F1: Visszavonják a rádiótilalmat?

A csapatok és pilóták is megosztottak

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.09.19. 08.30

Újabb Forma-1-es kutyakomédia: a Szingapúri Nagydíjra bevezetett rádiókorlátozást már az első szabadedzés előtt módosíthatják vagy visszavonhatják.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) – ahogy azóta kiderült, Bernie Ecclestone kezdeményezésére – a múlt héten bejelentette, hogy drasztikusan korlátozzák a csapatok és pilóták közötti rádiókommunikációt, az optimális köridőre, az autó optimális működtetésére vonatkozó üzenetek tiltottakká válnak a Szingapúri Nagydíjtól.


Bár a Mercedes-pilóták azt mondták, nincs bajuk az újítással, Szingapúrban csütörtökön kiderült, hogy a versenyzők azért nem rajonganak az ötletért.
“Velem nyilván nincs sok beszélgetés, általában csak akkor, ha valami gond van az autóval” – mondta Kimi Räikkönen. “De világos, hogy eléggé kacifántos lehet, ha műszaki probléma adódik, át kell állítani valamit, hogy el tudjunk jutni a célig, nem tudom, hogy működik majd a szabály ilyen esetekben. Megnehezíti a dolgokat, de ez is a része, oké.”
A másik ferraris, Fernando Alonso kimondottan kritikusan nyilatkozott: “Semmi haszna ennek a szabálynak. Olyan, mintha a kosárlabdában vagy a fociban az edző nem beszélhetne a játékosokhoz. A Forma-1-ben pedig nagyon kiélezett a verseny. És sokszor nem csak a teljesítményt illetően, hanem biztonsági okokból üzennek.”
A Force Indiá-s Sergio Perez a szigorítás hirtelen bevezetésén csodálkozott:


“Szerintem nem épp ideális, hogy egyik futamról a másikra hirtelen ilyen drasztikus változás jön, hogy nem kaphatunk bizonyos üzeneteket. De nem lesz nagy hatással, szerintem nem kíván majd nagy hozzászokást.”
“Biztosan több információra kell figyelnünk, elfoglaltabbak leszünk a verseny közben az üzemanyag-mennyiség, a motorüzemmódok meg ilyenek miatt, de szerintem nem jelent majd nagy gondot megszokni ezt. Egyszerűen csak elég drámai változás ez egyik versenyről a másikra.”
A sereghajtó Caterham újonca, Marcus Ericsson kiemelte, hogy egyes csapatok – kicsik és nagyok egyaránt, pl. a Red Bull is – a nagy LCD-kijelző nélküli kormányt használják, ami jóval kevesebb adatot jelenít meg, ez pedig hátrányt jelenthet.
“Kiscsapatként számunkra kicsit nehezebb lesz a dolog, mert a mi kormányunkon nincs nagy kijelző, míg más csapatoknál az van, és azon sok adat látható. Szóval nehezebb lesz, de az ötlettel nincs bajom. Szerintem nem rossz, hogy kicsit nagyobb szerepet kapunk mi, versenyzők.” 
A legélesebben a williamses Felipe Massa kelt ki a szigorítás ellen, a brazil veterán nagy vitát jósolt a Charlie Whiting versenyigazgatóval tartott versenyzői értekezletre.
“Ha ez így marad, holnap (pénteken) nagy veszekedés lesz a versenyzői eligazításon. Elég viccesnek találom, hogy egy pillanat alatt vezetnek be egy ilyen változtatást. Nem most van itt az ideje ilyesminek. Talán azért változtattak, mert túl sokat beszélgettek a régi pilótákkal.”


“Bizonyos értelemben nincs gondom ezzel. Az rendben van, ha csapat ezentúl nem mondhatja, hogy vigyázzak jobban a gumikra az 5-ös kayarban, mert a csapattársam jobban csinálja. Ez nem gond. De nagyon sok dolgot kell csinálni az autóban – ha például túlmelegítjük a hátsó fékeket, akár ki is gyulladhat az autó. Nagy baleset is lehet ebből. Nagyon összetett erőforrás dolgozik az autóban, amit nem tud egyedül kezelni a versenyző. Láttuk, amikor (a hungaroringi időmérőn) kigyulladt Lewis (Hamilton) autója. Ez sokkal gyakoribb lehet, ha nem a megfelelő beállításokat használjuk. És ez nem vezetési tanács, ez a bonyolult beállításokról szól.”
Mivel a Williams is a régebbi típusú mátrix kijelzőt használja, Massa is felhozta ezt a szempontot, szerinte a LED-kijelzős csapatok sportszerűtlen előnyhöz jutnak: “Legjobban a Mercedes jár majd ezzel az egésszel, az a csapat, amelyik már amúgy is viszi a bajnokságot.”
A finoman szólva is vegyes fogadtatás miatt az FIA és a csapatok képviselői csütörtök délután hosszas, több mint három és fél órás megbeszélést tartottak, amely a beszámolók szerint inkább csak tovább bonyolította a helyzetet, ugyanakkor az is felröppent, hogy a felügyelőszervezet már a pénteki első szabadedzés előtt visszakozik ilyen-olyan mértékben.

Kommentek

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.