Idén már nem változhat a Forma-1?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.04.06. 15.30

Az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint elkerülhetetlenül változtatni kell a jelenlegi Forma-1-en, de még a Ferrari sem nyúlna a szabályokhoz idén.

A 2014-es radikális változások – az üzemanyag-spórolás, az 1,6 literes turbós V6-osok vérszegényebb hangja – kétségtelenül átalakították a Forma-1-es élményt.
A változásokra először mindig érzékeny nézők meglepetését és ellenérzéseit kihasználva az idén lépéshátrányba került szereplők, a Red Bull és a Ferrari azzal kampányol, hogy ez már nem Forma-1, az új motorok bevezetését kezdettől ellenző, az egymásnak feszülő érdekek zavarosában mindig szívesen halászó Bernie Ecclestone kontrázik, míg a “zöld” változtatásokat keresztülverő FIA-elnök, Jean Todt izzad, hogy mitévő legyen.
A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo felhívására a fejesek a hétvégi Bahreini Nagydíjon össze is ülnek, hogy megvitassák, lehet-e változtatni a Forma-1-en, és ha igen, hogyan. A megbeszélések előtt Ecclestone így nyilatkozott:


“Szerintem mindenképp változások kellenek. Úgy gondolom, hogy a dolgok a jelenlegi formájukban elfogadhatatlanok a nézők számára. Akik jegyet vesznek, a régi jó Forma-1-et szeretnék látni. A fő gondot ezek a fantasztikus új motorok jelentik. Kétségtelenül elképesztő, hogy mekkora erőt adnak le milyen kevés üzemanyag felhasználása mellett, de szerintem ez nem az F1-be való. Ezt a túraautóknál kellene nyomni, nem az F1-ben.”
A legfőbb, legsürgősebb változtatások a hang és a fogyasztás tekintetében kellenek, mondta a kisember: “Szerintem lehet kezdeni valamit a hanggal. Ha pedig 10 kilóval több üzemanyag kell, szerintem arra is mindenki rábólint.”
A 2014-es változások fő nyertese, az eddig a Red Bulltól látott dominanciát élvező Mercedes főnöke természetesen nem száll be a kórusba: “Már bocsánat, de arról van itt szó, hogy a többi csapat nem végzett elég jó munkát. Ezt az egész szabályváltoztatási vitát abszurdnak tartom. Ha (a riválisoknak) bajuk van, akkor ne az egész sportágat tüntettük fel rossz színben. Azért álljunk meg  egy pillanatra. A Mercedes egyszerűen jobban dolgozott.”  
A fenti álláspont ellenére Ecclestone úgy véli, a Mercedes is meggyőzhető.
“Szerintem fontos, hogy a csapatok, a motorszállítók is világosan látják a problémát. Szerintem a Mercedes is beszállhat, sőt vezetheti a változásokat. És változtathatunk úgy, hogy az előnyüket ne ássuk alá. Kétségtelen, hogy jobb munkát végeztek, és nem is lenne szabad ezért büntetni őket, nem így kell szabályokat változtatni. De szerintem mindenki, még a Mercedes is panaszkodik, senki nem örül, hogy elégedetlenek a nézők.” 
A ferraris Luca di Montezemolo három dolgot emelt ki:


“Szeretnénk, ha nagyobb értéket, nagyobb szenvedélyt képviselne a Forma-1. Három dolog jelent problémát: az F1-ből nem csinálhatunk spórolási formulát, az elsőtől az utolsó körig maximumot kell adni. Ha közben  motor kevesebbet fogyaszt, oké, akkor legalább kevesebbet kell tankolni az autóba a versenyre. Ez az egyik. A pilóták nem lehetnek üzemanyag-spórolós taxisofőrök, ez így nem Forma-1.”
“A második gond a motorok muzsikája, nem a zaja, a muzsikája, az kell az F1-be, a harmadik pedig, hogy a szabályok túl bonyolultak, főleg a helyszíni nézők számára, hogyan is érthetnék az üzemanyagszenzorokat? Túl bonyolult.” 
“Egyszerűbb Forma-1 kell. Rövid távon maradhat így, ahogy van, de közösen talán megvitathatnánk bizonyos elképzeléseket. Hangsúlyozom, hogy közösen, a helyzet javítása érdekében, ugyanis én még csak gondolni sem szeretnék a Forma-1 hanyatlására.”
Montezemolo igyekezett elhessegetni, hogy a Ferrarinak “savanyú a szőlő”, azt mondta, nem a Mercedes idei megfékezése a cél.
“Ne keverjük a dolgokat! A Ferrari már tavaly is ellene volt a fogyasztási korlátnak, mert ez így nem Forma-1, én már decemberben mondtam az újságíróknak, hogy attól tartok, taxisofőrök lesznek a pilótákból.”
“De figyelnünk kell a közönség reakcióira, és meg kell fontolnunk, hogy a jövőben mit változtathatunk, anélkül, hogy a jelenlegi szabályokat piszkálnánk. Ha valaki előnyben van, mint most a Mercedes, akkor úgy helyes, hogy semmit sem változtatunk. A Ferrarinak a jelenlegi szabályok mellett kell versenyképesebbé válnia, ezt hajtom. Nem a mostani szabályok átírásáról van szó, de a jövő már más kérdés.”


Az FIA-elnök Todt így beszélt vasárnap: “Két futam után kritizálni olyan, mintha George Lucas vagy Brad Pitt előre szapulná az új filmjét, azt mondanák, hogy emberek, ne menjetek el a moziba!”
“A Mercedes, a Renault, a Ferrari már öt éve tudta, hogy milyen motorokat fognak idény használni. A Mercedes egyszerűen jobb munkát végzett, ilyen a motorsport.”
A francia azt mondta, hogy a hangot illető panaszok valósak, azzal lehet kezdeni valamit, de a fogyasztási korlát eltörlése ésszerűtlen lenne.
“Megértem, hogy túl halknak tartják a motorokat, szóval megvizsgáljuk majd, hogyan lehetne hangosabbá tenni őket. Ami az átfolyási korlátot illeti, én nem ragaszkodom ahhoz se, de a mérnököktől úgy hallottam, hogy akkor évi öt helyett tíz motort használnának el.” 
Az elnök szerint a motorfejlesztés befagyasztásának lazítása, a Renault és a Ferrari felzárkózása egyszerűen lehetetlen, ehhez ugyanis a csapatok teljes egyetértése kellene, de a Mercedes-motorosok nyilván nem mennének bele.
Todt kitért volt ferraris főnöke, Montezemolo hozzáállására is: “Lucának érdemes lenne előbb elbeszélgetnie a mérnökeivel, akkor talán tájékozottabb lenne. A Forma-1-ben mindig is spóroltak az üzemanyaggal, tavaly, a V8-as motoroknál is. Hányszor hallhattuk a rádión, hogy most már spórolnod kell?”

Kommentek

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.