F1: Elvették Ricciardo 2. helyét

A fogyasztás miatt diszkvalifikálták

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.03.16. 10.41

Hivatalos: hiába a nagyszerű eredmény, a hazai hős, Daniel Ricciardo 2. helye elúszott, a stewardok műszaki szabálytalanság miatt kizárták a Red Bullt. A csapat fellebbezett.

A hazai kedvenc, Daniel Ricciardo kisebb csodát tett azzal, hogy a két hete még néhány körönként lerobbanó Red Bull-lal a második helyen ért be az Ausztrál Nagydíjon, azonban az eredmény elúszott, a stewardok öt órával a verseny után kizárták az ausztrál pilótát.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) műszaki főellenőre, Jo Bauer jelezte, hogy az autó a vizsgálata szerint folyamatosan, “következetesen” túllépte az idén bevezetett óránkénti 100 kg-os maximális fogyasztási limitet, ezért az ügyet a versenybírók elé utalta.

100 kiló a versenyre vagy 100 kiló óránként? Mi van?!

Nos, mindkettő egyszerre. Az új szabályok szerint a Forma-1-es versenyautók összesen 100 kg-nyi benzint használhatnak el egy versenyen, emellett azonban a fogyasztás ütemét is korlátozzák az előírások.

Az üzemanyag átfolyásának üteme egyetlen adott pillanatban sem haladhatja meg a 100 kg/órás mértéket – az FIA hitelesített szenzorai ezt másodpercenként 5 alkalommal ellenőrzik. Azaz nem nagy átlagról van szó, nem lehet 150 kg/órás ütemben égetni a benzint fél óráig, hogy aztán egy másik fél órában 50 kg/órás “tötyögéssel” egyenlítsenek. 

És hogyan tudnak az autók egy másfél órás futamot teljesíteni 100 kg benzinnel, ha óránként elégethetnek 100 kg-ot? Természetesen úgy, hogy messze nem végig tövig nyomott gázzal mennek, értelemszerűen már a fékezés, kanyarodás közben sincs szó maximális fogyasztásról, és nyilván nem véletlenül halljuk-látjuk, amikor a versenyzők spórolni kezdenek.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Több komoly forrás rögtön arról írt, hogy a stewardok a műszaki szabálytalanságért járó szokásos büntetést adták, azaz a 3-as számú autót-pilótát kizárták az Ausztrál Nagydíjról, később azonban tisztázódott, hogy hivatalos döntés még nem volt. Ricciardo melbourne-i idő szerint este 11 (nálunk 13 óra) után nem sokkal el is hagyta az Albert Parkot. 
Az idény előtt már aggályosnak talált átfolyás-mérő szenzort egyébként szombaton az időmérő után, parc fermé alatt cserélték Ricciardo autójában. A Red Bull főnökei az alkatrész pontatlanságával érveltek a stewardoknál.
A büntetés kész katasztrófa a Red Bull számára, hiszen a címvédő Sebastian Vettel a motor meghibásodása miatt már a verseny első pár köre után kiesett. A csapat azonnal bejelentette, hogy fellebbez Ricciardo diszkvalifikációja ellen.
“Az FIA üzemanyagátfolyás-mérőjének következetlenségei a hétvége folyamán végig nyilvánvalóak voltak paddockszerte. A csapat és a Renault meg van győződve róla, hogy az üzemanyag motorba juttatása megfelelt a szabályoknak” – közölte a Red Bull.  
A csapatfőnök, Christian Horner bővebb reakciója itt olvasható.

Ezért zárták ki Ricciardót

A versenybírók alapos indoklást is mellékeltek a büntetéshez.

A részletekbe menő fejtegetés lényege, hogy a Red Bullnál a pénteki első szabadedzésen pontatlanságot észleltek az FIA által homologált és beállított átfolyás-szenzor adataiban, azt kicserélték, szombaton egy újabb elemet használtak, azonban az sem működött megfelelően, ezért a versenyre visszatértek a korábbi darabhoz.

Az FIA jóváhagyta a parc fermé körülmények között végrehajtott alkatrész-cserét, de utasították a Red Bullt, hogy a szenzoron észlelt eltérések ellensúlyozására a fogyasztási számításaiknál alkalmazzanak egy bizonyos, pontosan meghatározott korrekciós értéket. 

A Red Bullnál nem bíztak az FIA-s szenzor adataiban, ezért a saját mérési modelljükkel számoltak, a felügyelőszervezet azonban csak a saját eszközét tekinti mérvadónak, és csakis annak elromlása esetén engedélyezi és utasítja a csapatot a másodlagos módszer alkalmazására.

Az FIA illetékes tisztviselője a verseny közben a telemetriai adatok alapján észlelte a szabályoknak nem megfelelő átfolyási rátát, és értesítette is a Red Bullt, lehetőséget adva a csapatnak, hogy a korábbi utasításoknak megfelelően áttérjenek a hivatalos, homologált szenzor használatára és mérési modellre. 

A Red Bullnál nem tették ezt meg, ezzel pedig szabályt sértettek, ugyanis a csapat saját hatáskörben nem, csakis az FIA kifejezett utasítása alapján állhatott volna át más metódusra. 

Ricciardo diszkvalifikációjával a McLaren kettős dobogót ünnepelhet, Kevin Magnussen a 2. helyre lép előre, Jenson Button pedig a 3. lesz, 33 ponttal vezetik a konstruktőri bajnokságot. Természetesen mindenki más is előrébb lép egy hellyel, a Force Indiá-s Sergio Perez pontszerzővé válik.
Az Ausztrál Nagydíj büntetéssel módosított végeredménye

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.