F1: “Nem Senna volt a legnagyobb”

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.04.30. 18.00

A Forma-1 háromszoros bajnok legendája, Sir Jackie Stewart így emlékszik a 20 éve elhunyt brazil bajnokra, Ayrton Sennára.

Holnap, május 1-jén lesz 20 éve, hogy az imolai San Marinó-i Nagydíjon baleseteben életét veszítette a Forma-1 történetének egyik legimádottabb versenyzője, a háromszoros bajnok Ayrton Senna. 

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Bár sokan istenítették, és halála óta még inkább istenítik Sennát, egy másik háromszoros bajnok, Sir Jackie Stewart tiszteletteljes, de árnyaltabb képet fest róla. 
1969, ’71 és ’73 bajnoka, Stewart az 1990-es Japán Nagydíj után – amelyen már sorozatban harmadszor ment egymásnak Senna és fő riválisa, Alain Prost – egy híressé vált interjúban arról beszélt a brazillal, hogy szerinte egyértelműen szándékosan ment neki a franciának, és hogy ez a fajta agresszivitás túl sok. Senna meg is sértődött.
“Alaposan felkészültem Ayrton Sennából, kiderült, hogy addigra több ütközése volt, mint 1950-től az összes világbajnoknak együtt. Ideges volt, de más nem is szegezhette volna neki ezt, csak én, aki hozzá hasonlóan három bajnoki címet nyertem” – emlékezett a skót veterán.
“Én őszintén hittem – de nem rosszindulattal -, hogy szándékosan lökte ki Prostot, ez pedig végtelenül felbosszantotta. A következő futamon, Ausztráliában meg is mondtam neki, ő pedig azt mondta, el sem hiszem, hogy valaki ezt mondja, soha többé nem beszélek magával. És több mint egy évig tényleg nem is szólt hozzám.”
“Az autóversenyzés addigra elég biztonságos lett, a pilóták – és a maiak főleg – már nem érzékelték a halál jelentőségét, mert személyesen nem találkoztak vele.  Az én időben az egyik szezonban áprilistól júliusig minden hónapban meghalt egy versenyző. Állandóan temetésekre jártunk. Mi átéltük ezt, szóval nagyobb tisztelettel kezeltük a kérdést. Mi egyszerűen nem vállalhattunk ilyen kockázatokat. De a pályák és az autók biztonságosabbá váltak, a pilóták többet megengedtek maguknak, Senna például nagyon sok baleset részese volt, mégsem halt meg senki.”
“Egy évvel az interjúnk után újra Ausztráliában voltam a versenyhétvégén, Senna pedig felhívott. Mélyen vallásos ember volt, ezt mondta: nézze, azért telefonálok, hogy bocsánatot kérjek, beismerem, hogy szándékosan löktem ki Prostot, Isten előtt nem élhetek ezzel a hazugsággal; ma este a sajtónak is elmondom ezt, de önnel akartam elsőként közölni.”
“Nagyon jót beszélgettünk, aztán megkérdezte, hogy nem mennék-e át az ő szállodájába, hogy tovább beszélgessünk, ugyanis szerette volna tovább növelni az F1 biztonságát, én pedig ezen dolgoztam már régóta. Átmentem hozzá, és még két órát beszéltünk.”
Stewart elmesélte, hogy azután Senna 1994-es haláláig majdnem minden héten beszéltek egyszer-kétszer, “valamiért megváltozott a hozzáállása” a Forma-1 biztonságát illetően.

1994, Imola, Senna összetört Williamse Fotó: Europress

1994, Imola, Senna összetört Williamse Fotó: Europress


“Hirtelen ráébredt, hogy rá is veszélyek leselkednek, és igyekezett elkerülni őket. Érettebbé, bölcsebbé vált. Bajnokként az ember szavának nagyobb súlya van, hallgatnak rá, ő pedig fel akarta vállalni ezt a témát.”
“Ami aztán Imolában történt, arra nincsenek is szavak. Rubens Barrichello nem is élhette volna túl a pénteki szörnyű balesetét, ez pedig, mivel Barrichello a honfitársa volt, Sennára is hatással volt. Ratzenberger másnapi halálos balesete, majd a vasárnapi tragédia, egyszerűen borzalom volt.”
“Hogy az azóta eltelt két évtizedben önteltebbé vált-e a Forma-1? Szerintem igen. A rajtrácson is láthatjuk ezt – régen nagyon feszült volt a hangulat, manapság a pilóták lazák, úgy gondolják, hogy nem történhet baj.”

Fittipald, Prost, Stewart, Berger viszi utolsó útjára Sennát Fotó: Europress

Fittipald, Prost, Stewart, Berger viszi utolsó útjára Sennát Fotó: Europress


“Én szörnyű dolgokat láttam, a mai napig kísértenek, de a mai pilóták, bármennyire is azt hiszik, tudják, miről van szó, valójában nem értik ezt. Én nagyon sok temetésen jártam. Én cipeltem a nagy Juan Manuel Fangio koporsóját, ahogy aztán vittem Sennáét is az utolsó útján. Sokan felhördültek, hogy én miért vagyok ott, hiszen Ayrton azt mondta, sosem szól hozzám többé, de mi utólag rendeztük ezt.”
“Mindig is kritikus voltam Sennával, hiszen ahogy abban az interjúban is mondta, ha ott a hely, menni kell, és aki nem teszi meg, az nem nagy versenyző. Ebben tévedett. Ő túlzásba vitte ezt. Bocsánat, de én nem mondhatom, hogy ő volt a legnagyobb Forma-1-es pilóta.”
“Sokszor tett olyat szándékosan, amit az igazi nagyok nem tettek volna. Fangio nem tette volna, Jim Clark nem tette volna meg. És Prost sem.”

Prost és Senna - örök riválisok Fotó: Europress

Prost és Senna – örök riválisok Fotó: Europress


“Én előrébb sorolom Prostot Sennánál, a Professzor érettebb versenyző volt, mint ő. Barátként nagyon szerettem Ayrtont, és imádtam a lelkesedését, a szenvedélyét, a motiváltságát, de ahhoz, hogy valaki igazi legenda legyen, egyenletesen is kell szerepelni, neki viszont túl sok ütközése volt, túl sokszor ment másoknak.”
“Emiatt nem sorolnám Michael Schumachert sem a legnagyobbak közé. Senna el is ismerte, neki csakis a győzelem számított, bármi áron. Persze ahogy a többség, ő is érettebbé vált, a telefonhívása pedig bizonyította is ezt.”

Kommentek

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.