Manipulálják a Forma-1-et!

Interjú Dávid Sándor szakíróval

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.07.24. 06.00

Időzítetten elromló autók, Rogán hálószobája, és közös bulik Laudával.

A legfrissebb összeesküvés-elmélet szerint Rosberg győzelmének bebiztosítása miatt nem hívták be a Német Nagydíjon a safety cart, holott a pálya közepén hosszan állt egy autó.
 
Nem volt azért olyan veszélyes helyen Sutil kocsija, mert belátható volt a célegyenesre fordító kanyar. De persze más ok miatt is továbbengedte Charlie (Whiting, versenyigazgató – a szerk.) a futamot. A Forma-1-es közvetítéseknél a tévé az úr, be kellett fejezni időre a versenyt, tehát ezúttal nem Rosberg segítése állt a háttérben. Természetesen nem véletlen, hogy német nyerte a Német Nagydíjat.

Előtte meg angol az angol nagydíjat – vágná rá az UFO-hívő.

Lehet, hogy nem leszek népszerű, de egyik sem volt véletlen. Már jóval korábban leírtam, hogy ha törik, ha szakad, a német pénzből működő német csapatnál a német Rosberg lesz a világbajnok. Ez így lesz, ezt most is tartom. Addig sakkoznak majd a Mercedes vezetői, amíg ő nyeri meg a címet a csapatnak.

Tény, hogy Hamilton autójának több műszaki hibája volt idén, és emiatt a több futamgyőzelme ellenére is ponthátrányban van. De elég vad feltételezés, hogy szándékosan hibás alkatrésszel engedik neki a versenynek.

Nézd, 44 éve követem a Forma-1-et, 1976-tól két évtizeden át közvetítettem, és állítom: nem véletlen, hogy mindig akkor romlik el Hamilton autója, amikor kell. Ma már számítógép irányít mindent az autóban a váltótól a motorig, még a gázpedált is, meg másik 120 dolgot. Igenis lehet a bokszból szabályozni egy autó teljesítményét, hiába nyomja tökig a gázt a pilóta. Webber is vébécímet nyerhetett volna annak idején a Red Bull-lal, de a csapattulajdonos Mateschitz azt mondta, hogy osztrák csapatban német nyer majd – ez Vettel második címénél volt.

Hiába ügyeskedik Rosberg és Hamilton - más dönt a sorsukról?

Most viszont a csapat dédelgetett kedvenceként, négyszeres bajnokaként is állandóan dadog Vettel alatt a technika. Erre mi az összeesküvők magyarázata? Megy a Ferrarihoz, és bosszúból Ricciardót nyomja a Red Bull…?

A Forma-1-ben az összeesküvés-elméleteknek rendszerint van alapjuk, de nem mindig az, amire elsőként gondol a rajongó. Vettel négy egymás utáni vébé-címe olyan szinten megutáltatta a Red Bullt a rajongókkal, mint annak idején a Ferrarit Schumacher folyamatos győzelmei. Öngyilkosság lett volna, ha ez folytatódik. Viszont itt van nekik ez a ragyogó fiatalember, aki állandóan röhög, jól megy, most ő teszi meg azt, amit kell.

Ecclestone és Lauda is köszön neki

A szakmában csak Lapajként ismert kommentátor aktív vívóként kezdett külsőzni 1959-ben a Népsportnál. Innen az akkori tévéhez került, évtizeden át vezette az Autó-Motor-Sport című műsort, majd 1976-tól húsz éven át közvetített Forma-1-et – eleinte csak az európai futamokat adták, aztán a Magyar Nagydíj belépésétől az egész szezont. 1996-ban köszönt el az MTV-től, de később az RTL-nél is számos alkalommal vendégeskedett, és alapító tagja lett a magyar Eurosportnak. Több évtizedes ismeretség fűzi az F1 számos legendájához, közel kéttucat könyvet jegyez kedvenc autósportjáról.

Raikkönnen vs. Alonso?

Itt megint különvéleményem van. Itt nem a Ferrari spanyol főszponzora, a Santander miatt van elöl a spanyol versenyző, hanem Kimi nem az, akinek hiszik őt. Ő egy régi típusú autóversenyző, az új hibrid technikával nem tud mit kezdeni, ráadásul leszálló ágban van. Hibázott Montezemolo a szerződtetésével, balfogás volt.

Eközben újabb és újabb hírek jönnek arról, hogy a vörösök favorizáltja, Alonso meg menne a Ferraritól. Milyen tanácsot adna neki most Dávid Sándor egy pohár bambi mellett?

Ha jó sok pénzt fizetnek neki, akkor menjen! Én voltam olyan hülye, hogy 20 évig a Népsportnál dolgoztam, aztán 20 évig a Magyar Televíziónál, holott sűrűbb váltásokkal több pénzt kereshettem volna. Most ugyanabban a házban élek, mint évtizedekkel ezelőtt.

Pénz, siker, meg egyebek

Szerintem van már elég pénze, gyaníthatóan nem ez a fő szempont számára.

Persze vissza is üthet. Emerson Fittipaldi szintén kétszeres bajnokként jó sok pénzért, meg némi sovinizmusból átült a brazil Copersucarhoz. Soha nem is nyert többé semmit.

2014 talán legtöbbet vitatott döntése az évadzáró dupla pontozása.

Ez egy baromság! Persze az érdeklődést fenntartja vele Bernie, márpedig ez volt a célja.

Évtizedek óta ismeri Ecclestone-t. Ő vajon megismeri a börtönkosztot?

(nevet) Majd ha te a Holdról integetsz, akkor megy börtönbe Bernie. Soha! Ha olvastad az életrajzát…

…olvastam, arról mesél 400 oldalon, hogy 50 éve átvág és lenyom mindenkit. Hogy is fogalmazzak finoman: meglehetősen méretes zsivány.

Bernie röhög ezeken a vádakon! Ő is, meg a Forma-1 is a törvények fölött áll. Találkoztál te már a világ leggazdagabb emberei közül valakivel? Bernie körül ilyen emberek vannak, velük van tele a Forma-1, velük üzletel. Egyszer hármasban voltam Bernie-vel, egy mexikói milliárdossal (ez még a Perezt 100 millió dollárral befizető Carlos Slim előtt volt), aki megkérdezte tőle: mondd meg milyen pályát akarsz Mexikóba, és mondd meg, hogy mennyi pénzt akarsz. Most kirakom ide, eléd! Bernie körül ilyen az élet, ő zseniális üzletember, aki okosabb másoknál.

Ecclestone a müncheni bíróságon. Mögötte sokadik felesége, a brazil Fabiana

Térjünk át a Magyar Nagydíjra, egészen pontosan a Hungaroringre. Most lehet, hogy én nem leszek népszerű, de miközben évről évre azt halljuk a pálya vezetőitől, hogy hát mennyire világszínvonalú ez az egész, lélegzetelállító új pályák lépnek be sorban a szériába. Budapest közelsége, vagyis a sok bulihelyszín, meg a rengeteg jó csaj tényleg ennyit számítana, hogy nem viszik el innen a Forma-1-et?

Hát persze! A külföldi újságíró haverjaim csak röhögtek, amikor botrány lett a pálya körül épült kuplerájokból. Ez persze a nézőknek készült, de igenis óriási jelentősége van mindannak, amit a ring mellett fekvő Budapest nyújtani tud. Én is ott voltam abban az Intercontinental-lakosztályban, ahová bekísértük Bernie-t a ’80-as évek közepén. Mikor a saroklakosztályból kinézett a Dunára, meg a Halászbástyára, ami egy giccs, de mindegy, és akkor azt mondta: ide hozom a Forma-1-et. Eközben a bahreini vagy szepangi pálya mellett semmi nincs, hiába űberszuper létesítmények. Voltam Szepangban, ott olyan anyagokat használtak a pálya építésére, amit Magyarországon még csak nem is látott senki, csak Rogán Tóni hálószobájában van olyan. Plusz az építéskor támasztott követelményeknek azóta is hibátlanul megfelel, nevezetesen, hogy városi jellegű pályaként biztonságos versenyeket képes legyen megtartani.

Ha már visszakanyarodtunk az időben: kit tart az elmúlt 50 év 5 legjobb versenyzőjének? Mondjuk sorrendbe rakva.

Biztos, hogy Sennával kezdem a sort, aztán Prost, Schumacher, Lauda és Fangio.

Ki a személyes kedvenc?

Lauda. Amikor égett a kocsijában, a társai megálltak és kiszedték a roncsból. Később megkérdezték tőle, hogy hasonló helyzetben ő megállt volna-e, hogy segítsen a versenyzőtársainak, mire rávágta, hogy nem. Őt nem ezért fizetik, hanem hogy versenyezzen. Ehhez pofa kell. Minden hájjal megkent versenyző volt, akinek imádom ma is a szókimondását, miatta a német RTL-en nézem a közvetítéseket. Személyesen is ismerem, bár nem vagyunk puszipajtások, de mulattunk pár alkalommal együtt.

Lauda nem segít másokon - a nagy kedvenc kavar most a Mercinél?

Kik a jelenlegi mezőny legjobbjai?

Alonso a legjobb, Hamilton a leggyorsabb, és Vettel.

Azt már tudjuk, hogy ki nyeri a vébét, no de vasárnap ki győz a Hungaroringen?

Minden hülye rá tudja vágni erre, hogy a Mercedes. Én mondok valami egészen hülyét. Massa nyer!

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.