Jean Todt elnök szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség önhatalmúlag nem tud költségplafont bevezetni a Forma-1-ben, a csapatoknak egyetértésre kell jutniuk a kérdésben. Ez egyelőre nem sikerült, a nagyok megvétózták a javaslatot, Todt azonban nem tehet semmit.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“Nem áll hatalmamban változtatni a szabályokon” – mondta Todt. “De ha megtehetném, és mondjuk azt tenném, amit a Ferrari-elnök Luca di Montezemolo szeretne, lenne felháborodás rendesen. Az én dolgom, hogy kézben tartsam a sport irányítását. Vannak, akik panaszkodnak, de ahogy általában lenni szokott, ők hangosabbak azoknál, akik elégedettek a dolgok menetével.”

“Itt kőkemény a verseny, és aki nem nem nyer, általában panaszkodik. Ez így lesz örökké. Az idén van egy új döntéshozó testületünk, a Stratégiai Csoport, és szerettem volna, ha a korábbi ígéreteknek megfelelően hozunk egy költségcsökkentésre vonatkozó rendelkezést.”

Az élcsapatokból (Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Lotus, Williams) álló testület azonban nemet mondott a költségplafonra, ami Todtot is meglepte. “Meg vagyok győződve arról, hogy az F1 túl drága, és valamit határozottan tennünk kell ez ellen. De közösen, mert az FIA-nek felügyelő szervezetként semmi befolyása nincs a költségekre.”

“Ezzel együtt úgy érzem, a mi felelősségünk, hogy valahogy beavatkozzunk ebbe az ügybe, mert a nagyok a szponzorpénzek oroszlánrészét is elviszik. Én amúgy nem hittem abban, hogy egy konkrét limit bevezetésével kordában tudjuk tartani a költségeket, de azt mondtam a csapatoknak, ha bizonyítják, hogy ez a megoldás életképes, azonnal bevezetjük.”

“A csapatok közül sokan egyetértettek, tulajdonképpen én sem értem, hogy a Stratégiai Csoport hat tagja most miért mondott mégis nemet. Csalódott vagyok-e? Bizonyos értelemben igen, mert így nehezebb lesz elérni a céljainkat, muszáj lesz felülvizsgálnunk a sport- és technikai szabályzatot.”

Todt szerint az FIA már több szabályváltoztatási javaslatot kidolgozott annak érdekében, hogy csökkenjen a nagy- és kiscsapatok közötti különbség, ezek ráadásul az F1 élvezeti értékét sem csökkentenék. “Ha ebben az új rendszerben 18 szavazatból kilencet megszerzünk, működhet a dolog. Egyébként nem.”