A Forma-1 az idei szabályváltozásoknak, műszaki változásoknak köszönhetően egészen más képet mutat majd, mind az elmúlt pár évben. Az új, 1,6 literes V6-os turbómotorok és a korábbinál sokkal bonyolultabb hibrid komponens, az ERS számtalan meghibásodási lehetőséget ad, a javítás pedig sokkal nehezebb és hosszabb, mint ezelőtt.
Az Ausztrál Nagydíj szabadedzésein a csapatok egy jó része – különösen a Renault-motorosok – még olyan alapmunkákat végeznek majd, amit máskor már az első téli teszteken letudtak volna, de még így is benne van a pakliban, hogy a szombati időmérőn sem lesz meg a megfelelő tempó.   

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA) készülnek arra, hogy jó néhányan nem ugorják majd meg a futamon való részvételhez szükséges 107 százalékos küszöböt (azaz a Q1 leggyorsabb versenyzőjének idejétől több mint 7 százalékkal elmaradnak majd), ezért igyekeznek majd elnézőek lenni. Ezt maga a versenyigazgató, Charlie Whiting mondta el.
“A 107 százalékos szabályt azért vezettük be, hogy az olyan csapatok ne juthassanak a futamig, amelyek nem képesek a jó autót építeni, amely megüti a versenyzéshez kívánt szintet. De most 11 olyan csapat van, amelyekről tudjuk, hogy képesek erre, legfeljebb ideiglenesen hiányzik a teljesítményük.”
“Meggyőződésem, hogy a versenybírók elnézőek lesznek azokkal a csapatokkal, amelyek nem hozzák a 107 százalékot. A szabályok különleges körülmények mellett lehetőséget adnak a felmentésre, még az sem kötelező feltétel, hogy a versenyző a szabadedzéseken fusson megfelelő időt.” 
Whiting azért hozzátette, hogy ez nem jelent automatikus továbbjutást mindenkinek, a stewardok egyedileg bírálnak majd el minden esetet.
“A stewardok döntése lesz. Szerintem 11 komoly Forma-1-es csaptunk van, akiknél igen nyomós ok kell ahhoz, hogy egyetlen kört se tudjanak futni. De ha tényleg egy kört sem mennek, az már a versenybíróknak is sok lehet. Persze nem én döntök. A lényeg, hogy a versenybírók minden tőlük telhetőt megtesznek majd, hogy mindenki indulhasson a futamon.”

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A versenyigazgató úgy tudja, hogy az időmérőre való “felkészülés” keretében jó néhány csapat nem is nagyon küldi ki az autóit az utolsó, szombati szabadedzésen, nehogy elromoljanak.
“A harmadik edzés és az időmérő között csak két óra van, így nagyon rosszul jönne, ha az edzés végén beütne valami és nem lehetne megjavítani a kvalifikációig. Csapatok attól tartanak, hogy ez gyakrabban előfordulhat idén, úgy hallottam, hogy némelyik csapat ki is hagyja majd az utolsó edzést, hogy az autó biztosan készen álljon az időmérőre. Majd meglátjuk.”
“Minden csapatnak megvan a maga munkamódszere. Van, akiktől azt hallottam, hogy egy motor cseréje hét óráig tart, másoktól azt, hogy három óráig, megint másoktól azt, hogy másfél óra kell hozzá. Az biztos, hogy az első három-négy versenyen mások lesznek a dolgok, mint ahogy megszoktuk, de nem tudom, pontosan mi lesz majd.”  

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Az indulás persze csak egy dolog, a célba érés pedig már egy másik – meghibásodásokból garantáltan sok lesz, az általános vélemény szerint a mezőny fele érhet majd be, de akár az is előfordulhat, hogy mindenki kiesik. 
A csütörtöki versenyzői sajtókonferencián résztvevő pilóták viszonylag optimistán tippeltek a célba érők számára: Sebastian Vettel – 12, Fernando Alonso – 16, Lewis Hamilton – 15, Felipe Massa – 14, Kevin Magnussen (McLaren) – 22, a Red Bull-os Daniel Ricciardo viszont azt mondta, “senki, mindannyian úgy kocogunk majd be a célba.”
Természetesen könnyen lehet, hogy épp a kiesési félelmek miatt mindenki nagyon óvatosan, spórolósan vezet majd, sőt, a kiesésekre számítva egyesek direkt lassan mennek majd, így a végén épp ellenkezőleg alakulnak a dolgok, és nem nagyon hullik majd el senki. Whiting is inkább ezt gyanítja.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“Ismerve, hogy a Forma-1-es csapatok mennyire hatékonyan tudnak dolgozni, szerintem nem valószínűek a világvége-forgatókönyvek. Azonban ha valóban nem fut már egyetlen autó sem, akkor egyszerűen megszakítjuk a versenyt, hiszen valójában nem is lenne verseny. Ha a futam már nem indítható újra, akkor az eredményeket a megszakítás előtti kör alapján hirdetnénk, azaz az győzne, aki utolsóként gurult még.”