Idén már nem változhat a Forma-1?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.04.06. 15.30

Az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint elkerülhetetlenül változtatni kell a jelenlegi Forma-1-en, de még a Ferrari sem nyúlna a szabályokhoz idén.

A 2014-es radikális változások – az üzemanyag-spórolás, az 1,6 literes turbós V6-osok vérszegényebb hangja – kétségtelenül átalakították a Forma-1-es élményt.
A változásokra először mindig érzékeny nézők meglepetését és ellenérzéseit kihasználva az idén lépéshátrányba került szereplők, a Red Bull és a Ferrari azzal kampányol, hogy ez már nem Forma-1, az új motorok bevezetését kezdettől ellenző, az egymásnak feszülő érdekek zavarosában mindig szívesen halászó Bernie Ecclestone kontrázik, míg a “zöld” változtatásokat keresztülverő FIA-elnök, Jean Todt izzad, hogy mitévő legyen.
A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo felhívására a fejesek a hétvégi Bahreini Nagydíjon össze is ülnek, hogy megvitassák, lehet-e változtatni a Forma-1-en, és ha igen, hogyan. A megbeszélések előtt Ecclestone így nyilatkozott:


“Szerintem mindenképp változások kellenek. Úgy gondolom, hogy a dolgok a jelenlegi formájukban elfogadhatatlanok a nézők számára. Akik jegyet vesznek, a régi jó Forma-1-et szeretnék látni. A fő gondot ezek a fantasztikus új motorok jelentik. Kétségtelenül elképesztő, hogy mekkora erőt adnak le milyen kevés üzemanyag felhasználása mellett, de szerintem ez nem az F1-be való. Ezt a túraautóknál kellene nyomni, nem az F1-ben.”
A legfőbb, legsürgősebb változtatások a hang és a fogyasztás tekintetében kellenek, mondta a kisember: “Szerintem lehet kezdeni valamit a hanggal. Ha pedig 10 kilóval több üzemanyag kell, szerintem arra is mindenki rábólint.”
A 2014-es változások fő nyertese, az eddig a Red Bulltól látott dominanciát élvező Mercedes főnöke természetesen nem száll be a kórusba: “Már bocsánat, de arról van itt szó, hogy a többi csapat nem végzett elég jó munkát. Ezt az egész szabályváltoztatási vitát abszurdnak tartom. Ha (a riválisoknak) bajuk van, akkor ne az egész sportágat tüntettük fel rossz színben. Azért álljunk meg  egy pillanatra. A Mercedes egyszerűen jobban dolgozott.”  
A fenti álláspont ellenére Ecclestone úgy véli, a Mercedes is meggyőzhető.
“Szerintem fontos, hogy a csapatok, a motorszállítók is világosan látják a problémát. Szerintem a Mercedes is beszállhat, sőt vezetheti a változásokat. És változtathatunk úgy, hogy az előnyüket ne ássuk alá. Kétségtelen, hogy jobb munkát végeztek, és nem is lenne szabad ezért büntetni őket, nem így kell szabályokat változtatni. De szerintem mindenki, még a Mercedes is panaszkodik, senki nem örül, hogy elégedetlenek a nézők.” 
A ferraris Luca di Montezemolo három dolgot emelt ki:


“Szeretnénk, ha nagyobb értéket, nagyobb szenvedélyt képviselne a Forma-1. Három dolog jelent problémát: az F1-ből nem csinálhatunk spórolási formulát, az elsőtől az utolsó körig maximumot kell adni. Ha közben  motor kevesebbet fogyaszt, oké, akkor legalább kevesebbet kell tankolni az autóba a versenyre. Ez az egyik. A pilóták nem lehetnek üzemanyag-spórolós taxisofőrök, ez így nem Forma-1.”
“A második gond a motorok muzsikája, nem a zaja, a muzsikája, az kell az F1-be, a harmadik pedig, hogy a szabályok túl bonyolultak, főleg a helyszíni nézők számára, hogyan is érthetnék az üzemanyagszenzorokat? Túl bonyolult.” 
“Egyszerűbb Forma-1 kell. Rövid távon maradhat így, ahogy van, de közösen talán megvitathatnánk bizonyos elképzeléseket. Hangsúlyozom, hogy közösen, a helyzet javítása érdekében, ugyanis én még csak gondolni sem szeretnék a Forma-1 hanyatlására.”
Montezemolo igyekezett elhessegetni, hogy a Ferrarinak “savanyú a szőlő”, azt mondta, nem a Mercedes idei megfékezése a cél.
“Ne keverjük a dolgokat! A Ferrari már tavaly is ellene volt a fogyasztási korlátnak, mert ez így nem Forma-1, én már decemberben mondtam az újságíróknak, hogy attól tartok, taxisofőrök lesznek a pilótákból.”
“De figyelnünk kell a közönség reakcióira, és meg kell fontolnunk, hogy a jövőben mit változtathatunk, anélkül, hogy a jelenlegi szabályokat piszkálnánk. Ha valaki előnyben van, mint most a Mercedes, akkor úgy helyes, hogy semmit sem változtatunk. A Ferrarinak a jelenlegi szabályok mellett kell versenyképesebbé válnia, ezt hajtom. Nem a mostani szabályok átírásáról van szó, de a jövő már más kérdés.”


Az FIA-elnök Todt így beszélt vasárnap: “Két futam után kritizálni olyan, mintha George Lucas vagy Brad Pitt előre szapulná az új filmjét, azt mondanák, hogy emberek, ne menjetek el a moziba!”
“A Mercedes, a Renault, a Ferrari már öt éve tudta, hogy milyen motorokat fognak idény használni. A Mercedes egyszerűen jobb munkát végzett, ilyen a motorsport.”
A francia azt mondta, hogy a hangot illető panaszok valósak, azzal lehet kezdeni valamit, de a fogyasztási korlát eltörlése ésszerűtlen lenne.
“Megértem, hogy túl halknak tartják a motorokat, szóval megvizsgáljuk majd, hogyan lehetne hangosabbá tenni őket. Ami az átfolyási korlátot illeti, én nem ragaszkodom ahhoz se, de a mérnököktől úgy hallottam, hogy akkor évi öt helyett tíz motort használnának el.” 
Az elnök szerint a motorfejlesztés befagyasztásának lazítása, a Renault és a Ferrari felzárkózása egyszerűen lehetetlen, ehhez ugyanis a csapatok teljes egyetértése kellene, de a Mercedes-motorosok nyilván nem mennének bele.
Todt kitért volt ferraris főnöke, Montezemolo hozzáállására is: “Lucának érdemes lenne előbb elbeszélgetnie a mérnökeivel, akkor talán tájékozottabb lenne. A Forma-1-ben mindig is spóroltak az üzemanyaggal, tavaly, a V8-as motoroknál is. Hányszor hallhattuk a rádión, hogy most már spórolnod kell?”

Kommentek

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.