F1: Hamilton káoszfutamon nyert otthon

Forma-1 Brit Nagydíj - 2014

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.07.06. 16.42

Lewis Hamilton eseménydús versenyen nyerte meg a Brit Nagydíjat, Rosberg kiesett, Vettel és Alonso gyilkolta egymást, Räikkönen nagyot bukott. A bajnokság újra nyitott.

Bár az időmérőt elszúrta, a futamon fantasztikusan autózott Lewis Hamilton, aki 2008 után ismét megnyerte a Brit Nagydíjat. A gyengébb autókat simán lelépte a rajt utáni körökben, de nem kellett megküzdenie a pole-ból induló Nico Rosberggel, mert a német alatt tönkrement a Mercedes. Utána simán ment a célig. 


Hamilton ezzel pályafutása 27., idei 5. futamgyőzelmét érte el, a megszerzett 25 ponttal pedig gyakorlatilag lenullázta a bajnokságbeli lemaradását, mindössze 4 egységnyire van a vezető Rosbergtől. 

Nemcsak a brit remekelt a hétvégén, de Valteri Bottas is, aki 14. helyről jutott a másodikra, a harmadik pedig Daniel Ricciardo lett, aki nyolcadikként rajtolt. Fantasztikus csatát vívott Sebastian Vettel (5.) és Fernando Alonso (6.) is, akik profi versenyzésük mellett primadonna oldalukat is megcsillogtatták, oda-vissza jelentgették fel a másikat, annak vélt vagy valós szabálytalan mozdulatai miatt. A nézők viszont jól szórakozhattak a körökön át tartó csatán.

A futam egyébként egy óra késéssel indult, miután Kimi Räikköen elsős körös óriási balesete miatt új rajtot rendeltek el a felügyelők. A finn pilóta bokája és térde zúzódott, amikor a szalagkorlátnak csapódott, de a Ferrari közlése szerint a Német Nagydíjon való részvétele nem kétséges.

Így zajlott a futam:

A szombati esős időmérő után napos, száraz időben kezdődött a 2014-es Forma-1-es világbajnokság 9. versenye, a Brit Nagydíj Silverstone-ban. 

A bajnoki éllovas Nico Rosberg és a Red Bull-os Sebastian Vettel állt az első sorban, mögöttük Jenson Button és Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen és a kvalifikáción megint hibázó Lewis Hamilton, Sergio Perez és Daniel Riccirdo, valamint a két Toro Rossó-s, Danyiil Kvjat és Jean-Eric Vergne következett. 
A két Ferrari és a két Williams szombaton a Q1-ben búcsúzott, de büntetések miatt pár helyet előrébb lépve a középmezőny sűrűjéből kezdett.


A rajtnál Rosberg simán ment el, Vettel beragadt, a két McLaren, majd Hamilton is megelőzte. Hátrébb Räikkönen nagy balesetet szenvedett (videó), a Wellington egyenesen kiszaladt a pályáról, a visszatérésnél a Ferrarit megdobta az aszfalt és fű találkozása, az autó kitört, a jobb oldali korlátnak csapódott, majd visszapördült a pályára. Kobajasi Kamui épp csak elkerülte a roncsot, Felipe Massa pedig gyors reakcióval igyekezett minimalizálni az ütközést.
A biztonsági autót azonnal beküldték, majd piros zászlóval meg is szakították a futamot. Räikkönen képes volt kikászálódni a roncsból, az orvosi autó elvitte. A csapat későbbi közlése szerint a 2007-es bajnok zúzódásokat szenvedett a jobb térdén és bokáján, de törésről nincs szó.
A szalagkorlát kijavítása után az újrarajtolást magyar idő szerint 15.05-re tűzték ki.
A második rajt a safety car felvezető körével zajlott. A sorrend Rosberg, Button, Magnuseen, Hamilton, Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Kvjat, Bottas, Bianchi, Sutil, Gutierrez, Alonso, Maldonado, Ericsson, Grosjean, Vergne, Kobayasi és Perez volt. Räikkönen mellett Massa is kiesett. A rajtrácson többen is letudták az egy kötelező kerékcseréjüket.


A biztonsági autó távozása után Rosberg simán ellépett a mezőnytől, hátrébb Bottas megelőzte Kvjatot és Ricciardót, pár kanyarral arréb pedig Hamilton Magnussent, majd volt csapattársát, Buttont is.
A 4. körre a két Mercedes az első két helyen haladt, Hamilton 5 másodperccel haladt Rosberg mögött. Bottas is folytatta az előretörést, a 14. helyről rajtoló finn ugyanekkor már a 6. helyre küzdötte fel magát. 
Alonso is öt pozíciót javított négy kör alatt, a 13. helyről a nyolcadikig kapaszkodott, megint “megkapta” szokásos partnerét, Nico Hülkenberget, őt a 8. körön előzte meg. A spanyol azonban nem érezhette magát biztonságban, ugyanis az első rajtnál fél autónyival túlszaladt a rajtkockáján, vizsgálat alatt állt.


A 11. körben az előzni próbáló Esteban Gutierrez szaladt bele Pastor Maldonado Lotusába, a venezuelai autója a levegőbe emelkedett, nagyot huppant. A mexikói az ütközés után a kavicsában végezte. A páros nagyon hasonlóan ütközött Bahreinben, akkor Maldonado borította fel a Saubert.
Vettel ugyanekkor kiment a bokszutcába, friss gumikat vett fel.
Alonso a 13. körben meg is kapta a büntetését, 5 másodperces stop&go büntetést osztottak ki neki. A spanyolnak a következő bokszkiállásánál kellett letöltenie a kényszerleállást. A ferraris igyekezett is minél nagyobb előnyt kiautózni addig, a 15. körben Magnussent is megelőzte.
Bottas is rohamozott, a 17. körben Buttont is elkapta, elérte az ausztriai pozícióját, a két Mercedes mögött a 3. helyen haladt. Hamilton közben lassan, de biztosan egyre közelebb került a vezető Rosberghez, a lemaradását 3 másodperc alá szorította.
A német a 18. kör végén ki is ment a bokszba, a csapat azonban villámgyorsan is dolgozott a kerékcserén, miközben mérnöke Hamiltont biztatta. Rosberg a 20. körben sebességváltó-problémáról panaszkodott a csapatrádión.
Hamilton gumijai a 23-24. körre elfogytak, kiment cserélni, Rosberg lazán visszavette a vezetést. A kiállásnál a bal hátsóval akadt egy kis gond, 1,4 másodperccel lassabb volt a kerékcsere Rosbergénél. 
Alonso a 26. körre vett fel friss abroncsokat és töltötte le a büntetését.
Féltávnál a top10 sorrendje Rosberg, Hamilton, Bottas, Button, Vettel, Magnussen, Ricciardo, Hülkenberg, Alonso és Kvjat volt. 


Hamilton a kemény keveréken is gyorsabb volt Rosbergnél, gyorsan csökkentette a hátrányát, majd a 29 körben a technika ördöge utolérte a németet is: a sebességváltója végleg megadta magát, lehúzódott a pályáról, kénytelen volt feladni a versenyt.
Bottas a 34. körben utolérte a kopott gumikkal küszködő Vettelt, megelőzte, fellépett a 2. helyre. A címvédő a kör végén ki is ment a második cseréjére. Az 5. helyre visszatérő németet Alonso a Copse külső ívén igen bátor manőverrel megelőzte. Vettel pár körrel később visszatámadott, de a spanyol keményen védekezett.
15 körrel a vége előtt a hazai sztár, Hamilton 41 másodperccel vezetett, mögötte Bottas, Ricciardo, Button, Alonso, Vettel, Magnussen, Hülkenberg, Vergne és Kvjat haladt a pontszerző helyeken.
Vettel a sikertelen kísérlet után is Alonso nyakán maradt, szinte minden lehetséges helyen benézett a ferraris mellé, az volt a kérdés, hogy a spanyol meddig képes életben tartani a 25. körben felvett közepes keverékű abroncsokat.
Bár Hamilton a 40. körben arról beszélt a rádión, hogy az ő gumijai jól bírják, a csapat a biztonság kedvéért a 42. körre friss abroncsokat adott az így is szép vezetést megőrző angolnak.
Öt körrel a leintés előtt Hamilton 24 másodperccel vezetett, Bottas, Ricciardo, Button, a csatázó Alonso és Vettel, Magnussen, Hülkenberg, Kvjat és Vergne haladt a pontszerző helyeken.
Vettel a 48-47. körben csapott össze megint, a négyszeres bajnok pedig óriási csatában keresztülverekedte magát a Ferrarin. Egyébként mindkét versenyző magából kikelve panaszkodott a másikra a rádión.


Az utolsó előtti körön Maldonado műszaki hibával félreállt, miközben Button Ricciardót üldözte, igyekezett felérni a dobogóra.
Hamilton végül senkitől sem zavartatva, félperces előnnyel beért, megszerezte pályafutása 27., 2008 után második hazai győzelmét. Az angol ezzel beérte a háromszoros bajnok Jackie Stewartot a győzelmek számában, de ami még fontosabb, hogy Rosberg kiesése után 4 pontnyira zárkózott fel a németre a bajnokságban.
Hamilton mögött a pályafutása legjobb eredményét elérő Bottas és a Red Bull-os Ricciardo állhatott a dobogóra. Button a 4. helynek örülhetett a hazai pályán, utánuk Vettel, Alonso, Magnussen, Hülkenberg, Kvjat és Vergne osztozott a pontokon.
Brit Nagydíj, Silverstone, 2014.07.06.

Kommentek

Ennyibe kerül az új Lada itthon, holnaptól lehet venni

Bemutatták Magyarországon is a Lada Vestát, és végre kiderült, hogy mennyibe fog kerülni. A forgalmazás március első napján, azaz szerdán kezdődik.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

Kiderült, mikor és mitől kapnak defektet a magyarok

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög vagy kátyú okozott.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.