F1: Vak vezet világtalant

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.09.16. 09.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség részletesen is tisztázta, hogy mit tilos és mit szabad közölni a pilótákkal a rádión. Csak az alapinformációk maradnak.


A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a múlt héten derült égből villámcsapásként bejelentette, hogy a Forma-1 imázsának javítása érdekében már az e heti, Szingapúri Nagydíjtól jelentősen korlátozzák a bokszutcából a pilótáknak szánt rádióüzenetek tartalmát.
A Sportszabályzat 20.1-es pontjára – a versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetni az autót – alapított szigorítást a hétvégi verseny előtt Charlie Whiting három oldalon keresztül, részletekbe menően tisztázta a csapatoknak kiküldött új műszaki irányelvben.
Az elmúlt években megszokott, idén pedig minden korábbinál fontosabbá vált műszaki részletekre, pontos versenyadatokra vonatkozó üzeneteket gyakorlatilag teljesen kizárták. Az alábbiakban látható, mit szabad és mit nem.
Ami mostantól nem hangozhat el a rádión:
– a riválisok szektoridői, valamint hogy hol és mivel gyorsabbak vagy lassabbak
–  kuplungbeállítások, a rajt előtt sem
– fékerőelosztás, -beállítások
– motor- és sebességváltó-beállítások, -üzemmódok
– guminyomásra vonatkozó adatok
– az energiavisszanyerő-rendszer beállításai, használatára vonatkozó tanácsok
– üzemanyag-fogyasztási adatok
– bármilyen potenciálisan kódolt/titkos üzenet
Ami ezután is szabad:
– a versenyző saját kör- vagy szektoridői
– a riválisok köridői
– a riválisokhoz viszonyított előny és lemaradás
– a riválisok etapjainak hossza és az azon használt gumikeverék
– a pilóta következő etapjára szánt gumikeverék
– a következő bokszkiállásra tervezett szárnyállítás
– defektre való figyelmeztetés
– az autó sérülésére való figyelmeztetés, kiállásra való felszólítás
– valamely rivális műszaki hibájáról való tájékoztatás
– az időjárási körülményekre és a pálya állapotára vonatkozó információ
– a biztonsági autóra vonatkozó információ
– a “most húzz bele!”, “X.Y.-nal vagy versenyben” jellegű üzenetek
– a hátralévő körök száma
– a pilótasorrendet illető csapatutasítások
A tilalmak a rádióforgalom mellett a pit boardokara, azaz a célegyenesben kilógatott információs táblákra is vonatkoznak. A Japán Nagydíjtól a gumik és fékek hőmérsékletére vonatkozó üzenetek is tilosak lesznek.
A hirtelen és drasztikus szigorítás miatt minden bizonnyal a korábbinál jobban megtankolt autókat küldenek majd a rajtrácsra, amelyen többen is ott ragadhatnak, hiszen a starthoz szükséges kuplungbeállítások közlése is a tiltott körbe tartozik, de a műszaki meghibásodásból eredő kiesések száma is megnőhet a verseny alatti jóval szűkösebb információk miatt. 

Kommentek

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.