F1: Szabályba foglalták a szikrázó autókat

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.06.26. 19.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség bejelentette a 2015-ös Forma-1-es szabályváltozásokat. Szikrázó autók, betiltott tesztelés, szebb orrok, még kevesebb motor.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa mai, müncheni ülésén elfogadta a Forma-1 2015-ös szabálymódosításait.


A versenyzők fenntartásai ellenére a jövő évtől a biztonsági autós szakaszok után a mezőny az eddigi repülőrajt helyett a rajtrácsra felsorakozva újabb állórajttal indul újra, kivéve ha a safety car a futam első két, vagy a leintés előtti öt kör alatt lép pályára, ezekben az esetekben marad a repülőrajt.
Az idei “tökorrokra” adott reakcióként módosították az erre vonatkozó műszaki paramétereket, hogy “még biztonságosabb és esztétikailag tetszetősebb formák” jelenjenek meg 2015-ben.
Szintén az esztétikai élmény, a show kedvéért az autók fenék-kopólemezét fáról titánlapra cserélik, így az aszfaltot érintve szikraesőt szórnak majd a Forma-1-esek, mint a régi szép időkben.


Biztonsági jellegű műszaki szigorítás a kettős rögzítésű kerékanyák bevezetése, valamint a felnik és a féktárcsák szinkronizált forgásának előírása.
Bár a kiscsapatok elkeseredetten, a túlélésük érdekében követelték a költségplafon, vagy legalábbis valamilyen radikális költségcsökkentési csomag bevezetését, végül csak kisebb – és bizonyos esetekben megkérdőjelezhető ésszerűségű – szabálymódosítások történek ezen a téren.
Az idénre bevezetett idény közbeni tesztelést megkurtították: az idei négy helyett csak kétszer két nap lesz, és ezek felén csak ifjoncok vezethetnek. A téli tesztidőszak tesztjeit csak Európában lehet majd tartani (idén kétszer négy nap Bahreinben zajlott), 2015-ben háromszor négy nap, 2016-ban már csak kétszer négy nap áll majd rendelkezésre a felkészülésre.


Ugyan egyesek – köztük Sebastian Vettel – már a következő egy-két versenyhétvégén kifutnak a keretből, 2015-re az idényben büntetés nélkül használható új erőforrások száma négyre csökken a mostani ötről. A négyes korlát csak akkor él, ha a versenynaptár legfeljebb 20 futamot tartalmaz.
Szigorodik a versenyhétvégéken végezhető munka: az autókon dolgozó csapattagok péntek éjszakai kötelező takarodóját 6-ról hét órára növelik, majd 2016-ban már nyolc órán keresztül lesz kényszerpihenő. 
Az autó érdemi módosításait tiltó parc fermé időszakot is kiterjesztik: 2015-től már nem csak az időmérő végétől, hanem már a szombati, utolsó szabadedzés kezdetétől tilos lesz a Forma-1-esek beállításainak módosítása. 
Hogy így ki fog vezetni a harmadik edzésen, mi értelme lesz megtartani, az egyelőre nem világos.
Adminisztrációs jellegű, de komoly változtatás, hogy az eddigi június 30-i dátum helyett 2015-től már csak március 1-jéig lehet az összes csapat egyetértése nélkül, egyszerű többséggel szabályokat módosítani a következő szezonra.  

Kommentek

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.