Katasztrófa, összeomlás, szégyen: a négyszeres világbajnok Red Bull autója egy nappal a téli tesztelés vége előtt egyetlen kört sem képes megtenni, pedig pénteken Daniel Ricciardóval már 66-ig jutottak
A bahreini teszt harmadik, szombati napján Sebastian Vettel előbb négy kanyarig jutott, mielőtt leállt volna az RB10-essel, majd amikor 45 perc javítgatást követően megint kijött a garázsból, csak a bokszutca végéig ért, onnan kellett visszatolni. A Red Bull napja itt be is fejeződött, az autó nem járt többet a pályán.
“Azt hittük, ezen a héten már sokkal jobban állunk majd, mint a múlt héten. Nem így alakult. De felesleges lenne túlreagálni a dolgot, lépésről lépésre kell haladnunk. A csapatnál tényleg tisztában vagyunk a helyzet súlyával – a saját és a Renault tekintetében is. Öt éve velük vagyunk, eddig fantasztikus volt a kapcsolat” – mondta Vettel.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“Voltak már nehéz pillanataink együtt, például amikor (2010-ben Koreában) két futammal a vége előtt elszállt a motorom, ami majdnem a bajnoki címbe került. De voltak hibák a mi oldalunkról is, vezetői hibák is. Egy csapat vagyunk. Előfordul az ilyesmi is. Felesleges tragédiakén kezelni. Tudjuk, hogy nehéz a helyzet, de mindenki nagyon motivált, hogy kikeveredjünk belőle, és lássuk, hol állunk.”
Vettel elmondta, hogy a problémákhoz a bahreini helyszín, az angliai központ távolsága is hozzájárult, összességében viszont talán nem rossz az autó, már ha képes menni.
“Szerintem a dolgok rendeződnek majd egy kicsit, már csak azon egyszerű oknál fogva, hogy két hét múlva sok új alkatrészünk lesz. Most sok meghibásodásunk volt, ami sok alkatrészt tett tönkre, amik nem pótolhatók egyik napról a másikra, itt Bahreinben nem olyan könnyű javítani a dolgokat.”
“Az alapján a nagyon-nagyon kevés kör alapján, mit mentem, az autónak tűnt. Igazán elégedett voltam vele. Nyilván a tapadás tekintetében visszalépés a tavalyihoz képest, de nem volt rossz. Van remény.”

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A nap, és az eddigi bahreini gyakorlás legjobb idejével zárt viszont a Williams Felipe Massával. A brazil 99 kört ment, legjobb eredményével megjavította Nico Rosberg múlt szombati csúcsát.
“Nagyon jó napunk volt, majdnem 100 körrel. Komoly munkát végeztünk a teljesítményt illetően, ezzel korábban még nem tudtunk annyit foglalkozni. Nagyon elégedett vagyok az autóval, azt hiszem, jó balanszot találtunk. Sokat dolgoztunk a beállításokon, fontos, hogy felkészülten érkezzünk Ausztráliába” – magyarázta a nyolc ferraris év után átszerződött Massa.  
“Természetesen mindig öröm a táblázat első helyén látni a nevünket, de teljesítmény mellett a megbízhatóság, a megtett táv szempontjából jól ment az autó, ami igen fontos lesz Ausztráliában. Sosem lehetünk 100 %-osan magabiztosak a szezonnyitó előtt, de úgy érzem, a teszten elvégzett munka alapján nem csak, hogy eljuthatunk a célig, de még a tempónk sem rossz.”


A Mercedesnél délelőtt ugyan egy motorcserét is le kellett zavarni, de Rosberg így is 103 körrel és a második legjobb idővel zárt, nem lehet okuk panaszra.
Bár egy piros zászlós leállás miatt Kimi Räikkönennek előbb a bokszutcából kellett visszafordulnia, végül sikerült elvégezni a pénteken említett versenyszimulációs munkát a Ferrarival, a finn 87 körrel a háta mögött a harmadik legjobb időt hozta.
Megbízhatóan ment a McLaren, a szintén teljes versenyszimulációt futó Force India, a Marussia és a Caterham is, a Red Bull szenvedésénak kontrasztjaként pedig a Toro Tosso is 81 körig jutott. A szombati távnak különösen örülhet az újonc Danyiil Kvjat, valamint a caterham zöldfülűje, Marcus Ericsson, aki 117 körig jutott – mindkettejüknek nagyon kellett a lehető legtöbb kilométer.


A Lotus – ezúttal elektronikai problémák miatt – immár sorozatban harmadszor megint épp csak 30 kör fölé tudott kapaszkodni, míg a Saubernél a Red Bullhoz hasonlóan egyáltalán nem történt érdemi futás, a C33-as Adrian Sutil legelső köre után kigyulladt.
“Délelőtt elektronikai gondunk volt, mire elkészültünk, már 11.30 volt. Utána elég jól mentek a dolgok, de aztán délután az energia-visszanyerő rendszerrel volt baj. Ez fél háromkor volt, már nem volt idő kicserélni mindent, úgyhogy véget is ért a napunk” – kezdte az összegzést Romain Grosjean.
“Annyi minden dolgozik együtt, hogy ha valami elromlik, akkor utána valami más is, aztán tűz is lehet belőle, ahogy tegnap láthattuk. Nem volt nagy hiba, de minden együtt adta meg magát. Szépen sorban jönnek a különböző hibák, ami nem könnyíti meg a dolgunkat. Minél többet futunk, annál több dolgot találunk meg, amiket kijavíthatunk.”

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“A gond az, hogy idén 2-3 órába telik egy hibás alkatrész kicserélése, ha egy nap két vagy három meghibásodás akad, vége is a napnak. Ha szivárog az akkumulátor vagy elszáll valami csatlakozó, akkor három-három és fél óra az akksi cseréje – ha ez az utolsó szabadedzésen fordul elő, akkor mire visszakerül az autó a garázsba, már nem is lehet majd megjavítani az időmérőre” 
A francia azt mondta, annyi dolguk van még, hogy a második futamra sem érnek a végére.
“A lista egyszerűen túl hosszú, hogy végezzünk vele Melbourne-re. Sőt, még ott sem lesz időnk mindent letudni. Egyelőre annyit tehetünk, hogy igyekszünk a legkomolyabb problémákat orvosolni. Az autó nem lesz tökéletes Ausztráliára, sőt talán Malajziára se, de igyekszünk. Ha az elején szerzünk egy-két pontot, az már jó, ha sok pontot, az pedig csodálatos. Ha nem szerzünk pontot, de legalább megértjük a problémákat és előrébb tudunk lépni, az is jó.”

Teszt, Bahrein, 2014.03.01.

 # Pilóta Csapat Idő Kör
 1. F. Massa Williams-Mercedes 1:33,258 99
 2. N. Rosberg Mercedes AMG 1:33,484 103
 3. K. Räikkönen Ferrari 1:35,426 87
 4. K. Magnussen McLaren-Mercedes 1:35,894 88
 5. D. Kvjat Toro Rosso-Renault 1:36,113 81
 6. N. Hülkenberg Force India-Mercedes 1:36,205 115
 7. J. Bianchi Marussia-Ferrari 1:37,087 78
 8. M. Ericsson Caterham-Renault 1:38,083 117
 9. R. Grosjean Lotus-Renault 1:42,166 33
 10. A. Sutil Sauber-Ferrari mért kör nélkül 1
 11. S. Vettel Red Bull-Renault mért kör nélkül 0