Csak a költségplafon mentheti meg az F1-et

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.08.19. 10.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség volt elnöke, Max Mosley egy friss interjúban az F1-es kiscsapatok mellett kiállva újra a költségplafon bevezetéséről beszélt.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 1993 és 2009 közötti elnöke, Max Mosley egy friss interjúban az F1-es kiscsapatok mellett kiállva újra a költségplafon bevezetésének szükségessége mellett érvelt.
A jelenlegi FIA-elnök, Jean Todt 2015-re szeretett volna valami ilyesmit tető alá hozni, de a nagycsapatok a nyár elején viszonylag könnyen félresöpörték ezt – immár sokadjára. Mosley sajnálja a helyzetet, szerinte világos, hogy csakis ez lenne a járható út.


“Végső soron én is ugyanannyira hibás vagyok, mint bárki, ugyanis 2000-től kezdve én is csak a szabályalkotásra koncentráltam. Úgy gondoltam, hogy ha egyszer megszületnek a jó szabályok, akkor a költségeket is csökkenteni lehet. De kiderült, hogy ez nem így működik.”
“Például megpróbáltuk korlátozni a motorgyártókat, de ennek nem volt hatása a kiadásokra. Egyszerűen annyit értünk el, hogy csökkent a lóerő és pár millió dollárral kevesebb ment el. Ennyi. Aztán a következő logikus lépésként befagyasztottuk a motorfejlesztést, az összes szakértőtől azt hallottam, hogy na, ez már működni fog.””
“Erre mit csináltak a motorgyártók? Vagyonokat költöttek a légbeömlő fejlesztésére.azt hiszem, valami 30 lóerőt nyertek ezzel. Elképesztő, hogy mire képesek, ha elkezdenek foglalkozni valamivel, amit addig nem piszkáltak!”
“Végül rájöttem, hogy teljesen mindegy, milyen szabályokat hozunk, bebizonyosodott, hogy így nem lehet megfogni a kiadásokat. Költségplafonra volt szükség.”


Mosley költségplafonos terve azonban 2009 nyarán majdnem a Forma-1 szakadásához vezetett, ő végül bele is bukott – pedig a szexbotrányt megúszta -, nem indult újra az elnöki székért. Az egykori FIA-fejes persze megérti, hogy a nagycsapatok miért nem akarnak belemenni ilyesmibe, de úgy látja, az F1-nek nincs más esélye a jövőt tekintve. Ma úgy gondolja, lehetne okosan, engedményekkel csinálni.
“Miért is ne adhatnánk például nagyobb műszaki szabadságot az olyan csapatoknak, amelyek vállalják, hogy egy szabott, alacsony keretből gazdálkodnak? Így egy másodpercen belül kerülhetnének az élmenőkhöz. Számomra ez nagyon magától értetődő. A lelátókon ülők így tényleg nem tudnák megmondani, melyik csapat dolgozik 50 millióból és melyik 500-ból.”


Az egykori FIA-elnök is látja azonban, hogy jó barátja, Bernie Ecclestone – és a mögötte álló, csak a profitra hajtó jogtulajdonos, a CVC – pénzelosztási politikája is rossz lehet. A nagyok többet kapnak, a kicsik pedig örökre pária sorban maradnak az évi néhány milliójukkal.
“Ha ésszerűen csinálnák, minden csapat ugyanannyit kapna a bevételekből. Akkor lehetne úgy szervezni, hogy egy-egy idény költsége nagyjából egybeessen az év végén a csapatoknak kifizetett pénzzel. Akkor a csapatok profitot generálhatnának a szponzori pénzekből. Nem szégyen profitot termelni, ez így tökéletesen működhetne. De az élet nem fair, ugye.”

Kommentek

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.