Csak a költségplafon mentheti meg az F1-et

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.08.19. 10.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség volt elnöke, Max Mosley egy friss interjúban az F1-es kiscsapatok mellett kiállva újra a költségplafon bevezetéséről beszélt.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 1993 és 2009 közötti elnöke, Max Mosley egy friss interjúban az F1-es kiscsapatok mellett kiállva újra a költségplafon bevezetésének szükségessége mellett érvelt.
A jelenlegi FIA-elnök, Jean Todt 2015-re szeretett volna valami ilyesmit tető alá hozni, de a nagycsapatok a nyár elején viszonylag könnyen félresöpörték ezt – immár sokadjára. Mosley sajnálja a helyzetet, szerinte világos, hogy csakis ez lenne a járható út.


“Végső soron én is ugyanannyira hibás vagyok, mint bárki, ugyanis 2000-től kezdve én is csak a szabályalkotásra koncentráltam. Úgy gondoltam, hogy ha egyszer megszületnek a jó szabályok, akkor a költségeket is csökkenteni lehet. De kiderült, hogy ez nem így működik.”
“Például megpróbáltuk korlátozni a motorgyártókat, de ennek nem volt hatása a kiadásokra. Egyszerűen annyit értünk el, hogy csökkent a lóerő és pár millió dollárral kevesebb ment el. Ennyi. Aztán a következő logikus lépésként befagyasztottuk a motorfejlesztést, az összes szakértőtől azt hallottam, hogy na, ez már működni fog.””
“Erre mit csináltak a motorgyártók? Vagyonokat költöttek a légbeömlő fejlesztésére.azt hiszem, valami 30 lóerőt nyertek ezzel. Elképesztő, hogy mire képesek, ha elkezdenek foglalkozni valamivel, amit addig nem piszkáltak!”
“Végül rájöttem, hogy teljesen mindegy, milyen szabályokat hozunk, bebizonyosodott, hogy így nem lehet megfogni a kiadásokat. Költségplafonra volt szükség.”


Mosley költségplafonos terve azonban 2009 nyarán majdnem a Forma-1 szakadásához vezetett, ő végül bele is bukott – pedig a szexbotrányt megúszta -, nem indult újra az elnöki székért. Az egykori FIA-fejes persze megérti, hogy a nagycsapatok miért nem akarnak belemenni ilyesmibe, de úgy látja, az F1-nek nincs más esélye a jövőt tekintve. Ma úgy gondolja, lehetne okosan, engedményekkel csinálni.
“Miért is ne adhatnánk például nagyobb műszaki szabadságot az olyan csapatoknak, amelyek vállalják, hogy egy szabott, alacsony keretből gazdálkodnak? Így egy másodpercen belül kerülhetnének az élmenőkhöz. Számomra ez nagyon magától értetődő. A lelátókon ülők így tényleg nem tudnák megmondani, melyik csapat dolgozik 50 millióból és melyik 500-ból.”


Az egykori FIA-elnök is látja azonban, hogy jó barátja, Bernie Ecclestone – és a mögötte álló, csak a profitra hajtó jogtulajdonos, a CVC – pénzelosztási politikája is rossz lehet. A nagyok többet kapnak, a kicsik pedig örökre pária sorban maradnak az évi néhány milliójukkal.
“Ha ésszerűen csinálnák, minden csapat ugyanannyit kapna a bevételekből. Akkor lehetne úgy szervezni, hogy egy-egy idény költsége nagyjából egybeessen az év végén a csapatoknak kifizetett pénzzel. Akkor a csapatok profitot generálhatnának a szponzori pénzekből. Nem szégyen profitot termelni, ez így tökéletesen működhetne. De az élet nem fair, ugye.”

Kommentek

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.