Adatlap

Interjú Bernd Mayländerrel

Mégsem gagyi az új Forma-1? 1
Motor6208 cm3, Benzin, V8
Teljesítmény592 LE
Nyomaték650 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)3,7 sec
Végsebesség320 km/h
Fogyasztás (vegyes)13,2 l / 100 km

Bernd Mayländernek a Magyar Nagydíj hétvégéjén tele a naptára programokkal. A biztonsági autó vezetőjét a futam előtti estén, a zsámbéki vezetéstechnikai pályától a szállodáig tartó úton kérdeztük az új V-osztályban munkájáról és autóiról. Például arról, mennyire kell nyomni a gázt, mi történik, ha hasmenést kap és miért nem farol sosem füstölő gumikkal?

Olvasóink többnyire tévén követik a futamokat. Hogyan néz ki egy verseny Önnek?

A munkám lényege valóban a verseny néhány órája. Az autóban ülök tűzálló overállban és sisakban, fülessel hallgatom a rádiót és követem a versenyt. A legfontosabb begyűjtenem az információkat a versenyirányítástól, konkrétan Charlie Whitingtól.

Ugyanazokat a csatornákat nézem, mint a rendezők, de a pilóták fedélzeti kamerájába nem tudok belenézni. A kijelzőkön követem, hogyan mozognak a pályán a pilóták, a GPS-információk talán a legfontosabbak a munkához. Két monitorom van az autóban, hogy több csatornát láthassak.

Egészen lassú autóval nem mehetne a mezőny előtt, mert az F1-esek hűtéséhez kell egy bizonyos tempó. De fölösleges a GT3-as verseny SLS, a safety carnál nem a sebesség a lényeg

Ha meglát egy durva balesetet a kistévén, azonnal indul is? 

Nem én döntök a beavatkozásról. Én csak a pálya egy részét látom, de a versenyirányításnak a futam teljességéről van információja, ideértve az orvosi tényezőket is. Előfordul, hogy egy ütközés nem tűnik súlyosnak, a pilóta mégis megsérülhetett a balesetben baleset, amiről én nem tudok, ők viszont igen és beküldik az orvosi autót.

Meglepődött, hogy a Német Nagydíjon Sutil ütközése után nem küldték be? Ez sokat hozott Rosbergnek…

Ez mindig a versenyigazgatóság döntése. 15 éve vezetem a safety cart és ennyi idő után tudom, hogy ők átlátják a helyzetet.

Rosberg apjának is dolgozott

Bernd Mayländer (43 éves) német autóversenyző és közlekedésbiztonsági szakember. Gokartozás után ment Forma-Forddal, indult 911-essel a Porsche Szuperkupában. 1995-ben mutatkozott be a DTM német túraautó-bajnokságban, ahonnan a 2004-es szezonban távozott Keke Rosberg csapatától, mert az aktív versenyzés nem fért bele az életébe a Forma-1-es feladata mellett.

Mayländer 1999-óta ül biztonsági autóban. Debütálásakor a Forma-3000-es mezőnyt vezette fel egy CLK 55 AMG-ben, 1999-ben a San Marinó-i Nagydíjon a 360 lóerős kupéban.

2000-ben már a Forma-1-ben látta el ezt a feladatot és az ausztráliai szezonnyitón át is esett a tűzkeresztségen a CL 55 AMG luxuskupé volánja mögött. A legnehezebben vezethető biztonsági autója a 2004-es és 2005-ös évadban használt SLK 55 AMG volt. A kétüléses roadster rövid tengelytávjával, könnyű farával, orrában az 5,5 literes, súlyos és erős nyolchengeressel ideges, de élvezetes autó volt Mayländer szerint. A Mercedes-Benz 1996 óta biztosít felvezető autókat a Forma-1-ben, a modellekről és ezek kisebb-nagyobb fejlesztéseiről ebben a cikkben olvashattok részletesen.

Miben tér el a biztonsági autó a többi SLS AMG-től? 

Mi a GT verziót használjuk, és az a legmókásabb, hogy műszaki szempontból szinte egyáltalán nincsenek különbségek. Az első és a hátsó fékek hűtése hatékonyabb, de az  591 lóerős motor, a kerámia féktárcsa és a futómű is teljesen széria. A belső kialakítás tér el az utcai autókétól, mert az enyémben két monitor van egy helyett.

Mayländer 2004-ben hagyta abba az aktív autóversenyzést, mert a DTM nem fért bele a biztonsági autó vezetése mellett. Talán véletlen, de épp a tőle visszakért szolgálati C 36 AMG-ből lett az első Mercedes biztonsági autó 1996-ban

Milyen gumiabroncsokon száguld?

Utcai gumikon megyünk, de a Pirelli különleges keverékével. Ezt közúton nem lehet használni, mert mindössze 150 kilométert megy el egy garnitúra. Erre is figyelnünk kell, ha nagyon hosszúra nyúlik a biztonsági autós szakasz.

Mennyire autózik a határon? A 90 százalékát veszi ki az autóból a lehetségesnek?

Többet, inkább 95-98 százalékot. Nem úgy megyek, mint egy kvalifikációs körön, a féktávokat úgy választom meg, mint az egyenletesen gyors versenykörökön. De a biztonság a legfontosabb. A biztonsági autóra ez van ráírva, tehát biztonságosan kell mennem. Tudom, hogy nem nekem lengetik a kockás zászlót.

Bernd Mayländer rádión és a két képernyőn követi a futamot

Szólnak néha rádión, hogy mégiscsak jobban kéne nyomni neki?

A Forma-1-es autó mindig sokkal gyorsabb lesz. Az F1-es gépek 700 lóerősek, 650+ kilósak és óriási leszorítóerejük van. Az enyém 600 lóerős, 1,8 tonnás és gyakorlatilag nincs leszorítóerő. Pályától függően kilométerenként 10 mp a különbség. Bevethetnénk az SLS-ből a GT3-as versenyváltozatot, amivel 20-30 másodpercet gyorsulhatnánk körönként, de igazából nem ez számít. Nincs szükség gyorsabb biztonsági autóra, a biztonsági folyamat a lényeges.

Mi történik, ha lerobban az autója?
 
Két tökéletesen azonos safety car van minden futamon. Ha nagyon hosszúra nyúlik a biztonsági autós szakasz, mint egyszer Kanadában, ahol34 körön voltam kint és a versny többm int 70 százalékát mögöttem tették meg a versenyzők, akkor a tank is kifogyhat. Tankolni nincs idő a futamok között, ilyenkor átülök a csereautóba. És persze kaphatok defektet is.

Első kézből – Bernd Mayländer az F1-es biztonsági autókról

Mesterlövészek is hordanak pelenkát, ha nem hagyhatják el a lőállást. Mi a megoldás, ha Ön kap hasmenést vagy más okból munkaképtelenné válik?
 
2002-ben lábtörés miatt kihagytam négy versenyt, ezért nem 262, hanem 258 futam van mögöttem. Ilyenkor Marcel Fässler, az Audi egy versenyzője ugrik be helyettem. Ha a helyszínen adódik gond, akkor az orvosi autó vezetője is viheti a safety cart, aki a Hondánál és a Jaguarnál is volt F1-es tesztpilóta. De vigyázok magamra, a versenyek előtt sosem maradok ki éjszakára.

Nem furcsa, hogy a mezőnyből az Ön autója szól a legjobban?

Ezt tényleg sokan mondják. Én tudtam, mire számítsak, mert ezek egészen másképp működő motorok, mint a szívómotorok voltak. Én élvezem, hogy a paddockban kisebb a zaj, de megértem, hogy a rajongók több hangot akarnak. De a Forma-1 most van ott, ahol szerintem lennie kell. A mai technikával az F1 ismét a mérnöki fejlesztés magasiskolája.

A safety carra rá van írva, hogy biztonság. Nem venné jól ki magát, ha Mayländer méteres gumifüsttel, koppig visszaszedett kormánnyal driftelné végig a kanyarokat. Mondjuk, nekünk tetszene

Milyen utcai autóval jár?

Most egy E 63 AMG S-t használok, tehát a négykerék-hajtású limuzint. A gyorsulása hihetetlen. (Tényleg az. Itt olvasható menetpróbánk a 3,6 mp alatt 100-ra gyorsuló sportlimuzinról. A szerk.)

Önnél mennyit fogyaszt ez az 585 lóerős űrhajó?

Eddig a hátsókerék-hajtásúval jártam, aminél meglepő módon alig fogyaszt többet a 4 Matic. 13,2 l/100 km az átlagom, 11 és 16 liter között lehet vele közlekedni.

3,7 mp alatt gyorsul százra, 320 km/óra a végsebessége az 591 lóerős SLS AMG GT-nek. Kilométerenként így is 10 másodperccel lassabb a Forma-1-es autóknál, a Hungaroringen több, mint negyven másodpercet kapna egy körön

Nemrég leállt az SLS AMG gyártása. Jövőre az AMG GT-ben láthatjuk?

Jelenleg még nem dőlt el véglegesen, milyen autóm lesz jövőre. A GT, az új modell valóban egy lehetőség. Látni már láthattam, de vezetnem még nem volt szabad.

Mayländer úr, köszönjük a beszélgetést!