F1: Verseny közben ájulhatnak el a pilóták?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.04.04. 09.35

Adrian Sutil is megerősítette, hogy egyes versenyzők már veszélyes módszerekhez nyúlnak a súlycsökkentésért. Ő például nem iszik a futamon. Az apró Massának nincs gondja.

Mivel az autók előírt minimális tömegének emelése nem kompenzálta teljesen a Forma-1-ben idén bevezetett új turbómotorok okozta tömegnövekedést, a nagyobb termetű versenyzők még a korábbiaknál is nehezebb helyzetbe kerültek. 
Már többször írtunk arról, legutóbb pár napja, hogy egyes versenyzők egészen extrém, már-már veszélyes módszerekre kényszerülnek, közéjük tartozik az F1-es mércével szintén nagy Adrian Sutil is.
“Természetesen veszélyes ez a dolog. 300 feletti tempóval megyünk az egyenesekben, ehhez fizikailag és szellemileg is jó formában kell lenni. De ez egyre nehezebb, már nem biztos, hogy fizikailag 100 százalékos egy versenyző” – magyarázta a sauberes Bahreinben.


“Én egyértelműen érzem ezt. 3-4 kilót dobtam le tavalyhoz képest, pedig már akkor is igyekeztem nagyon könnyű lenni. Kezd kritikussá válni a súlyveszteség, de igyekszem ellenőrzés alatt tartani és olyan formában lenni, hogy képes legyek célba érni.”
“De már a verseny előtt érzi az ember, hogy nincs csúcsformában. Az autók egy kicsit lassabbak idén, szóval nem kell kiemelkedő formában lenni, de így is olyan, mintha másfél órát futnánk, és nem ennénk – leesik a cukorszint. Néha már-már fejben sem működünk rendesen. Ez itt a veszély. Az idény hosszú, a sok utazás is kimerít minket. Több tartalékkal jobban bírnánk.”
“Nekünk, nagyobb versenyzőknek nagyon sokat kell leadnunk. De már nem nagyon van mit leadni, már nem is edzhetünk rendesen, mert a kisebb izmokból is fogyni kell. A kisebb pilóták kedvükre ehetnek, mi pedig a természetes adottságaink miatt körönként fél másodperces vagy még nagyobb hátrányban vagyunk. Nem azért, mert a kisebb pilóták jobb versenyzők, egyszerűen csak azért, mert könnyebbek. Ez nem illik a Forma-1-hez.”
Sutilt bántja, hogy miután a csapatok széthúzása miatt nem sikerült korrigálni az autók tömegét illető szabályokat, a pilóták sem zárnak össze a kérdésben:
“Mindannyiunk felelőssége ez. Jó sportot szeretnénk, és szerintem mi, versenyzők is többre jutnánk, ha egy kicsit összetartanánk. Szerintem el kellene gondolkodnunk, hogy mit és miért is csinálunk. Indokolható? Nem. Az F1 ugyanolyan jó, sőt jobb lehetne, ha ésszerű súlyhatár lenne. Normálisan ehetnénk, jobban éreznénk magunkat a pályán, nem is kellene erről beszélni.”

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“De némelyik kisebb pilóta akadályozza a változtatást. Én nem szeretnék egy 20 kg-mal nehezebb versenyző ellen győzni. Ha csak egy tizedmásodperccel vagyok előtte, akkor az nem valós teljesítmény, ő nyert volna. A sportot szerető, fair versenyzőként így nem lehet valaki igazi győztes. Ez így nem fair, ez így nem sportszerű.”
Sutil elárulta, hogy a hétvégi versenyen nem is lesz itatópalack az autójában, hogy ezzel is csökkentse az amúgy túlsúlyos Sauber tömegét. Így tett már a szintén forró Szepangban is.
“Itatóm nem lesz Bahreinben, ez például egy lépés. Másfél óra ivás nélkül. Malajziában ittam egy kicsit – négykor pont elég volt teaidőre. Általában 1-1,5 litert viszünk a versenyre Malajziában, de a mostani helyzetben, amikor 30-40 dekákról van szó, és persze hozzá kell venni magát a palackot is, ami kb. fél kiló.”
 

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Ahogy Sutil utalt rá, a pilóták közt nincs egyetértés, az egyik legkisebb termetű versenyző, Felipe Massa arról beszélt, hogy a fő kérdés az autók tömege.
“Szerintem ez az ő csapatának a baja, nem az F1 problémája. Korábban némelyik csapatnak volt dupla diffúzora, másoknak meg nem, ez van. Adottak a szabályok, és ha valamelyik csapatnak nehezebb az autója vagy a motorja, akkor rajta, végezzenek jobb munkát!”
“Én könnyű vagyok, és örülök is neki, de ha 10 kilóval nehezebb lennék, akkor sem lenne gondom az autómmal. Arról szól, hogy melyik csapat tudott könnyebb autót építeni. Nem csak a pilóták számítanak, sok más dolog is.  Az én csapatom jobb munkát végzett, nem lenne fair, ha aztán a szabályok ezt kiegyenlítenék. Egyesek aerodinamikai téren találnak valamit, mások a motornál, ez van, ilyenek a szabályok.”

Kommentek

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.