F1: Visszavonják a rádiótilalmat?

A csapatok és pilóták is megosztottak

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.09.19. 08.30

Újabb Forma-1-es kutyakomédia: a Szingapúri Nagydíjra bevezetett rádiókorlátozást már az első szabadedzés előtt módosíthatják vagy visszavonhatják.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) – ahogy azóta kiderült, Bernie Ecclestone kezdeményezésére – a múlt héten bejelentette, hogy drasztikusan korlátozzák a csapatok és pilóták közötti rádiókommunikációt, az optimális köridőre, az autó optimális működtetésére vonatkozó üzenetek tiltottakká válnak a Szingapúri Nagydíjtól.


Bár a Mercedes-pilóták azt mondták, nincs bajuk az újítással, Szingapúrban csütörtökön kiderült, hogy a versenyzők azért nem rajonganak az ötletért.
“Velem nyilván nincs sok beszélgetés, általában csak akkor, ha valami gond van az autóval” – mondta Kimi Räikkönen. “De világos, hogy eléggé kacifántos lehet, ha műszaki probléma adódik, át kell állítani valamit, hogy el tudjunk jutni a célig, nem tudom, hogy működik majd a szabály ilyen esetekben. Megnehezíti a dolgokat, de ez is a része, oké.”
A másik ferraris, Fernando Alonso kimondottan kritikusan nyilatkozott: “Semmi haszna ennek a szabálynak. Olyan, mintha a kosárlabdában vagy a fociban az edző nem beszélhetne a játékosokhoz. A Forma-1-ben pedig nagyon kiélezett a verseny. És sokszor nem csak a teljesítményt illetően, hanem biztonsági okokból üzennek.”
A Force Indiá-s Sergio Perez a szigorítás hirtelen bevezetésén csodálkozott:


“Szerintem nem épp ideális, hogy egyik futamról a másikra hirtelen ilyen drasztikus változás jön, hogy nem kaphatunk bizonyos üzeneteket. De nem lesz nagy hatással, szerintem nem kíván majd nagy hozzászokást.”
“Biztosan több információra kell figyelnünk, elfoglaltabbak leszünk a verseny közben az üzemanyag-mennyiség, a motorüzemmódok meg ilyenek miatt, de szerintem nem jelent majd nagy gondot megszokni ezt. Egyszerűen csak elég drámai változás ez egyik versenyről a másikra.”
A sereghajtó Caterham újonca, Marcus Ericsson kiemelte, hogy egyes csapatok – kicsik és nagyok egyaránt, pl. a Red Bull is – a nagy LCD-kijelző nélküli kormányt használják, ami jóval kevesebb adatot jelenít meg, ez pedig hátrányt jelenthet.
“Kiscsapatként számunkra kicsit nehezebb lesz a dolog, mert a mi kormányunkon nincs nagy kijelző, míg más csapatoknál az van, és azon sok adat látható. Szóval nehezebb lesz, de az ötlettel nincs bajom. Szerintem nem rossz, hogy kicsit nagyobb szerepet kapunk mi, versenyzők.” 
A legélesebben a williamses Felipe Massa kelt ki a szigorítás ellen, a brazil veterán nagy vitát jósolt a Charlie Whiting versenyigazgatóval tartott versenyzői értekezletre.
“Ha ez így marad, holnap (pénteken) nagy veszekedés lesz a versenyzői eligazításon. Elég viccesnek találom, hogy egy pillanat alatt vezetnek be egy ilyen változtatást. Nem most van itt az ideje ilyesminek. Talán azért változtattak, mert túl sokat beszélgettek a régi pilótákkal.”


“Bizonyos értelemben nincs gondom ezzel. Az rendben van, ha csapat ezentúl nem mondhatja, hogy vigyázzak jobban a gumikra az 5-ös kayarban, mert a csapattársam jobban csinálja. Ez nem gond. De nagyon sok dolgot kell csinálni az autóban – ha például túlmelegítjük a hátsó fékeket, akár ki is gyulladhat az autó. Nagy baleset is lehet ebből. Nagyon összetett erőforrás dolgozik az autóban, amit nem tud egyedül kezelni a versenyző. Láttuk, amikor (a hungaroringi időmérőn) kigyulladt Lewis (Hamilton) autója. Ez sokkal gyakoribb lehet, ha nem a megfelelő beállításokat használjuk. És ez nem vezetési tanács, ez a bonyolult beállításokról szól.”
Mivel a Williams is a régebbi típusú mátrix kijelzőt használja, Massa is felhozta ezt a szempontot, szerinte a LED-kijelzős csapatok sportszerűtlen előnyhöz jutnak: “Legjobban a Mercedes jár majd ezzel az egésszel, az a csapat, amelyik már amúgy is viszi a bajnokságot.”
A finoman szólva is vegyes fogadtatás miatt az FIA és a csapatok képviselői csütörtök délután hosszas, több mint három és fél órás megbeszélést tartottak, amely a beszámolók szerint inkább csak tovább bonyolította a helyzetet, ugyanakkor az is felröppent, hogy a felügyelőszervezet már a pénteki első szabadedzés előtt visszakozik ilyen-olyan mértékben.

Kommentek

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.