F1: Rémálom a bokszutcában

Tűzesetek, avagy miért jobb tankolás nélkül?

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.02.26. 13.30

Szinte minden évben akad olyan baleset, ami felhívja a figyelmet a bokszkiállások veszélyeire. Lehet szigorítani a biztonsági előírásokat, de ez a művelet akkor is komoly rizikót jelent.

Szinte minden évben akad olyan baleset, ami felhívja a figyelmet a bokszkiállások veszélyeire. Lehet egyre tovább szigorítani a biztonsági előírásokat, de ez a művelet akkor is komoly rizikót jelent. A győzelemért, pontokért körömszakadtáig küzdő csapatok nem tehetik meg, hogy itt ejtsenek el pár tizedmásodpercet, ezért a feszült igyekezet könnyen hibát szül. Ezért néznek ki úgy a szerelők, mintha épp a Holdra indulnának. Bukósisakkal, tűzálló ruházattal, valamint a gyors mozgást nem akadályozó felszereléssel próbálják mérsékelni a sérüléseket.

A 2009 végén betiltott tankolás lehetőségét nem sokan sírják vissza, az 1994-től élő szabály inkább rossz döntés volt az FIA részéről. A forró alkatrészek közelében szétfröccsenő üzemanyagnál nincs pokolibb fenyegetés, és ezt már a bevezetés első évében megtapasztalhatták a döntéshozók, mikor Jos Verstappen Benettonját pár pillanatra óriási tűzlabda ölelte körbe. 


A helyzet kritikus mivoltát jól mutatja Jos Verstappen sisakja, ez a pár másodperc is elég volt, hogy a festett réteg lemálljon a felületről.

F1: Rémálom a bokszutcában 1

Hosszú pályafutása során a hétszeres világbajnok Michael Schumacher is átélt egy hasonlóan veszélyes tankolást. 2003-ban az Osztrák Nagydíjon gyulladt be a szivárgó üzemanyag, de szerencsére a pár elvesztett másodpercen kívül nem történt komolyabb baj.


Jos Verstappen balesete után tíz évvel a sors ugyanabból a forgatókönyvből dolgozott. Gianmaria Bruni és a Minardi csapat szó szerint lemásolta az 1994-es balesetet, a Minardi-Cosworth körül hirtelen ember nagyságú lángoszlopok csaptak fel.


Mégis ezek apró bakinak tűnnek Felipe Massa és a Ferrari-csapat fiaskójához képest. A brazil pilóta 2008-ban az emlékezetes Szingapúri Nagydíjon tövestül tépte ki, és vonszolta magával az üzemanyagtöltő csövet. Bár lángok nem csaptak fel, ez az eset is közrejátszott abban, hogy megérett a tankolások betiltása.


Massát 2009-ben Heikki Kovalainen másolta a Brazil Nagydíjon, ő is elhúzta a csövet a McLaren-csapattól, ráadásul nagy adag benzint is szétfröcskölt az aszfaltra, pont honfitársa Kimi Raikkonen Ferrarija elé, ami forró pillanatokat okozott a Jégembernek.


A turbómotorok, és a szigorú fogyasztási korlátozások korának eljövetelével pedig tényleg okafogyottá válik a futam közbeni újratöltés, de az friss, éretlen technikai megoldásokat szem előtt tartva fogadhatunk, hogy 2014-ben nem maradunk motortérből előtörő lángok nélkül.

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.