Miért nincs magyar versenyző a Forma-1-ben?

Kiss Pál Tamás-interjú

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.07.25. 06.00

A jelenlegi Forma-1-es mezőny ötödével együtt versenyzett, és most el is mondja róluk a véleményét. Meg a többiekről is. Meg arról, hogy ő miért nincs köztük.

Tegnapi interjúnkban Dávid Sándor esküdött: addig sakkoznak Toto Wolffék, amíg a német Mercedesnél a német Rosberg lesz a világbajnok. Akármit csinál Hamilton, az autója nem véletlenül romlik el. Szerinted?

Vannak ellentmondások ebben a történetben, az biztos. Már 2013 végén megmondtam, hogy idén a Mercedes lesz a legjobb, mert politikailag kell a segítség gyártónak, óriási veszteség lenne a Forma-1-nek a márka távozása. Márpedig erről pletykáltak a sikertelenségük idején. Lehet, hogy véletlen, lehet, hogy nem az a több műszaki hiba Hamiltonnál, az tény, hogy kell a Forma-1-nek egy új világbajnok Rosberg személyében. Ugyanakkor a szezon eddigi fénypontja, és legszebb csatája volt, amikor Hamilton és Rosberg Bahreinben megütközött a győzelemért. És Wolff engedte a tiszta küzdelmet, nem szólt bele. Biztos vagyok benne, hogy a csapatvezetők 90 százaléka leállította volna, de ő nem.

Versenyzőként is elképzelhetőnek tartod, hogy nem véletlenek bizonyos autók bizonyos műszaki hibái?

Pár versenyt várjunk még ezzel, meglátjuk, hogy lesznek-e még gyanúsnak tűnő események a Mercedesnél. Technikailag megoldható a Forma-1-ben, mert az én Auto GP-s versenyautómmal ellentétben a Forma-1-ben millió rendkívül fontos részegységet számítógép vezérel a váltótól a fordulatszámig. Nem elképzelhetetlen a beavatkozás, ráadásul Hamiltonnál láttunk már olyat, hogy 20-30 másodpercig nem működött az autója, aztán megint. A Forma-1-ben semmi sem kizárt.

Szokatlannak tűnik egy élcsapatnál, hogy megosztják a vb-címért menő versenyzők telemetriai adatait egymással. Mennyire jellemző ez?

A csapatok olyan 60 százalékánál nem gyakorlat, jellemzően a kis csapatok szokták használni, mégpedig azért, hogy így hatékonyabban tudjanak kapaszkodni a mezőny második felében.

Hamarosan kiderülhet, baleknak vették-e meg Hamiltont

Villeneuve szerint csupán azért vette meg Hamiltont a Mercedes, hogy Rosberget gyorsabbá tegyék. Általános vélemény, hogy a brit gyorsabb, mégis azt látjuk, hogy közel azonos tempót mennek az időmérőn és a versenyen is. Elhúzna Hamilton, ha nem kapná meg Rosberg az adatait?

Elhúzna, de bizonyos pályákon meg lehet, hogy Rosberg húzna el. Kijönne közöttük az a differencia, hogy melyiküknek melyik vonalvezetés fekszik jobban, ugyanis olyan nincs, hogy egy versenyző mindenhol egyformán teljesít. Ezt még Schumacher sem tudta.

A Ferrarinál más érdekes: az évtizedeken át favorizált élversenyző/keserű pontgyűjtögető felállásról Räikkönen szerződtetésével áttértek az egalizált felállásra. Legalábbis szóban. Hiszen ugyanazt a hatalmas különbséget látjuk, csak most egy világbajnok kullog Alonso mögött. Neked mi a teóriád a finn állandó műszaki hibáiról, lassabb tempójáról?

Valóban furcsa ilyen fejlett technikánál a rendszeres meghibásodás. Räikkönen már az ági húzza kategóriába került idén, és szemmel láthatóan nem érzi jól magát a csapatnál. Miközben az elmúlt két évben képes volt a kis Lotust felhozni a topcsapatok közé, az Alonsóra szabott Ferrari nem az ő világa. Az új autó is Alonsónak készült, és persze mindent érte tettek az elmúlt években, a csapat pökhendi kommunikációja sem Kimi világa. Sem az autó, sem a csapat nem az ő stílusa. Meglátjuk, jövőre miként teljesít egy már részben rá is szabott kocsival. Ha eredménytelen lesz, akkor nincs értelme a Ferrarinál 2 toppilótát fizetni.

Alonso stílusa nem Raikkönené

Ha egy varázspálca segítségével átültetnénk holnap  Alonsót és Räikkönent egy-egy azonos Ladába, vagy éppen NASCAR-versenyautóba, vagy bármibe, akkor mit látnánk?

Semmiképpen nem ezt az egyoldalúságot. Egyikük a Ladával lenne gyorsabb, másikuk a NASCAR-ral – kinek melyik áll közelebb a stílusához.

A legelső helyet leszámítva lefutottnak tűnik az év. A nyári szünetet követően a Ferrari a 2015-ös autóra koncentrál, a Renault főnöke kijelentette, hogy gőzerővel dolgoznak a jövő évi rendszeren, ami a Mercedes motorelrendezését követheti. Ki haraphat elsőként bele a Merci tortájába?

Szerintem pont nem ők, hanem a Williams. Én őket látom annak a csapatnak, amely idén komoly eredménnyel képes fejleszteni. Nagy kérdés, hogy az idei fejlesztések közül mit lehet majd érdemben használni jövőre.

És a Honda? Előnynek tűnik, hogy a McLarentől a tiltás ellenére nyilván kapnak ezt-azt a Mercedes hajtásláncáról, viszont hátránynak, hogy – szintén a papíron létező tiltás miatt – nem tesztelhetnek élesben. Persze itt sincsenek kétségeim.

Biztos vagyok benne, hogy a tiltás ellenére kaptak a McLarentől egy motort, ami nagy segítség lehet, de egyáltalán nem mindegy, hogy milyen autót építenek köré. Nagyon nehéz megjósolni, hogy miként szerepelnek majd.

Ron Dennis toppilótát vinne a hondás McLarenbe, egy idei versenyzője repül, ha sikerrel jár. Buttont vagy Magnussent hagynád meg?

Nem dobnám ki egyiket sem. Button időnként képes győzelmeket szállítani kevésbé esélyes autókkal is, Magnussenben pedig ugyanúgy ott van a sikeresebb jövő, mint Bottasban. Utóbbi újoncként, nem túl versenyképes autóval tavaly képtelen volt a csodára, most viszont sorra dobogós. Mindkettőjükben ott van a sikeres F1-karrier, és ezt úgy mondom, hogy versenyeztem ellenük.

Sőt, rajtuk kívül több más jelenlegi Forma-1-es pilóta ellen is küzdöttél különböző szériákban. Ki a legpengébb közülük?

Bianchinak félelmetes híre volt teljesen megalapozottan, elképesztő megoldásokkal tudott előzni. Zseniális volt korábban, de megtörte a 2010-es GP2-es balesete. Oldalról telibe kapták a Hungaroringen, eltört a csigolyája, és számomra egyértelmű, hogy ma már nem ugyanaz a tűz ég benne, pedig kimagasló tehetség volt, egyértelműen a következő Alonsót láttam benne. Bottas szintén kiemelkedő tehetség volt, Ericssonnról viszont – akivel már gokarttal is versenyeztem – kevésbé gondoltam, hogy eljut a Forma-1-ig. Gyors volt, és sikeres, de nem emelkedett ki a mezőnyből, mert a legjobb autóval sem lett bajnok. Magnussennel a WSR-ben versenyeztem együtt, csak annyival volt előttem, amennyivel jobb volt az autója, de mégis tehetségesebbnek tartom, mint Ericssont. Ahogy mondtam, neki lehet jövője, ha idő előtt nem rúgják ki.

Ki ez a srác?

Kiss Pál Tamás a hazai gokartos sikerek után 17 évesen úgy költözött ki Nagy-Britanniába, hogy egy szót sem beszélt angolul, ám célja, a Forma-1 miatt ezt látta egyetlen járható útnak. Két évig magántanulóként készült, először az érettségire, majd a felvételire – mindezt a versenyhétvégék között. “Az áldozatok eredménnyel jártak, hiszen 2010-ben a világ egyik legerősebbnek tartott Formula-1 utánpótlás-nevelő bajnokságában, a Brit Formula Renault 2.0-ban dobogóra álltam. Korábban itt versenyzett Hamilton és Räikkönen is.” Ezután jött a GP3, ahol 2011-ben Bottas nyert, egy évre rá pedig már a WSR-ben nyomult. Idén az Auto GP egyik legjobbja, a Paul Ricard-on futamot nyert, 2. lett a Hungaroringen, Monzában, és a Red Bull Ringen.

Kedvenc pályáján, Monzában is dobogóra állt

Jelenleg második vagy az Auto GP-ben a szezon háromnegyedénél. Azt talán többen tudják, hogy jelenlegi és volt F1-es pályák adják a széria helyszíneinek a zömét, de az autódat be kéne mutatni.

Az Auto GP a költséghatékonyságról szól, 2008-as fejlesztésű versenyautóink vannak, de ennek ellenére erősek és gyorsak. A 3,4-es V8-as szívó motor 550 lóerős, a maximális nyomatéka 442 Nm, és 615 kiló a száraz súlya a versenyautónak pilóta meg üzemanyag nélkül.

Ez a csomag mennyivel lassabb köridőre képes a Hungaroringen mondjuk a Forma-1 elejéhez mérve?

A Mercedeshez mérve olyan 8-10 másodperc plusz egy körön.

Mint a legtöbb ifjú autóversenyző, te is a Forma-1-et jelölted meg álomcélként. Persze tudjuk, hogy a pénz, meg a pénz stb.

Elkeserítő a szponzori háttér hiánya, de ez csak az egyik oka annak, hogy valószerűtlen eljutni a csúcsra. Nem mondom, hogy feladtam, de reálisan kell nézni a jövőt, 23 évesen elszaladt felettem az idő…

…bocs, hogy szavadba vágok, de furcsa 23 éves embertől ezt hallani, miközben természetesen tudom, évek óta nagyjából 20 évesek a Forma-1 újoncai. Vagyis máris túlkoros vagy.

Ennek is megvan az oka. 8-9 évesen kezdtem gokartozni, az előbb említett egykori versenyzőtársaim 4-5 évesen, én 17 évesen ültem először formaautóba, ők átlagban 13 évesen. A harmadik ok pedig – ami gyakorlatilag a szponzoráció hiányával függ össze -, hogy a most nagyon futtatott Carlos Sainz Jr. egyszerre három szériában is tapasztalatokat szerez, ami rendkívül hasznos.

Milyen továbblépésre van reális esélyed?

A DTM a távolabbi cél, oda tartok. A technika rendkívül érdekes, ugyanis bizonyos tempóig túraautóként viselkednek a versenyautók, míg más tempónál formaautóként. Plusz nagyon erős a mezőny, számos egykori Forma-1-es pilótával színesítve. Ez a legreálisabb cél. Fizetett pilóták versenyeznek, de szponzort oda sem lesz könnyű találni.

Silverstone, Brit Nagydíj. Erről a fotóról mennyi sráccal versenyzett együtt korábban Tomi?

Milyen kocsival jársz a hétköznapokban és mi az álom?

Szemezgetek az Octavia RS Combival. Sportos és sok csomag elfér benne, ami fontos szempont, hiszen sokat utazom. Mondhatnék Ferrarit is álomnak, de nem álmodom erről, nincs értelme, reális vagyok, egy ilyen Škoda tökéletes autó. Jelenleg egy Audi A3 limuzint biztosít számomra a Miskolc Autóház, most ezzel járok.

A Hungaroringen melyik jelenlegi Forma-1-es autóval mennél legszívesebben pár kört?

Dizájnra a Williams tetszik a leginkább, de a legprofibb egyértelműen a Mercedes, azzal mennék.

Kötelező két kérdés a végén: ki nyer vasárnap, és ki lesz a bajnok?

Hamilton nyer vasárnap, év végén pedig Rosberg. Most néztem, mennyi rá az odds, és hát nem sok.

Év elején kellett volna fogadnod rá. Hamiltonnál mennyi?

Neki kicsit nagyobb esélyt adnak a fogadóirodák.

Kommentek

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.