F1: A leszakadó kerék halálos veszély!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.04.14. 18.30

Ha az elszabadult abroncs eltalálja a sisakját az ütés ereje garantáltan halálos sérüléseket okoz.

Minden idényben akad egy-egy baleset, ami emlékeztet arra, hogy miért rendkívül veszélyes a formulaautókra jellemző nyitott pilótafülke. Nem kell évtizedeket visszamenni az időben, elég Felipe Massa 2009-es Magyar Nagydíjon elszenvedett, súlyos fejsérüléssel járó balesetére gondolni. Rendkívül balszerencsés helyzet volt, hogy a Rubens Barichello autójáról leszakadó rugó pont brazil honfitársának sisakját találta el. Felipe Massa felépülésének történetét mi is végigkövettük, akinek végül sikerült visszatérnie a Forma-1 világába, és ma is az élpilóták közé tartozva küzd a pontokért.


Ugyanebben az évben az ifjú Henry Surtees sajnos nem volt ilyen szerencsés, a Forma-2 sorozat negyedik fordulóján, a Brands Hatch-i versenyen veszítette életét. Surtees épp a Westfiled Bend- és Sheene-kanyarok között járt autójával, amikor az előtt haladó Jack Clarke autója lesodródott a pályáról és összetört. A versenyautó kereke leszakadt és eltalálta az épp ott autózó brit fiatalember fejét.

Henry elvesztette eszméletét, s autója a kerítésnek rohant. A mentők azonnal a pálya kórházába szállították, stabilizálták állapotát, majd mentőhelikopterrel egy londoni kórházba vitték. Azonban hiába próbált meg mindent az egészségügyi személyzet, a kórházban belehalt sérülésébe.


Az elhunyt pilóta John Surtees, a hétszeres a gyorsaságimotoros-világbajnok, majd 1964-ben a Forma-1-es bajnoki címet is megszerző legenda fia volt. Mai napig ő az egyetlen versenyző, aki két és négy keréken is világbajnok tudott lenni. Sikere nyomán a Brands Hatch-i pályán kanyart neveztek el róla.

Az előző két videót látva már nincs értelme vitatkozni azon, hogy miért lehet az Indy Lights sorozatban küzdő Lloyd Read az idei év legszerencsésebb versenyzője. Az előtte lezajlott baleset törmelékébe belehajtva expresszvonatként zúgott el a közvetlenül a feje mellett egy leszakadt gumiabroncs. Ha eltalálja a sisakját az ütés ereje garantáltan halálos sérüléseket okoz.


Csak a zárt pilótafülkékkel lehetne csökkenteni az ilyen jellegű balesetek okozta rizikóját, az elképzelés időről-időre felmerül, de mindig akadnak ellenzők, Felipe Massa balesete után Kimi Räikkönen így nyilatkozott 2009-ben az elképzelésről: “Ez csak egy szerencsétlen eset, ami két vagy épp öt évvel ezelőtt is ugyanígy megtörténhetett volna. Az autók pilótafülkéje nyitott, így mindig fennáll a kockázata, hogy valami eltalálja a versenyzőt. Nem ez az első eset, hogy valakivel ilyen történt, a versenyzők néha súlyosan megsérülnek vagy meghalnak, ez az autóversenyzés kockázata. Felipe nagyon balszerencsés volt ma, és reméljük, hogy rendbe jön, de az ilyesmi ellen nincs mit tenni. Legfeljebb akkor, ha kötelezővé tennék a golyóálló üveget.”

Kommentek

Komoly baj van a magyar jogosítványok megújításánál

Nem minden háziorvos végzi el az alvászavar szűrővizsgálatát a jogosítványok megújításakor, holott erről 2015 óta jogszabály rendelkezik.

Folyik a benzin a BMW villanyautójából

Átfogó visszahívást kezdeményezett a BMW az USA-ban, vélhetően globális folytatása is lesz az ügynek. Az i3-as városi villanyautók hatótávolság-növelőjével van gond.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.