Mégsem gagyi az új Forma-1?

Interjú Bernd Mayländerrel

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.08.11. 06.00

Járó motorral várja a bevetéseket a biztonsági autó pilótája, amik néha aztán elmaradnak. Bernd Mayländerrel beszélgettünk.

Adatlap

Interjú Bernd Mayländerrel

Mégsem gagyi az új Forma-1? 1
Motor 6208 cm3, Benzin, V8
Teljesítmény 592 LE
Nyomaték 650 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 3,7 sec
Végsebesség 320 km/h
Fogyasztás (vegyes) 13,2 l / 100 km

Bernd Mayländernek a Magyar Nagydíj hétvégéjén tele a naptára programokkal. A biztonsági autó vezetőjét a futam előtti estén, a zsámbéki vezetéstechnikai pályától a szállodáig tartó úton kérdeztük az új V-osztályban munkájáról és autóiról. Például arról, mennyire kell nyomni a gázt, mi történik, ha hasmenést kap és miért nem farol sosem füstölő gumikkal?

Olvasóink többnyire tévén követik a futamokat. Hogyan néz ki egy verseny Önnek?

A munkám lényege valóban a verseny néhány órája. Az autóban ülök tűzálló overállban és sisakban, fülessel hallgatom a rádiót és követem a versenyt. A legfontosabb begyűjtenem az információkat a versenyirányítástól, konkrétan Charlie Whitingtól.

Ugyanazokat a csatornákat nézem, mint a rendezők, de a pilóták fedélzeti kamerájába nem tudok belenézni. A kijelzőkön követem, hogyan mozognak a pályán a pilóták, a GPS-információk talán a legfontosabbak a munkához. Két monitorom van az autóban, hogy több csatornát láthassak.

Egészen lassú autóval nem mehetne a mezőny előtt, mert az F1-esek hűtéséhez kell egy bizonyos tempó. De fölösleges a GT3-as verseny SLS, a safety carnál nem a sebesség a lényeg

Ha meglát egy durva balesetet a kistévén, azonnal indul is? 

Nem én döntök a beavatkozásról. Én csak a pálya egy részét látom, de a versenyirányításnak a futam teljességéről van információja, ideértve az orvosi tényezőket is. Előfordul, hogy egy ütközés nem tűnik súlyosnak, a pilóta mégis megsérülhetett a balesetben baleset, amiről én nem tudok, ők viszont igen és beküldik az orvosi autót.

Meglepődött, hogy a Német Nagydíjon Sutil ütközése után nem küldték be? Ez sokat hozott Rosbergnek…

Ez mindig a versenyigazgatóság döntése. 15 éve vezetem a safety cart és ennyi idő után tudom, hogy ők átlátják a helyzetet.

Rosberg apjának is dolgozott

Bernd Mayländer (43 éves) német autóversenyző és közlekedésbiztonsági szakember. Gokartozás után ment Forma-Forddal, indult 911-essel a Porsche Szuperkupában. 1995-ben mutatkozott be a DTM német túraautó-bajnokságban, ahonnan a 2004-es szezonban távozott Keke Rosberg csapatától, mert az aktív versenyzés nem fért bele az életébe a Forma-1-es feladata mellett.

Mayländer 1999-óta ül biztonsági autóban. Debütálásakor a Forma-3000-es mezőnyt vezette fel egy CLK 55 AMG-ben, 1999-ben a San Marinó-i Nagydíjon a 360 lóerős kupéban.

2000-ben már a Forma-1-ben látta el ezt a feladatot és az ausztráliai szezonnyitón át is esett a tűzkeresztségen a CL 55 AMG luxuskupé volánja mögött. A legnehezebben vezethető biztonsági autója a 2004-es és 2005-ös évadban használt SLK 55 AMG volt. A kétüléses roadster rövid tengelytávjával, könnyű farával, orrában az 5,5 literes, súlyos és erős nyolchengeressel ideges, de élvezetes autó volt Mayländer szerint. A Mercedes-Benz 1996 óta biztosít felvezető autókat a Forma-1-ben, a modellekről és ezek kisebb-nagyobb fejlesztéseiről ebben a cikkben olvashattok részletesen.

Miben tér el a biztonsági autó a többi SLS AMG-től? 

Mi a GT verziót használjuk, és az a legmókásabb, hogy műszaki szempontból szinte egyáltalán nincsenek különbségek. Az első és a hátsó fékek hűtése hatékonyabb, de az  591 lóerős motor, a kerámia féktárcsa és a futómű is teljesen széria. A belső kialakítás tér el az utcai autókétól, mert az enyémben két monitor van egy helyett.

Mayländer 2004-ben hagyta abba az aktív autóversenyzést, mert a DTM nem fért bele a biztonsági autó vezetése mellett. Talán véletlen, de épp a tőle visszakért szolgálati C 36 AMG-ből lett az első Mercedes biztonsági autó 1996-ban

Milyen gumiabroncsokon száguld?

Utcai gumikon megyünk, de a Pirelli különleges keverékével. Ezt közúton nem lehet használni, mert mindössze 150 kilométert megy el egy garnitúra. Erre is figyelnünk kell, ha nagyon hosszúra nyúlik a biztonsági autós szakasz.

Mennyire autózik a határon? A 90 százalékát veszi ki az autóból a lehetségesnek?

Többet, inkább 95-98 százalékot. Nem úgy megyek, mint egy kvalifikációs körön, a féktávokat úgy választom meg, mint az egyenletesen gyors versenykörökön. De a biztonság a legfontosabb. A biztonsági autóra ez van ráírva, tehát biztonságosan kell mennem. Tudom, hogy nem nekem lengetik a kockás zászlót.

Bernd Mayländer rádión és a két képernyőn követi a futamot

Szólnak néha rádión, hogy mégiscsak jobban kéne nyomni neki?

A Forma-1-es autó mindig sokkal gyorsabb lesz. Az F1-es gépek 700 lóerősek, 650+ kilósak és óriási leszorítóerejük van. Az enyém 600 lóerős, 1,8 tonnás és gyakorlatilag nincs leszorítóerő. Pályától függően kilométerenként 10 mp a különbség. Bevethetnénk az SLS-ből a GT3-as versenyváltozatot, amivel 20-30 másodpercet gyorsulhatnánk körönként, de igazából nem ez számít. Nincs szükség gyorsabb biztonsági autóra, a biztonsági folyamat a lényeges.

Mi történik, ha lerobban az autója?
 
Két tökéletesen azonos safety car van minden futamon. Ha nagyon hosszúra nyúlik a biztonsági autós szakasz, mint egyszer Kanadában, ahol34 körön voltam kint és a versny többm int 70 százalékát mögöttem tették meg a versenyzők, akkor a tank is kifogyhat. Tankolni nincs idő a futamok között, ilyenkor átülök a csereautóba. És persze kaphatok defektet is.

Első kézből – Bernd Mayländer az F1-es biztonsági autókról

Mesterlövészek is hordanak pelenkát, ha nem hagyhatják el a lőállást. Mi a megoldás, ha Ön kap hasmenést vagy más okból munkaképtelenné válik?
 
2002-ben lábtörés miatt kihagytam négy versenyt, ezért nem 262, hanem 258 futam van mögöttem. Ilyenkor Marcel Fässler, az Audi egy versenyzője ugrik be helyettem. Ha a helyszínen adódik gond, akkor az orvosi autó vezetője is viheti a safety cart, aki a Hondánál és a Jaguarnál is volt F1-es tesztpilóta. De vigyázok magamra, a versenyek előtt sosem maradok ki éjszakára.

Nem furcsa, hogy a mezőnyből az Ön autója szól a legjobban?

Ezt tényleg sokan mondják. Én tudtam, mire számítsak, mert ezek egészen másképp működő motorok, mint a szívómotorok voltak. Én élvezem, hogy a paddockban kisebb a zaj, de megértem, hogy a rajongók több hangot akarnak. De a Forma-1 most van ott, ahol szerintem lennie kell. A mai technikával az F1 ismét a mérnöki fejlesztés magasiskolája.

A safety carra rá van írva, hogy biztonság. Nem venné jól ki magát, ha Mayländer méteres gumifüsttel, koppig visszaszedett kormánnyal driftelné végig a kanyarokat. Mondjuk, nekünk tetszene

Milyen utcai autóval jár?

Most egy E 63 AMG S-t használok, tehát a négykerék-hajtású limuzint. A gyorsulása hihetetlen. (Tényleg az. Itt olvasható menetpróbánk a 3,6 mp alatt 100-ra gyorsuló sportlimuzinról. A szerk.)

Önnél mennyit fogyaszt ez az 585 lóerős űrhajó?

Eddig a hátsókerék-hajtásúval jártam, aminél meglepő módon alig fogyaszt többet a 4 Matic. 13,2 l/100 km az átlagom, 11 és 16 liter között lehet vele közlekedni.

3,7 mp alatt gyorsul százra, 320 km/óra a végsebessége az 591 lóerős SLS AMG GT-nek. Kilométerenként így is 10 másodperccel lassabb a Forma-1-es autóknál, a Hungaroringen több, mint negyven másodpercet kapna egy körön

Nemrég leállt az SLS AMG gyártása. Jövőre az AMG GT-ben láthatjuk?

Jelenleg még nem dőlt el véglegesen, milyen autóm lesz jövőre. A GT, az új modell valóban egy lehetőség. Látni már láthattam, de vezetnem még nem volt szabad.

Mayländer úr, köszönjük a beszélgetést!

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.