F1: Rosberg visszavágott Hamiltonnak, csoda a mezőny végén

Forma-1 Monacói Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.05.25. 16.05

A Monacói Nagydíjon Rosberg rajt-cél győzelmet aratva törte meg csapattársa, a 2. helyen beérő Hamilton sorozatát. Ricciardo a 3., négy év után pontot szerzett a sereghaj

Nico Rosberg behúzta, 2013 után idén is győzött a Monacói Nagydíjon. A német a vitatott módon megszerzett pole-t megtartva rajt-cél győzelmet aratott Monte-Carlo utcáin, míg az őt üldöző Lewis Hamilton a stratégia és saját rossz helyzetfelismerése, kivárása miatt csak a 2. lett. A futam végén félvakon vezető angol azonban megvédte a pozícióját az üldöző Daniel Ricciardótól.


A címvédő Sebstian vettel motorhiba miatt pár kör után kiesett, a kiválóan rajtoló Kimi Räikkönen pedig defekt miatt veszítette el a dobogós helyezést. 
Az igen dinamikus versenyen Fernando Alonso csendben hozta a 4. helyet, mögötte hasonlóan észrevétlenül lett 5. az idén végig pontot szerző Nico Hülkenberg.
A McLaren kettős pontszerzéssel mászott ki a hullámvölgyből, Felipe Massa jó stratégiával hozott pontokat a Williamsnek, de a verseny szenzációja Jules Bianchihoz kötődik, ugyanis a “szomszédban”, Nizzában született francia pilóta, még az időbüntetés ellenére is, pontszerzőként ért be a Marussiával, a mezőny végi kiscsapat ötödik évében végre a top10-ben zárt. A Caterhamnél szívhatják a fogukat, ugyanis Marcus Ericsson is hajszálnyira volt ettől a 11. helyen. 
Így zajlott a futam
Borús, de száraz időben sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a Monacói Nagydíj előtt Monte-Carlóban. A futam az idény egyik fénypontja, a szupergazdag, csillogásáról ismert minihercegség pályáján a pole aranyat ér, előzni szinte lehetetlen, a balesetek és a biztonsági autó pedig mindent boríthat.


A rajtnak és a versenynek külön pikantériát adott a Mercedes-pilóták közti rivalizáció, és a szombati időmérő eseményei. Az elmúlt négy futamon domináló Lewis Hamilton csak a 2. helyről várta a startot, miután az ideiglenes pole-idő megfutása után a tavalyi monacói győztes csapattárs, Nico Rosberg “hibája” miatt nem tudott utolsó gyors kört futni.
A német a 2008-as bajnok sorozatának megszakítására hajtott, míg Hamilton meg volt győződve róla, hogy Rosberg szándékosan szúrt ki vele, cserébe alig burkoltan kilökéssel fenyegetőzött. A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda még a verseny előtt sem merte kijelenteni, hogy nem ütköznek majd. “Butaság ilyesmivel vádolni a csapattársat, délelőtt próbáltam is tisztázni a dolgot Lewisszal, de nem sikerült” – mondta a háromszoros bajnok osztrák.
Az ezüst nyilak mögött a két Red Bull (Ricciardo és Vettel), a két Ferrari (Alonso és Räikkönen), a Toro Rossók (Jean-Eric Vergne 7., Danyiil Kvjat 9.), a McLaren újonca, Kevin Magnussen (8.) és a Force Indiá-s Sergio Perez (10.) sorakozott a top10-ben a 78 körös futam előtt.
A starthoz a többség a szuperlágy (piros) keveréket választotta, csak Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Adrian Sutil, a két marussiás, és bokszutcából kezdő Marcus Ericsson választotta a lágy (sárga) Pirellit.
A felvezető körre Maldonado nem tudott elindulni, visszatolták a bokszutcába.


A rajt Monacóhoz képest végtelenül simán zajlott, mindenki elfért az első kanyarban, de csak a Mirabeau-ig tartott a nyugalom, ahol Button összeért Perezzel, a Force India keresztbe fordult. A biztonsági autót azonnal beküldték.
A rajtnál a mercisek megtartották a sorrendet, Räikkönen viszont ugrott nagyot, Alonsót és Ricciardót is átugorva a 4. helyre lépett előre, a szintén javító Vettel mögé. Mögöttük Alonso, Magnussen, Vergne, Kvjat és Hülkenberg sorakozott a pontszerző helyeken.
A 4. körre újraindított futamon Hamilton nem tudta elkapni Rosberget, Vettel viszont katasztrofálisan visszaesett, a motorhibával küszködő Red Bull mellett lassan a teljes mezőny elment. Räikkönen a 3. helyre lépett előre.


Vettel egy hosszú bokszkiállás után körhátrányban tért vissza a pályára a 6. körben, de a 7. körben a csapat a verseny feladására kérte, a címvédő 100. Red Bull Racing-es futama a a bokszutcában ért véget.
A Toro Rosso orosz újoncát a 10. körben érte utol a technika ördöge, a 10. helyről elkezdett visszaesni, az utolsó pontszerző pozícióba Valtteri Bottas lépett előre.
A sorrend a 12. körben a sorrend Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Magnussen, Vergne, Hülkenberg Button, Bottas volt a top10-ben.
A mercedesesek a 20. kör környékén kezdték elérni az potenciális első kerékcsere idejét, miközben Hamilton egyre közelebb került Rosberghez. Ugyanakkor Ricciardo is kezdett felzárkózni a 3. helyet őrző Räikkönenre.
Az addig ügyesen előzgető sauberes Adrian Sutil a 25. körben az alagút kijárati, igen nehéz féktávján dobta el az autót, a korlátnak csapódott, majd a bukótérben állt meg. A törmelék miatt a 26. körre be is küldték a biztonsági autót, azonnal megindultak a kerékcserék is. 


A bokszutcában óriási volt a forgalom, Vergne és Magnussen majdnem ütközött is, borítékolható volt a büntetés a franciának.
A sorrend az újrarajtolás előtt Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Massa, Vergne, Magnussen, Hülkenberg és Button volt a top10-ben, azonban a ferraris finn másodszorra is kiment kereket cserélni – talán törmelékes defekt miatt -, a dobogós reményei elúsztak, a 13. helyre esett vissza. Közben Hamilton a csapatnál panaszkodott, hogy miért nem hívták ki azonnal, majd hozzátette, hogy előre tudta, úgysem fogják.
A 31. körben indult újra a verseny, egy pozíciócsere történt Vergne és Magnussen között, a sorrend Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Alonso, Massa, Vergne, Magnussen, Hülkenberg, Button és Bottas volt a top10-ben. Egy körig, ugyanis Hülkenberg az alagútra fordító Portier-ben ragyogó manőverrel megelőzte Magnussent. 


Magnussent a csapat figyelmeztette, hogy vissza kellene adnia a pozíciót Vergne-nek, de addigra már köztük volt Hülkenberg is. A helyzetet tovább bonyolította, hogy Vergne-re a bokszutcai incidens miatt bokszutca-áthajtásos büntetés várt.
Hátul a 13-14. helyen a Caterham és a Marussia vívta a konstruktőri 10. helyért folyó küzdelmet, a féltávnál egy előzés után Jules Bianchi vette vissza a pozíciót Kobajasi Kamuitól. A marussiás francia még egy helyet kapott ajándékba, amikor honfitársa, Vergne letöltötte a bokszutca-áthajtást, és a Marussia mögé (valamint a Caterham elé) tért vissza. Bianchi a 12. helyre lépett előre.
A 42-43. körben Hamilton kezdett Rosberg nyakára érni, már elérte az egy másodperc alatti, DRS-távolságot, támadni viszont nem kezdett, kivárt és kicsit visszavett, ugyanis a németet üzemanyag-spórolásra kérte a csapat.
Massa késői kerékcseréje után Räikkönen visszatért a pontszerző bolyba, míg egykori csapattársa a Williamsszel kívül került a top10-en.


Az 52. körben Jean-Eric Vergne végig problémás versenye befejeződött, motorhibával állt ki a bokszba. Maldonado, Vettel és Kvjat után a negyedik renault-s, a harmadik Red Bull-os autó adta meg magát.
Bottas az 56. körben hibázott az alagút kijáratánál, többen is elmentek mellette, de levágta a sikánt. Vissza kellett volna adnia a helyet, de erre már nem volt lehetősége, ugyanis füstölő autóval félrehúzódott. A biztonsági autóra nem volt szükség, de a finn év eleje óta tartó pontszerzési sorozata megszakadt.
A Williams kiesése után a sorrend pontszerző helyeken Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Magnussen, Button, Gutierrez, Räikkönen és Massa volt, míg a marussiás Bianchi a 11. helyen remélhette pályafutása és a 2010-es kiscapatok első pontját.


Ezt a később letöltendő 5 másodperces bokszutcai büntetése akadályozhatta meg, az esélyeit viszont növelte, hogy a 61. körben Gutierrez a Rascasse-ban a korlátnak ment, kiesett. Mivel a bokszutca-bejárat közelében történt a baleset, a biztonsági autót nem küldték be, a Saubert anélkül is el lehetett távolítani. Bianchi a 10. pozíciót szerezte meg, minden a büntetésen múlott.
A 65. körben a visszaeső Hamiltont a csapat arról kérdezgette, miért hallgatott el, kérték, hogy szóljon valamit. Az angol azzal reagált, hogy valami belement a szemébe, azzal küszködik. 
10 körrel a vége előtt Rosberg 5 másodperccel vezetett, mögötte Hamilton, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Magnussen, Button, Räikkönen, Massa és Bianchi haladt a pontszerző pozíciókban.
Hamilton egyre inkább lemaradt, a Mercedes a rádión emlékeztette az amúgy is ideges angolt, hogy Ricciardo akár utol is érheti. Főleg, hogy a mercisek a 70. körtől komoly lekörözésbe kezdtek, a mezőny sűrűjén kellett átverekedniük magukat.
A 73. körben Button megelőzte saját csapattársát, Magnussent, miközben épp Hamilton próbálta átfűzni magát rajtuk. Közben hátrébb Magnussen és Räikkönen akadt össze a hajtűkanyarban, mindketten állóra lassítottak, többen is elmentek mellettük. Grosjean és a caterhames Ericcson is előrelépett a pontszerző helyekre, Räikkönen újabb kerékcserére kényszerült.
Az utolsó előtti körre Ricciardo egészen Hamilton nyakára ért, a 2-3. hely sorsának eldöntése az utolsó percre maradt, de az ausztrál már nem tudott előzni.


Rosberg 2013 után újra megnyerte a Monacói Nagydíjat, mögötte csapattársa, Lewis Hamilton második helyének köszönhetően a Mercedes újabb kettős győzelmet ünnepelhetett, míg Ricciardo idei második dobogós helyének örülhetett.
A további pontszerző helyeken Alonso, Hülkenberg, Button, Massa, Grosjean, Bianchi, és Magnussen osztozott. A Marussia francia pilótája az öt másodperces büntetéssel együtt is pontot hozott, több mint négy év után az egyik kiscsapatnak is sikerült a top10-be jutnia. A Caterhamnél lélekromboló lehetett, hogy ők is hajszálnyira, a bármikor máskor ragyogó eredménynek számító 11. helyen végeztek.
A Forma-1-es világbajnokság két hét múlva a Kanadai Nagydíjjal folytatódik.
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo, 2014.05.25.

Kommentek

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.