F1: Durva szmog, esőűzés Szingapúrban

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.09.18. 17.40

A hétvégi Szingapúri Nagydíjon szinte biztosan nem esik majd, erről gondoskodnak, de a szmog és a hőség így is feladja majd a leckét a Forma-1-eseknek.

A Forma-1 történetének első éjszakai, lámpafényes versenye, a Szingapúri Nagydíj már hat éve, 2008-ban mutatkozott de, de a hagyományosan a monszun-időszak végét jelentő szeptember második felére eső időpont ellenére sosem esett még a futamon.


A Pitpass.com tudni véli, hogy az amúgy ebben az időszakban minden este leszakadó ég miért olyan csendes az F1-es hétvégéken: a szingapúri kormányzat mesterséges eszközökkel, esőgerjesztéssel tartja távol a csapadékot az utcai pályától. Az immár több évtizede használt módszer lényege, hogy repülőgépekről kiszórt/permetezett só- vagy ezüst-jodid-szemcsékkel a kívánt időben, vagy ebben az esetben egy távolabbi helyen csapatják ki a nedvességet a felhőkből.
Ezt a módszert alkalmazták nemrég a szomszédos Indonéziában tomboló erdőtüzek oltására-mérséklésére is, azonban ezek a tüzek komoly, már-már egészségre káros szintű szmogba borították Szingapúrt. Az elmúlt 24 órában azért javult a helyzet, épp a hagyományos felhőszakadások tisztítottak valamelyest a levegőn.
“Az állami illetékesekkel szoros együttműködésben dolgozunk, valószínűleg nem lesz gond”- mondta a versenyszervezők szóvivője. “Csak két dolog veszélyeztetheti a futamot: ha a látási viszonyok szélsőségesen rosszak vagy az emberek egészsége kerül veszélybe.”
Az előrejelzések szerint pénteken azért van esély a csapadékra, a hőmérséklet pedig sötétedés után is végig 30 fok közelében marad majd mindhárom napon.
A Pirelli a minden helyszínre elszállított esőgumik mellett a hagyományosan gyenge tapadású, kismillió “derékszögű” kanyarral tűzdelt utcai pályára Monacóhoz hasonlóan a két leglágyabb keverékét, a lágyat (sárga) és a szuperlágyat (piros) viszi.
2014-re a pálya egy részét újraaszfaltozták, de a szervezők locsoló-seprőkocsikkal igyekeznek majd egységes szinten tartani a tapadást a különböző pályaszakaszokon.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA)  Szingapúrban is két DRS-zónát jelöl ki: az első a szokott helyen, az 5-östől 7-es kanyarig tartó részen, a Raffles Boulevardon. A mérőpontot a 4-es kanyarnál jelölték ki, 50 méterrel a kanyar előtt. A második DRS-zóna a célegyenesben lesz, mérési ponttal a 22-es kanyar bejáratánál.
A pilótasteward az 1980-as világbajnok, az egykori Hesketh-, Surtees-, Williams- és Arrows-versenyző Alan Jones lesz. Az ausztrál korábban kétszer, a 2010-es Koreai és a tavalyi Spanyol Nagydíjon töltötte be a posztot.
A szombati időmérő magyar idő szerint a szokásosnál egy órával később, 15 órakor kezdődik, a verseny a számunkra hagyományos, vasárnap 14 órás időpontban lesz.
F1: Durva szmog, esőűzés Szingapúrban 1

Kommentek

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.