F1: Vak vezet világtalant

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.09.16. 09.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség részletesen is tisztázta, hogy mit tilos és mit szabad közölni a pilótákkal a rádión. Csak az alapinformációk maradnak.


A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a múlt héten derült égből villámcsapásként bejelentette, hogy a Forma-1 imázsának javítása érdekében már az e heti, Szingapúri Nagydíjtól jelentősen korlátozzák a bokszutcából a pilótáknak szánt rádióüzenetek tartalmát.
A Sportszabályzat 20.1-es pontjára – a versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetni az autót – alapított szigorítást a hétvégi verseny előtt Charlie Whiting három oldalon keresztül, részletekbe menően tisztázta a csapatoknak kiküldött új műszaki irányelvben.
Az elmúlt években megszokott, idén pedig minden korábbinál fontosabbá vált műszaki részletekre, pontos versenyadatokra vonatkozó üzeneteket gyakorlatilag teljesen kizárták. Az alábbiakban látható, mit szabad és mit nem.
Ami mostantól nem hangozhat el a rádión:
– a riválisok szektoridői, valamint hogy hol és mivel gyorsabbak vagy lassabbak
–  kuplungbeállítások, a rajt előtt sem
– fékerőelosztás, -beállítások
– motor- és sebességváltó-beállítások, -üzemmódok
– guminyomásra vonatkozó adatok
– az energiavisszanyerő-rendszer beállításai, használatára vonatkozó tanácsok
– üzemanyag-fogyasztási adatok
– bármilyen potenciálisan kódolt/titkos üzenet
Ami ezután is szabad:
– a versenyző saját kör- vagy szektoridői
– a riválisok köridői
– a riválisokhoz viszonyított előny és lemaradás
– a riválisok etapjainak hossza és az azon használt gumikeverék
– a pilóta következő etapjára szánt gumikeverék
– a következő bokszkiállásra tervezett szárnyállítás
– defektre való figyelmeztetés
– az autó sérülésére való figyelmeztetés, kiállásra való felszólítás
– valamely rivális műszaki hibájáról való tájékoztatás
– az időjárási körülményekre és a pálya állapotára vonatkozó információ
– a biztonsági autóra vonatkozó információ
– a “most húzz bele!”, “X.Y.-nal vagy versenyben” jellegű üzenetek
– a hátralévő körök száma
– a pilótasorrendet illető csapatutasítások
A tilalmak a rádióforgalom mellett a pit boardokara, azaz a célegyenesben kilógatott információs táblákra is vonatkoznak. A Japán Nagydíjtól a gumik és fékek hőmérsékletére vonatkozó üzenetek is tilosak lesznek.
A hirtelen és drasztikus szigorítás miatt minden bizonnyal a korábbinál jobban megtankolt autókat küldenek majd a rajtrácsra, amelyen többen is ott ragadhatnak, hiszen a starthoz szükséges kuplungbeállítások közlése is a tiltott körbe tartozik, de a műszaki meghibásodásból eredő kiesések száma is megnőhet a verseny alatti jóval szűkösebb információk miatt. 

Kommentek

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.