Schumachernek a beszédet is újra kell tanulnia

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.04.10. 09.40

Michael Schumacher lassan-lassan kikerül a kómából, de a Forma-1-es legendára még hosszú-hosszú felépülési folyamat vár, alapvető dolgokat kell újratanulnia majd.

Az angolban van egy szófordulat, amellyel valakinek egy bizonyos területen bírt kiemelkedő tudását és eredményeit szokás érzékeltetni, azt mondják, az illető többet felejtett a témáról, mint amennyit mi valaha tudtunk róla. 
Michael Schumacherre a tavaly decemberi 29-ei, súlyos agysérüléseket okozó síbalesetéig ez az autóversenyzéssel állt, de sajnos több mint három hónap kómát követően az élet alapvető dolgaira is igazzá vált, a lassan-lassan ébredező, magához térő 45 éves F1-legendának szinte mindent újra kell majd tanulnia.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A német Bild két szakembert, a hamburgi Asklepios Klinik Altona aneszteziológus és traumatológus főorvosát, Prof. Günter N. Schmidtet  és a szintén hamburgi Tramuatológiai Intézet vezetőjét, Prof. Heinzpeter Moeckét kérdezte arról, mire lehet számítani.
Lesznek-e fájdalmai Schumachernek?
Az agy önmagában nem okoz fájdalmat, a fejsérülések pedig begyógyultak már, így valószínűleg nem lesz semmilyen fájdalma.
Képes lesz mozogni?
Valószínűleg nem, mert a kómában a nem használt izmok sorvadásnak indulnak, különösen a vázizomzat és a végtagok. Az izmok merevebbek és a mozgáskoordináció is is leromlik, ezért pontos, szándékolt mozgások nem várhatók az ébredést követően. Intenzív rehabilitációra lesz szükség.
Mindent újra kell tanulnia?
Hónapokba is telhet, mire világossá válik, milyen mértékűek a károsodások, de hosszú kóma után a legtöbb páciensnek újra kell tanulnia nyelést, a beszédet, a mozgást, az írást, szinte minden hétköznapi rutintevékenységet.

Ezt mondja a magyar szakember

Rossz kifejezést használunk, ha azt mondjuk: felébred a beteg – magyarázza dr. Dénes Zoltán, az Országos Rehabilitációs Intézet koponya- és agysérültek rehabilitációs osztályának főorvosa. – Ugyanis nem felébred, hanem visszarendeződik az agy működése. A kóma időszakára, az akkor történtekre, a kezelésekre a “helyreállt” betegek nem emlékeznek, ám szerencsés esetben a baleset előtt történteket felépülésük után képesek visszaidézni. Nem tudhatjuk, mikor jön el az a pillanat, amikor a beteg magához tér, ezért folyamatosan beszélni kell hozzá, foglalkozni vele. Amikor a tudat kezd visszatérni, és már megjelennek az “emlékezetdarabkák”, rengeteget jelenthet a családtagok szeretete és gondoskodása.

Magyarországon évente kétezren kerülnek hosszabb-rövidebb ideig kómás állapotba. Ez általában valamilyen idegrendszeri sérülés után lép fel. A kiváltó ok lehet autóbaleset, magasból vagy lépcsőről leesés, sportsérülés vagy agyi keringési zavar (mondjuk újraélesztés, sokkos állapot).

A gyógyulás mértéke sok mindentől függ. Sokat számít, hogy mennyi ideig tartott a kóma: minél hosszabb ideig elhúzódott, annál súlyosabb az agy károsodása a felépülés után. Amikor valaki hosszú hónapokig feküdt kómában, ha fel is épül, rendszerint bizonyos fokú memóriazavar és mozgássérülés marad vissza. Mások fizikailag és mentálisan egyaránt súlyosan sérülnek. 

Forrás: Koma.lapunk.hu

Kommentek

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.