Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.04.17. 18.30

Amikor a megszállott mérnökök kiskaput találnak a szabályok között, akkor vagy zseniális, vagy rémisztő megoldások születnek az F1 világában

Amikor a megszállott mérnökök kiskaput találnak a szabályok között, akkor vagy zseniális, vagy rémisztő megoldások születnek az F1 világában. Most az utóbbi kategóriából szemezgetünk, íme tíz bizarr Forma-1-es fejlesztés a múltból.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 1
10. Arrows A22 – A meghökkentő próbálkozások színtere általában valamilyen nagy leszorítóerőt igénylő pálya volt. Az Arrows csapat is a Monacói Nagydíjon vetette be a magasba nyúló második szárny ötletét, a 2001-es szezonban. Kell ehhez több kommentár? A kép magáért beszél!

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 2
9. Brabham BT26 – A hatvanas évek végén megjelenő szárnyak még inkább furcsa vasalódeszkáknak hatottak, mint működő aerodinamikai fejlesztésnek. Mindenesetre ezeket a kísérleti megoldásokat hamar követték a kevésbé veszélyes kialakítású verziók.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 3
8. Ferrari 312T6
– A hatkerekű Tyrrell P34 után több csapat is próbálkozott a szokásos négykerekű megoldástól való eltéréssel. A Ferrari például a hátsó tengelyen duplázta meg az abroncsok számát, de az ötlet nem jutott el az éles versenyekig.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 4
7. Arrows A5
– A hogyan zavarjuk a pilótát vezetés közben díj nyertese.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 5
6. Honda RA108 – Az elmúlt évtized derekán komoly változások történtek az aerodinamikai fejlesztések terén. Egyre több apró szárny jelent meg az autókon, amelyek 2008-ra már inkább hasonlítottak valami fura, állati DNS-el kevert gépre, mint a megszokott F1-es gépekre.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 6
5. Tyrrell 012 – Még egy formabontó Tyrrell, ez a kemény, szögletes forma és a rendhagyó szárny bármelyik sci-fi filmben megállná a helyét.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 7
4. Brabham BT46 – Avagy a porszívóautó! Zseniális megoldás az akkor mindent vivő Lotus versenygépek ellen, az Alfa Romeo motor egy ventilátort hajtott, ami az autó alól levegőt szippantva komoly leszorítóerőt generált. A technika élesben is kiállta a próbát, Niki Lauda mindjárt győzelemre vitte ezt a megoldást a svédországi Andestorpban, az ellenfelek azon nyomban felhördültek és óvtak. Kifogásolták, hogy a Brabham-Alfa a mögötte haladókra fújta a pályáról felkapott port és apróbb kavicsokat. Még aznap kiutálták az autót, és ultimátumot nyújtottak be az Autósport Szövetség felé a konstrukció eltiltását követelve.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 8
3. March 751 – A Vittorio Brambilla vezette gép 1975-ben nagyon akart szakítani forradalmi kialakítású aerodinamikai elemeivel. Nem így lett!

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 9

2. Ensign N179 – A lépcsőorrú konstrukciót nehéz überelni, és a pilóta Derek Daly sisakja csak ront az összképen, a sárga nyíl direkt a ronda frontrészre tereli a tekintetet.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 10
1. Brabham BT23C – A Brabham-istálló nem volt híján a különleges megoldásoknak, így amellett, hogy három autóval szerepelnek a listán, sikerült az első helyet is megcsípniük ezzel az 1968-as versenyautóval. A Formula 2 sorozathoz tesztelték az IKEA polcokra emlékeztető szárnyrendszert.

Kommentek

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.