Az összeomlás felé rohan a Forma-1?

Aktív felfüggesztéssel spórolnának

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.04.16. 08.40

A kiscsapatok attól tartanak, hogy költségplafon nélkül összeomolhat a Forma-1, míg a nagyok inkább más módon, a műszaki szabályokon keresztül csökkentenék a kiadásokat.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2013-ban azt ígérte, hogy a 2014 folyamán a csapatokkal együttműködve kidolgozzák a Forma-1-ben 2015-ben bevezetendő költségplafon részleteit.
A Bahreini Nagydíj hétvégéjén kiderült azonban, hogy az F1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoportban helyet foglaló csapatok – a Red Bull, a Mercedes, a Ferrari, a Lotus, a Wiliams és a McLaren -, valamint a jogtulajdonos CVC-t képviselő Bernie Ecclestone is ellenzi a kiadási plafon bevezetését, így az FIA 12:6 arányban alulmaradt a kérdésben.
A Stratégiai Munkacsoportban képviselettel nem rendelkező kis- és középcsapatok azonban nem nyugszanak bele a helyzetbe, az Autosport értesülései szerint a Force India, a Sauber, a Caterham és a Marussia közös levélben fordult az FIA-elnök Jean Todthoz.


A csapatok leírják, hogy szerintük költségplafon nélkül az összeomlásba rohan a Forma-1, és kikeltek a Stratégiai Munkacsoport ellen is, szerintük a testületnek nem lenne szabad beleszólást hagyni a szabályokba, sőt, ha megpiszkálják az ügyet, kiderülhet, hogy a munkacsoport léte ellentmondhat az Európai Unió versenyszabályainak is. 
Valószínű, hogy a kicsik levele kényszerítette ki, hogy Todt a Bahreinben előadott lemondó álláspontján változtatva május 1-jére újra összehívta a csapatokat a költségplafon megtárgyalására.
Világos azonban az is, hogy a nagycsapatok nem a kiadási plafonban, hanem a műszaki szabályokban látják a költségek csökkentésének lehetőségét. Az Autosport szerint jó néhány ilyen ötlet felmerült a következő pár éves időszakra.


Az egyik ilyen az 1993 után betiltott aktív felfüggesztések visszahozása lenne, ugyanis a Stratégiai Munkacsoport elképzelései szerint az elektronikai megoldásokkal sokkal olcsóbban lehetne az autók beállításait módosítani. A komputeres vezérlésű felfüggesztések visszatérését 2017-re ütemeznék, ugyanakkorra, amikor a jelenlegi 13 colos kerekek helyett az utcai relevanciával bíró 18-as méretre is áttérnének. 
A fentiek mellett felmerült a jelenleg komoly kiadásokat generáló alkatrészek egyszerűsítése, uniformizálása, ebbe a körbe esnének az üzemanyag-rendszer, a törési zónák, az első szárny, a fékhűtés és az összekapcsolt első-hátsó felfüggesztések. 
A kiadások csökkentésére a versenyhétvégék kötelező takarodóit, munkaszüneti óráit is módosítanák, ahogy tovább csökkentenék a futamokon dolgozó alkalmazottak számát is.

Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.