F1: Durva szmog, esőűzés Szingapúrban

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.09.18. 17.40

A hétvégi Szingapúri Nagydíjon szinte biztosan nem esik majd, erről gondoskodnak, de a szmog és a hőség így is feladja majd a leckét a Forma-1-eseknek.

A Forma-1 történetének első éjszakai, lámpafényes versenye, a Szingapúri Nagydíj már hat éve, 2008-ban mutatkozott de, de a hagyományosan a monszun-időszak végét jelentő szeptember második felére eső időpont ellenére sosem esett még a futamon.


A Pitpass.com tudni véli, hogy az amúgy ebben az időszakban minden este leszakadó ég miért olyan csendes az F1-es hétvégéken: a szingapúri kormányzat mesterséges eszközökkel, esőgerjesztéssel tartja távol a csapadékot az utcai pályától. Az immár több évtizede használt módszer lényege, hogy repülőgépekről kiszórt/permetezett só- vagy ezüst-jodid-szemcsékkel a kívánt időben, vagy ebben az esetben egy távolabbi helyen csapatják ki a nedvességet a felhőkből.
Ezt a módszert alkalmazták nemrég a szomszédos Indonéziában tomboló erdőtüzek oltására-mérséklésére is, azonban ezek a tüzek komoly, már-már egészségre káros szintű szmogba borították Szingapúrt. Az elmúlt 24 órában azért javult a helyzet, épp a hagyományos felhőszakadások tisztítottak valamelyest a levegőn.
“Az állami illetékesekkel szoros együttműködésben dolgozunk, valószínűleg nem lesz gond”- mondta a versenyszervezők szóvivője. “Csak két dolog veszélyeztetheti a futamot: ha a látási viszonyok szélsőségesen rosszak vagy az emberek egészsége kerül veszélybe.”
Az előrejelzések szerint pénteken azért van esély a csapadékra, a hőmérséklet pedig sötétedés után is végig 30 fok közelében marad majd mindhárom napon.
A Pirelli a minden helyszínre elszállított esőgumik mellett a hagyományosan gyenge tapadású, kismillió “derékszögű” kanyarral tűzdelt utcai pályára Monacóhoz hasonlóan a két leglágyabb keverékét, a lágyat (sárga) és a szuperlágyat (piros) viszi.
2014-re a pálya egy részét újraaszfaltozták, de a szervezők locsoló-seprőkocsikkal igyekeznek majd egységes szinten tartani a tapadást a különböző pályaszakaszokon.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA)  Szingapúrban is két DRS-zónát jelöl ki: az első a szokott helyen, az 5-östől 7-es kanyarig tartó részen, a Raffles Boulevardon. A mérőpontot a 4-es kanyarnál jelölték ki, 50 méterrel a kanyar előtt. A második DRS-zóna a célegyenesben lesz, mérési ponttal a 22-es kanyar bejáratánál.
A pilótasteward az 1980-as világbajnok, az egykori Hesketh-, Surtees-, Williams- és Arrows-versenyző Alan Jones lesz. Az ausztrál korábban kétszer, a 2010-es Koreai és a tavalyi Spanyol Nagydíjon töltötte be a posztot.
A szombati időmérő magyar idő szerint a szokásosnál egy órával később, 15 órakor kezdődik, a verseny a számunkra hagyományos, vasárnap 14 órás időpontban lesz.
F1: Durva szmog, esőűzés Szingapúrban 1

Kommentek

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.