F1: Durva szmog, esőűzés Szingapúrban

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.09.18. 17.40

A hétvégi Szingapúri Nagydíjon szinte biztosan nem esik majd, erről gondoskodnak, de a szmog és a hőség így is feladja majd a leckét a Forma-1-eseknek.

A Forma-1 történetének első éjszakai, lámpafényes versenye, a Szingapúri Nagydíj már hat éve, 2008-ban mutatkozott de, de a hagyományosan a monszun-időszak végét jelentő szeptember második felére eső időpont ellenére sosem esett még a futamon.


A Pitpass.com tudni véli, hogy az amúgy ebben az időszakban minden este leszakadó ég miért olyan csendes az F1-es hétvégéken: a szingapúri kormányzat mesterséges eszközökkel, esőgerjesztéssel tartja távol a csapadékot az utcai pályától. Az immár több évtizede használt módszer lényege, hogy repülőgépekről kiszórt/permetezett só- vagy ezüst-jodid-szemcsékkel a kívánt időben, vagy ebben az esetben egy távolabbi helyen csapatják ki a nedvességet a felhőkből.
Ezt a módszert alkalmazták nemrég a szomszédos Indonéziában tomboló erdőtüzek oltására-mérséklésére is, azonban ezek a tüzek komoly, már-már egészségre káros szintű szmogba borították Szingapúrt. Az elmúlt 24 órában azért javult a helyzet, épp a hagyományos felhőszakadások tisztítottak valamelyest a levegőn.
“Az állami illetékesekkel szoros együttműködésben dolgozunk, valószínűleg nem lesz gond”- mondta a versenyszervezők szóvivője. “Csak két dolog veszélyeztetheti a futamot: ha a látási viszonyok szélsőségesen rosszak vagy az emberek egészsége kerül veszélybe.”
Az előrejelzések szerint pénteken azért van esély a csapadékra, a hőmérséklet pedig sötétedés után is végig 30 fok közelében marad majd mindhárom napon.
A Pirelli a minden helyszínre elszállított esőgumik mellett a hagyományosan gyenge tapadású, kismillió “derékszögű” kanyarral tűzdelt utcai pályára Monacóhoz hasonlóan a két leglágyabb keverékét, a lágyat (sárga) és a szuperlágyat (piros) viszi.
2014-re a pálya egy részét újraaszfaltozták, de a szervezők locsoló-seprőkocsikkal igyekeznek majd egységes szinten tartani a tapadást a különböző pályaszakaszokon.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA)  Szingapúrban is két DRS-zónát jelöl ki: az első a szokott helyen, az 5-östől 7-es kanyarig tartó részen, a Raffles Boulevardon. A mérőpontot a 4-es kanyarnál jelölték ki, 50 méterrel a kanyar előtt. A második DRS-zóna a célegyenesben lesz, mérési ponttal a 22-es kanyar bejáratánál.
A pilótasteward az 1980-as világbajnok, az egykori Hesketh-, Surtees-, Williams- és Arrows-versenyző Alan Jones lesz. Az ausztrál korábban kétszer, a 2010-es Koreai és a tavalyi Spanyol Nagydíjon töltötte be a posztot.
A szombati időmérő magyar idő szerint a szokásosnál egy órával később, 15 órakor kezdődik, a verseny a számunkra hagyományos, vasárnap 14 órás időpontban lesz.
F1: Durva szmog, esőűzés Szingapúrban 1

Kommentek

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.