Így olcsósítanák a Forma-1-et

Három lépcsőben csökkentenék a kiadásokat

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.04.30. 16.40

A Forma-1 fejesei csütörtökön ülnek össze, hogy eldöntsék, lesz-e a kiscsapatok által kívánt költségplafon, vagy más módon mérsékelnék a kiadásokat. Íme a tervezet.

Míg a Stratégiai Munkacsoportban ülő nagyok – a Red Bull, a Mercedes, a Ferrari, a McLaren, a Lotus és a Williams – nem olyan rég megtorpedózták a 2015-re bevezetni kívánt Forma-1-es költségplafon tervét, az “elitklubon” kívüli kiscsapatok szerint enélkül a sportág jövője, léte kerül veszélybe.  


A költségplafon látszólagos elbukása után a kicsik éles hangú, fenyegető levelet írtak a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökének, Jean Todtnak, amely aztán egy csütörtöki, május 1-jére összehívott újabb tanácskozáshoz vezetett.
A holnapi londoni tárgyaláson még egyszer, utoljára megpróbálják tető alá hozni a költségplafont, de remény nem sok van rá. A Mercedes főnöke, Toto Wolff nemrég így beszélt:
“Eredetileg támogattam a költségplafont, de aztán világossá vált, hogy a többi nagy csapat nem lenne hajlandó vagy képes erre. A Ferrari jó példa, hiszen náluk minden házon belül történik, így nagyon nehéz lenne az ellenőrzés.”
  
“Egyszerűen nem lenne értelme két-három nagycsapat ellenében állást foglalni, csakis a költségplafon elvéért, szerintem okosabb, ha azzal foglalkozunk, mi megvalósítható mindenki számára. Ezért is tekintjük át a sport- és műszaki szabályokat, valószínűleg ez a helyes út. Korábban már bevált.”


Wolff szerint a költségek csökkentésének szándéka változatlan, mindenki egyetért ebben: “Igyekszünk megtalálni a legjobb eszközöket és módokat, összeülünk, hogy áttekintsük a jövőt. A Mercedesnél mindenképp szeretnénk egy felső költséghatárt, valami plafont. Nem szeretnénk költekezési háborút a nagycsapatok között, támogatnánk egy fokozatos, a nagyokat és a kicsiket közelebb hozó megoldást.”
Az abszolút, összegszerű költségplafon bevezetése helyett a nagyok az alkatrészek és munkaerő tekintetében bevezetendő korlátozásokban látják a megoldást, az Autosport közölte is a tervezetet, amit holnap megvitatnak. Így képzelik a 2017-ig tartó programot.
2015
– a gumimelegítő paplanok betiltása
– az üzemanyag-rendszer egyszerűsítése
– a fékhűtő rendszer egyszerűsítése
– az első szárnyak egyszerűsítése
– az egy idényben használható sebességváltók és motorok számának összehangolása
– a versenyhétvégékre vonatkozó takarodó további kiterjesztése
– az összekapcsolt első és hátsó felfüggesztések betiltása 
2016
– egységes első és hátsó törési zóna
– egységes vezérmű-rendszer
– egységes kormánymű
2017
– FIA-hitelesítésű, egységes aktív felfüggesztés
– 18 colos kerekek bevezetése

Kommentek

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Arab uralkodónak öltözött Felipe Massa

Royal Family Massah – írta a családjáról készült fotó alá a brazil Forma-1-es pilóta.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.