Mitől megy a Ferrari?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.07.26. 07.00

Az F1-es verseny a világ talán legdrágább tesztüzeme, ami itt megfelel, az bőven jó lesz az utcára is. És a jövő Shell üzemanyagai, kenőanyagai itt vizsgáznak.

A Ferrari és  Shell már jópár közös sikeren vannak túl. Amióta tart a szerelem, a Ferrari 67 egymást követő versenyen szerzett pontot és tavaly egyetlen futamot sem kellett műszaki probléma miatt feladni. Együttműködésük 12 egyéni és 10 konstruktőri világbajnoki címet tudhat magáénak. A Vezess.hu megnézte, mit is takar a közös munka a versenyhétvégén.

Idén pusztító meleg várta a látogatókat pénteken a Hungaroringen

Bár a mogyoródi versenypálya pénteken még nem pörgött fullgázon, a látogatók sem leptek még el minden négyzetmétert, a pályán, illetve a pálya mellett már javában folyik a munka. A Shell üzemanyagot, olajat szállít a maranellói csapatnak, de a kapcsolat nem merül ki annyiban, hogy lerakják  versenyre szánt 1600 liter benzint, aztán lelépnek. Az F1-es verseny a világ talán legdrágább tesztüzeme, ami itt megfelel, az bőven jó lesz az utcára is. És a jövő Shell üzemanyagai, kenőanyagai itt vizsgáznak. 

Az olaszok tudnak és szeretnek élni, jól élni. Ide is kiváló szakácsot hoztak magukkal

Nincs trükközés
Azt gondolnánk, hogy ha már saját beszállítója van egy csapatnak, akkor az olyan menő benzint kotyvaszt nekik, amilyet csak akar. Hát sajnos nem. Az F1-ben használt üzemanyagnál nem lenne nagy kunszt valami durvábbat összehozni, csak sajnos ezeket a spéci, teljesítménynövelő adalékokat a Nemzetközi Automobil Szövetség tiltja. Hogy miért? Az ok állítólag az, hogy így a benzingyártók olyan kutatásokat kénytelenek végezni, amellyel sokat lendítenek a közúti forgalomban használt üzemanyagok jobbá tételéhez. Például az F1-ben használt, több száz összetevőből álló benzineknek bizonyos százalékban bio-komponenseket is kell tartalmazniuk. Ez a Shell-Ferrari csapatnál 5,75 százalék. Bár a legtöbb F1-ben használt dolog az átlagautósnak csak álom, a benzin mégis elérhető. A Shell kutakon tankolható prémium üzemanyag csupán minimális mértékben különbözik a versenyeken is használttól. 

Van ahol csirkéket melengetnek, itt a gumikat tartják forrón. Illetve pontosan még nem, de a kis melegítő bundát már rájuk húzták.

Milyen a jó benzin?
Azt már tudjuk, hogy nem kell feltétlenül hatalmas teljesítményűnek lennie. Sokkal fontosabb szempont – pláne az utóbbi időben, amikor is a korábbi szezononkénti 8 helyett már csak 5 motorral gazdálkodhatnak a csapatok – hogy a benzin, illetve a motorban használt kenőanyag helytálljon a rettenetes üzemi hőmérséklet, sűrítés és fordulatszám mellett is. Stabil maradjon, csökkentse a súrlódást. Az új, 1,6-os, V6-os, turbós motorok jóval nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, mint a korábbi motorok. 

Balra a benzint vizsgálják, jobb oldalon pedig az olajokkal bíbelődnek

Mennyit tankolnak?
Verseny közben tankolást már jó ideje nem láthatunk a Forma-1-es közvetítéseken, így az autóknak összesen 100 kilogrammnyi – durván 130-140 liternyi – benzinnel kell teljesíteni a futamot. Ne akarjuk megtudni, mennyit fogyasztanak 100-on…
Labor a pálya mellett
A Shell csinos, a többi ferraris viskóhoz színben és megjelenésben tökéletesen passzoló mozgó labort is utaztat versenyhelyszínről versenyhelyszínre, és naponta több üzemanyag-, illetve olajtesztet végez a Ferrarinak. Az üzemanyagot főként azért tesztelik, mert annak folyamatosan meg kell egyeznie a FIA-nak korábban leadott és engedélyeztetett minta tulajdonságaival. Ha nem egyezik, a csapat mehet vissza a balettba ugrálni. 
A motorolaj ellenőrzésének már több haszna van – és nincsenek is szigorú előírások vele kapcsolatban – itt a folyamatosan vett mintákat forgólemez-elektródás olajelemzőbe teszik, amely pár perc zúgás, zakatolás után megmondja, hogy milyen fémeket talált a használt olajban és mennyit. A monitort nem volt szabad lefényképezni, de talán nem visznek el vasra verve egy ablaktalan, nyirkos maranellói tömlöcbe, ha elárulom, hogy egyedül ólomból volt láthatóan több a vizsgált olajban.

Ócska hűtőszekrénynek tűnik, amibe egy sör sem fér bele, de ez nem az. Hanem olajvizsgáló csodamasina

Itt nem ökölnyi fémforgácsokra kell gondolni, hanem rettentő apró, alig kimutatható mennyiségekre. Ennek ellenére ez mégis roppant fontos információ a Ferrari mérnökeinek, hiszen így pontos képet kapnak arról, milyen állapotban van a motor. Versenyhétvégénként 40 olaj- és 30 üzemanyagmintát vizsgálnak. Hogy jól menjen a Ferrari.

Kommentek

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.