F1: Elvették Ricciardo 2. helyét

A fogyasztás miatt diszkvalifikálták

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.03.16. 10.41

Hivatalos: hiába a nagyszerű eredmény, a hazai hős, Daniel Ricciardo 2. helye elúszott, a stewardok műszaki szabálytalanság miatt kizárták a Red Bullt. A csapat fellebbezett.

A hazai kedvenc, Daniel Ricciardo kisebb csodát tett azzal, hogy a két hete még néhány körönként lerobbanó Red Bull-lal a második helyen ért be az Ausztrál Nagydíjon, azonban az eredmény elúszott, a stewardok öt órával a verseny után kizárták az ausztrál pilótát.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) műszaki főellenőre, Jo Bauer jelezte, hogy az autó a vizsgálata szerint folyamatosan, “következetesen” túllépte az idén bevezetett óránkénti 100 kg-os maximális fogyasztási limitet, ezért az ügyet a versenybírók elé utalta.

100 kiló a versenyre vagy 100 kiló óránként? Mi van?!

Nos, mindkettő egyszerre. Az új szabályok szerint a Forma-1-es versenyautók összesen 100 kg-nyi benzint használhatnak el egy versenyen, emellett azonban a fogyasztás ütemét is korlátozzák az előírások.

Az üzemanyag átfolyásának üteme egyetlen adott pillanatban sem haladhatja meg a 100 kg/órás mértéket – az FIA hitelesített szenzorai ezt másodpercenként 5 alkalommal ellenőrzik. Azaz nem nagy átlagról van szó, nem lehet 150 kg/órás ütemben égetni a benzint fél óráig, hogy aztán egy másik fél órában 50 kg/órás “tötyögéssel” egyenlítsenek. 

És hogyan tudnak az autók egy másfél órás futamot teljesíteni 100 kg benzinnel, ha óránként elégethetnek 100 kg-ot? Természetesen úgy, hogy messze nem végig tövig nyomott gázzal mennek, értelemszerűen már a fékezés, kanyarodás közben sincs szó maximális fogyasztásról, és nyilván nem véletlenül halljuk-látjuk, amikor a versenyzők spórolni kezdenek.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Több komoly forrás rögtön arról írt, hogy a stewardok a műszaki szabálytalanságért járó szokásos büntetést adták, azaz a 3-as számú autót-pilótát kizárták az Ausztrál Nagydíjról, később azonban tisztázódott, hogy hivatalos döntés még nem volt. Ricciardo melbourne-i idő szerint este 11 (nálunk 13 óra) után nem sokkal el is hagyta az Albert Parkot. 
Az idény előtt már aggályosnak talált átfolyás-mérő szenzort egyébként szombaton az időmérő után, parc fermé alatt cserélték Ricciardo autójában. A Red Bull főnökei az alkatrész pontatlanságával érveltek a stewardoknál.
A büntetés kész katasztrófa a Red Bull számára, hiszen a címvédő Sebastian Vettel a motor meghibásodása miatt már a verseny első pár köre után kiesett. A csapat azonnal bejelentette, hogy fellebbez Ricciardo diszkvalifikációja ellen.
“Az FIA üzemanyagátfolyás-mérőjének következetlenségei a hétvége folyamán végig nyilvánvalóak voltak paddockszerte. A csapat és a Renault meg van győződve róla, hogy az üzemanyag motorba juttatása megfelelt a szabályoknak” – közölte a Red Bull.  
A csapatfőnök, Christian Horner bővebb reakciója itt olvasható.

Ezért zárták ki Ricciardót

A versenybírók alapos indoklást is mellékeltek a büntetéshez.

A részletekbe menő fejtegetés lényege, hogy a Red Bullnál a pénteki első szabadedzésen pontatlanságot észleltek az FIA által homologált és beállított átfolyás-szenzor adataiban, azt kicserélték, szombaton egy újabb elemet használtak, azonban az sem működött megfelelően, ezért a versenyre visszatértek a korábbi darabhoz.

Az FIA jóváhagyta a parc fermé körülmények között végrehajtott alkatrész-cserét, de utasították a Red Bullt, hogy a szenzoron észlelt eltérések ellensúlyozására a fogyasztási számításaiknál alkalmazzanak egy bizonyos, pontosan meghatározott korrekciós értéket. 

A Red Bullnál nem bíztak az FIA-s szenzor adataiban, ezért a saját mérési modelljükkel számoltak, a felügyelőszervezet azonban csak a saját eszközét tekinti mérvadónak, és csakis annak elromlása esetén engedélyezi és utasítja a csapatot a másodlagos módszer alkalmazására.

Az FIA illetékes tisztviselője a verseny közben a telemetriai adatok alapján észlelte a szabályoknak nem megfelelő átfolyási rátát, és értesítette is a Red Bullt, lehetőséget adva a csapatnak, hogy a korábbi utasításoknak megfelelően áttérjenek a hivatalos, homologált szenzor használatára és mérési modellre. 

A Red Bullnál nem tették ezt meg, ezzel pedig szabályt sértettek, ugyanis a csapat saját hatáskörben nem, csakis az FIA kifejezett utasítása alapján állhatott volna át más metódusra. 

Ricciardo diszkvalifikációjával a McLaren kettős dobogót ünnepelhet, Kevin Magnussen a 2. helyre lép előre, Jenson Button pedig a 3. lesz, 33 ponttal vezetik a konstruktőri bajnokságot. Természetesen mindenki más is előrébb lép egy hellyel, a Force Indiá-s Sergio Perez pontszerzővé válik.
Az Ausztrál Nagydíj büntetéssel módosított végeredménye

Kommentek

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.