Így olcsósítanák a Forma-1-et

Három lépcsőben csökkentenék a kiadásokat

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.04.30. 16.40

A Forma-1 fejesei csütörtökön ülnek össze, hogy eldöntsék, lesz-e a kiscsapatok által kívánt költségplafon, vagy más módon mérsékelnék a kiadásokat. Íme a tervezet.

Míg a Stratégiai Munkacsoportban ülő nagyok – a Red Bull, a Mercedes, a Ferrari, a McLaren, a Lotus és a Williams – nem olyan rég megtorpedózták a 2015-re bevezetni kívánt Forma-1-es költségplafon tervét, az “elitklubon” kívüli kiscsapatok szerint enélkül a sportág jövője, léte kerül veszélybe.  


A költségplafon látszólagos elbukása után a kicsik éles hangú, fenyegető levelet írtak a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökének, Jean Todtnak, amely aztán egy csütörtöki, május 1-jére összehívott újabb tanácskozáshoz vezetett.
A holnapi londoni tárgyaláson még egyszer, utoljára megpróbálják tető alá hozni a költségplafont, de remény nem sok van rá. A Mercedes főnöke, Toto Wolff nemrég így beszélt:
“Eredetileg támogattam a költségplafont, de aztán világossá vált, hogy a többi nagy csapat nem lenne hajlandó vagy képes erre. A Ferrari jó példa, hiszen náluk minden házon belül történik, így nagyon nehéz lenne az ellenőrzés.”
  
“Egyszerűen nem lenne értelme két-három nagycsapat ellenében állást foglalni, csakis a költségplafon elvéért, szerintem okosabb, ha azzal foglalkozunk, mi megvalósítható mindenki számára. Ezért is tekintjük át a sport- és műszaki szabályokat, valószínűleg ez a helyes út. Korábban már bevált.”


Wolff szerint a költségek csökkentésének szándéka változatlan, mindenki egyetért ebben: “Igyekszünk megtalálni a legjobb eszközöket és módokat, összeülünk, hogy áttekintsük a jövőt. A Mercedesnél mindenképp szeretnénk egy felső költséghatárt, valami plafont. Nem szeretnénk költekezési háborút a nagycsapatok között, támogatnánk egy fokozatos, a nagyokat és a kicsiket közelebb hozó megoldást.”
Az abszolút, összegszerű költségplafon bevezetése helyett a nagyok az alkatrészek és munkaerő tekintetében bevezetendő korlátozásokban látják a megoldást, az Autosport közölte is a tervezetet, amit holnap megvitatnak. Így képzelik a 2017-ig tartó programot.
2015
– a gumimelegítő paplanok betiltása
– az üzemanyag-rendszer egyszerűsítése
– a fékhűtő rendszer egyszerűsítése
– az első szárnyak egyszerűsítése
– az egy idényben használható sebességváltók és motorok számának összehangolása
– a versenyhétvégékre vonatkozó takarodó további kiterjesztése
– az összekapcsolt első és hátsó felfüggesztések betiltása 
2016
– egységes első és hátsó törési zóna
– egységes vezérmű-rendszer
– egységes kormánymű
2017
– FIA-hitelesítésű, egységes aktív felfüggesztés
– 18 colos kerekek bevezetése

Kommentek

A legerősebb Porsche … egy hibrid szedán!

680 lóerős rendszerteljesítmény, 310 km/óra végsebesség, 2,9 liter/100km átlagfogyasztás: a Panamera új csúcsmodellje a Turbo S E-Hybrid.

Lopás miatt pereskedik a Google-cég

Ipari kémkedés, ellopott találmányok: az autonóm mobilitási piac sem a tiszta lelkű Grál-lovagok játéktere.

Luxus-Passatot épít a Volkswagen

A Passat fölé pozícionált kupélimuzinnal kecsegtet a Volkswagen. Az Arteon prémium középkategóriás termék lesz, ha úgy tetszik, az Audi A5 Sportback házon belüli konkurense.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.