F1: Elvették Ricciardo 2. helyét

A fogyasztás miatt diszkvalifikálták

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.03.16. 10.41

Hivatalos: hiába a nagyszerű eredmény, a hazai hős, Daniel Ricciardo 2. helye elúszott, a stewardok műszaki szabálytalanság miatt kizárták a Red Bullt. A csapat fellebbezett.

A hazai kedvenc, Daniel Ricciardo kisebb csodát tett azzal, hogy a két hete még néhány körönként lerobbanó Red Bull-lal a második helyen ért be az Ausztrál Nagydíjon, azonban az eredmény elúszott, a stewardok öt órával a verseny után kizárták az ausztrál pilótát.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) műszaki főellenőre, Jo Bauer jelezte, hogy az autó a vizsgálata szerint folyamatosan, “következetesen” túllépte az idén bevezetett óránkénti 100 kg-os maximális fogyasztási limitet, ezért az ügyet a versenybírók elé utalta.

100 kiló a versenyre vagy 100 kiló óránként? Mi van?!

Nos, mindkettő egyszerre. Az új szabályok szerint a Forma-1-es versenyautók összesen 100 kg-nyi benzint használhatnak el egy versenyen, emellett azonban a fogyasztás ütemét is korlátozzák az előírások.

Az üzemanyag átfolyásának üteme egyetlen adott pillanatban sem haladhatja meg a 100 kg/órás mértéket – az FIA hitelesített szenzorai ezt másodpercenként 5 alkalommal ellenőrzik. Azaz nem nagy átlagról van szó, nem lehet 150 kg/órás ütemben égetni a benzint fél óráig, hogy aztán egy másik fél órában 50 kg/órás “tötyögéssel” egyenlítsenek. 

És hogyan tudnak az autók egy másfél órás futamot teljesíteni 100 kg benzinnel, ha óránként elégethetnek 100 kg-ot? Természetesen úgy, hogy messze nem végig tövig nyomott gázzal mennek, értelemszerűen már a fékezés, kanyarodás közben sincs szó maximális fogyasztásról, és nyilván nem véletlenül halljuk-látjuk, amikor a versenyzők spórolni kezdenek.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Több komoly forrás rögtön arról írt, hogy a stewardok a műszaki szabálytalanságért járó szokásos büntetést adták, azaz a 3-as számú autót-pilótát kizárták az Ausztrál Nagydíjról, később azonban tisztázódott, hogy hivatalos döntés még nem volt. Ricciardo melbourne-i idő szerint este 11 (nálunk 13 óra) után nem sokkal el is hagyta az Albert Parkot. 
Az idény előtt már aggályosnak talált átfolyás-mérő szenzort egyébként szombaton az időmérő után, parc fermé alatt cserélték Ricciardo autójában. A Red Bull főnökei az alkatrész pontatlanságával érveltek a stewardoknál.
A büntetés kész katasztrófa a Red Bull számára, hiszen a címvédő Sebastian Vettel a motor meghibásodása miatt már a verseny első pár köre után kiesett. A csapat azonnal bejelentette, hogy fellebbez Ricciardo diszkvalifikációja ellen.
“Az FIA üzemanyagátfolyás-mérőjének következetlenségei a hétvége folyamán végig nyilvánvalóak voltak paddockszerte. A csapat és a Renault meg van győződve róla, hogy az üzemanyag motorba juttatása megfelelt a szabályoknak” – közölte a Red Bull.  
A csapatfőnök, Christian Horner bővebb reakciója itt olvasható.

Ezért zárták ki Ricciardót

A versenybírók alapos indoklást is mellékeltek a büntetéshez.

A részletekbe menő fejtegetés lényege, hogy a Red Bullnál a pénteki első szabadedzésen pontatlanságot észleltek az FIA által homologált és beállított átfolyás-szenzor adataiban, azt kicserélték, szombaton egy újabb elemet használtak, azonban az sem működött megfelelően, ezért a versenyre visszatértek a korábbi darabhoz.

Az FIA jóváhagyta a parc fermé körülmények között végrehajtott alkatrész-cserét, de utasították a Red Bullt, hogy a szenzoron észlelt eltérések ellensúlyozására a fogyasztási számításaiknál alkalmazzanak egy bizonyos, pontosan meghatározott korrekciós értéket. 

A Red Bullnál nem bíztak az FIA-s szenzor adataiban, ezért a saját mérési modelljükkel számoltak, a felügyelőszervezet azonban csak a saját eszközét tekinti mérvadónak, és csakis annak elromlása esetén engedélyezi és utasítja a csapatot a másodlagos módszer alkalmazására.

Az FIA illetékes tisztviselője a verseny közben a telemetriai adatok alapján észlelte a szabályoknak nem megfelelő átfolyási rátát, és értesítette is a Red Bullt, lehetőséget adva a csapatnak, hogy a korábbi utasításoknak megfelelően áttérjenek a hivatalos, homologált szenzor használatára és mérési modellre. 

A Red Bullnál nem tették ezt meg, ezzel pedig szabályt sértettek, ugyanis a csapat saját hatáskörben nem, csakis az FIA kifejezett utasítása alapján állhatott volna át más metódusra. 

Ricciardo diszkvalifikációjával a McLaren kettős dobogót ünnepelhet, Kevin Magnussen a 2. helyre lép előre, Jenson Button pedig a 3. lesz, 33 ponttal vezetik a konstruktőri bajnokságot. Természetesen mindenki más is előrébb lép egy hellyel, a Force Indiá-s Sergio Perez pontszerzővé válik.
Az Ausztrál Nagydíj büntetéssel módosított végeredménye

Kommentek

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.