beszélgetés, általában csak akkor, ha valami gond van az autóval” – mondta Kimi Räikkönen. “De világos, hogy eléggé kacifántos lehet, ha műszaki probléma adódik, át kell állítani valamit, hogy el tudjunk jutni a célig, nem tudom, hogy működik majd a szabály ilyen esetekben. Megnehezíti a dolgokat, de ez is a része, oké.”
A másik ferraris, Fernando Alonso kimondottan kritikusan nyilatkozott: “Semmi haszna ennek a szabálynak. Olyan, mintha a kosárlabdában vagy a fociban az edző nem beszélhetne a játékosokhoz. A Forma-1-ben pedig nagyon kiélezett a verseny. És sokszor nem csak a teljesítményt illetően, hanem biztonsági okokból üzennek.”
A Force Indiá-s Sergio Perez a szigorítás hirtelen bevezetésén csodálkozott:


“Szerintem nem épp ideális, hogy egyik futamról a másikra hirtelen ilyen drasztikus változás jön, hogy nem kaphatunk bizonyos üzeneteket. De nem lesz nagy hatással, szerintem nem kíván majd nagy hozzászokást.”
“Biztosan több információra kell figyelnünk, elfoglaltabbak leszünk a verseny közben az üzemanyag-mennyiség, a motorüzemmódok meg ilyenek miatt, de szerintem nem jelent majd nagy gondot megszokni ezt. Egyszerűen csak elég drámai változás ez egyik versenyről a másikra.”
A sereghajtó Caterham újonca, Marcus Ericsson kiemelte, hogy egyes csapatok – kicsik és nagyok egyaránt, pl. a Red Bull is – a nagy LCD-kijelző nélküli kormányt használják, ami jóval kevesebb adatot jelenít meg, ez pedig hátrányt jelenthet.
“Kiscsapatként számunkra kicsit nehezebb lesz a dolog, mert a mi kormányunkon nincs nagy kijelző, míg más csapatoknál az van, és azon sok adat látható. Szóval nehezebb lesz, de az ötlettel nincs bajom. Szerintem nem rossz, hogy kicsit nagyobb szerepet kapunk mi, versenyzők.” 
A legélesebben a williamses Felipe Massa kelt ki a szigorítás ellen, a brazil veterán nagy vitát jósolt a Charlie Whiting versenyigazgatóval tartott versenyzői értekezletre.
“Ha ez így marad, holnap (pénteken) nagy veszekedés lesz a versenyzői eligazításon. Elég viccesnek találom, hogy egy pillanat alatt vezetnek be egy ilyen változtatást. Nem most van itt az ideje ilyesminek. Talán azért változtattak, mert túl sokat beszélgettek a régi pilótákkal.”


“Bizonyos értelemben nincs gondom ezzel. Az rendben van, ha csapat ezentúl nem mondhatja, hogy vigyázzak jobban a gumikra az 5-ös kayarban, mert a csapattársam jobban csinálja. Ez nem gond. De nagyon sok dolgot kell csinálni az autóban – ha például túlmelegítjük a hátsó fékeket, akár ki is gyulladhat az autó. Nagy baleset is lehet ebből. Nagyon összetett erőforrás dolgozik az autóban, amit nem tud egyedül kezelni a versenyző. Láttuk, amikor (a hungaroringi időmérőn) kigyulladt Lewis (Hamilton) autója. Ez sokkal gyakoribb lehet, ha nem a megfelelő beállításokat használjuk. És ez nem vezetési tanács, ez a bonyolult beállításokról szól.”
Mivel a Williams is a régebbi típusú mátrix kijelzőt használja, Massa is felhozta ezt a szempontot, szerinte a LED-kijelzős csapatok sportszerűtlen előnyhöz jutnak: “Legjobban a Mercedes jár majd ezzel az egésszel, az a csapat, amelyik már amúgy is viszi a bajnokságot.”
A finoman szólva is vegyes fogadtatás miatt az FIA és a csapatok képviselői csütörtök délután hosszas, több mint három és fél órás megbeszélést tartottak, amely a beszámolók szerint inkább csak tovább bonyolította a helyzetet, ugyanakkor az is felröppent, hogy a felügyelőszervezet már a pénteki első szabadedzés előtt visszakozik ilyen-olyan mértékben.

Kommentek

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.