F1: Szabályba foglalták a szikrázó autókat

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.06.26. 19.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség bejelentette a 2015-ös Forma-1-es szabályváltozásokat. Szikrázó autók, betiltott tesztelés, szebb orrok, még kevesebb motor.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa mai, müncheni ülésén elfogadta a Forma-1 2015-ös szabálymódosításait.


A versenyzők fenntartásai ellenére a jövő évtől a biztonsági autós szakaszok után a mezőny az eddigi repülőrajt helyett a rajtrácsra felsorakozva újabb állórajttal indul újra, kivéve ha a safety car a futam első két, vagy a leintés előtti öt kör alatt lép pályára, ezekben az esetekben marad a repülőrajt.
Az idei “tökorrokra” adott reakcióként módosították az erre vonatkozó műszaki paramétereket, hogy “még biztonságosabb és esztétikailag tetszetősebb formák” jelenjenek meg 2015-ben.
Szintén az esztétikai élmény, a show kedvéért az autók fenék-kopólemezét fáról titánlapra cserélik, így az aszfaltot érintve szikraesőt szórnak majd a Forma-1-esek, mint a régi szép időkben.


Biztonsági jellegű műszaki szigorítás a kettős rögzítésű kerékanyák bevezetése, valamint a felnik és a féktárcsák szinkronizált forgásának előírása.
Bár a kiscsapatok elkeseredetten, a túlélésük érdekében követelték a költségplafon, vagy legalábbis valamilyen radikális költségcsökkentési csomag bevezetését, végül csak kisebb – és bizonyos esetekben megkérdőjelezhető ésszerűségű – szabálymódosítások történek ezen a téren.
Az idénre bevezetett idény közbeni tesztelést megkurtították: az idei négy helyett csak kétszer két nap lesz, és ezek felén csak ifjoncok vezethetnek. A téli tesztidőszak tesztjeit csak Európában lehet majd tartani (idén kétszer négy nap Bahreinben zajlott), 2015-ben háromszor négy nap, 2016-ban már csak kétszer négy nap áll majd rendelkezésre a felkészülésre.


Ugyan egyesek – köztük Sebastian Vettel – már a következő egy-két versenyhétvégén kifutnak a keretből, 2015-re az idényben büntetés nélkül használható új erőforrások száma négyre csökken a mostani ötről. A négyes korlát csak akkor él, ha a versenynaptár legfeljebb 20 futamot tartalmaz.
Szigorodik a versenyhétvégéken végezhető munka: az autókon dolgozó csapattagok péntek éjszakai kötelező takarodóját 6-ról hét órára növelik, majd 2016-ban már nyolc órán keresztül lesz kényszerpihenő. 
Az autó érdemi módosításait tiltó parc fermé időszakot is kiterjesztik: 2015-től már nem csak az időmérő végétől, hanem már a szombati, utolsó szabadedzés kezdetétől tilos lesz a Forma-1-esek beállításainak módosítása. 
Hogy így ki fog vezetni a harmadik edzésen, mi értelme lesz megtartani, az egyelőre nem világos.
Adminisztrációs jellegű, de komoly változtatás, hogy az eddigi június 30-i dátum helyett 2015-től már csak március 1-jéig lehet az összes csapat egyetértése nélkül, egyszerű többséggel szabályokat módosítani a következő szezonra.  

Kommentek

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.