F1: Verseny közben ájulhatnak el a pilóták?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.04.04. 09.35

Adrian Sutil is megerősítette, hogy egyes versenyzők már veszélyes módszerekhez nyúlnak a súlycsökkentésért. Ő például nem iszik a futamon. Az apró Massának nincs gondja.

Mivel az autók előírt minimális tömegének emelése nem kompenzálta teljesen a Forma-1-ben idén bevezetett új turbómotorok okozta tömegnövekedést, a nagyobb termetű versenyzők még a korábbiaknál is nehezebb helyzetbe kerültek. 
Már többször írtunk arról, legutóbb pár napja, hogy egyes versenyzők egészen extrém, már-már veszélyes módszerekre kényszerülnek, közéjük tartozik az F1-es mércével szintén nagy Adrian Sutil is.
“Természetesen veszélyes ez a dolog. 300 feletti tempóval megyünk az egyenesekben, ehhez fizikailag és szellemileg is jó formában kell lenni. De ez egyre nehezebb, már nem biztos, hogy fizikailag 100 százalékos egy versenyző” – magyarázta a sauberes Bahreinben.


“Én egyértelműen érzem ezt. 3-4 kilót dobtam le tavalyhoz képest, pedig már akkor is igyekeztem nagyon könnyű lenni. Kezd kritikussá válni a súlyveszteség, de igyekszem ellenőrzés alatt tartani és olyan formában lenni, hogy képes legyek célba érni.”
“De már a verseny előtt érzi az ember, hogy nincs csúcsformában. Az autók egy kicsit lassabbak idén, szóval nem kell kiemelkedő formában lenni, de így is olyan, mintha másfél órát futnánk, és nem ennénk – leesik a cukorszint. Néha már-már fejben sem működünk rendesen. Ez itt a veszély. Az idény hosszú, a sok utazás is kimerít minket. Több tartalékkal jobban bírnánk.”
“Nekünk, nagyobb versenyzőknek nagyon sokat kell leadnunk. De már nem nagyon van mit leadni, már nem is edzhetünk rendesen, mert a kisebb izmokból is fogyni kell. A kisebb pilóták kedvükre ehetnek, mi pedig a természetes adottságaink miatt körönként fél másodperces vagy még nagyobb hátrányban vagyunk. Nem azért, mert a kisebb pilóták jobb versenyzők, egyszerűen csak azért, mert könnyebbek. Ez nem illik a Forma-1-hez.”
Sutilt bántja, hogy miután a csapatok széthúzása miatt nem sikerült korrigálni az autók tömegét illető szabályokat, a pilóták sem zárnak össze a kérdésben:
“Mindannyiunk felelőssége ez. Jó sportot szeretnénk, és szerintem mi, versenyzők is többre jutnánk, ha egy kicsit összetartanánk. Szerintem el kellene gondolkodnunk, hogy mit és miért is csinálunk. Indokolható? Nem. Az F1 ugyanolyan jó, sőt jobb lehetne, ha ésszerű súlyhatár lenne. Normálisan ehetnénk, jobban éreznénk magunkat a pályán, nem is kellene erről beszélni.”

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“De némelyik kisebb pilóta akadályozza a változtatást. Én nem szeretnék egy 20 kg-mal nehezebb versenyző ellen győzni. Ha csak egy tizedmásodperccel vagyok előtte, akkor az nem valós teljesítmény, ő nyert volna. A sportot szerető, fair versenyzőként így nem lehet valaki igazi győztes. Ez így nem fair, ez így nem sportszerű.”
Sutil elárulta, hogy a hétvégi versenyen nem is lesz itatópalack az autójában, hogy ezzel is csökkentse az amúgy túlsúlyos Sauber tömegét. Így tett már a szintén forró Szepangban is.
“Itatóm nem lesz Bahreinben, ez például egy lépés. Másfél óra ivás nélkül. Malajziában ittam egy kicsit – négykor pont elég volt teaidőre. Általában 1-1,5 litert viszünk a versenyre Malajziában, de a mostani helyzetben, amikor 30-40 dekákról van szó, és persze hozzá kell venni magát a palackot is, ami kb. fél kiló.”
 

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Ahogy Sutil utalt rá, a pilóták közt nincs egyetértés, az egyik legkisebb termetű versenyző, Felipe Massa arról beszélt, hogy a fő kérdés az autók tömege.
“Szerintem ez az ő csapatának a baja, nem az F1 problémája. Korábban némelyik csapatnak volt dupla diffúzora, másoknak meg nem, ez van. Adottak a szabályok, és ha valamelyik csapatnak nehezebb az autója vagy a motorja, akkor rajta, végezzenek jobb munkát!”
“Én könnyű vagyok, és örülök is neki, de ha 10 kilóval nehezebb lennék, akkor sem lenne gondom az autómmal. Arról szól, hogy melyik csapat tudott könnyebb autót építeni. Nem csak a pilóták számítanak, sok más dolog is.  Az én csapatom jobb munkát végzett, nem lenne fair, ha aztán a szabályok ezt kiegyenlítenék. Egyesek aerodinamikai téren találnak valamit, mások a motornál, ez van, ilyenek a szabályok.”

Kommentek

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.