A Forma-1-es csapatok érdekvédelmi és -egyeztető szervezetét, a FOTA-t még 2008 nyarán alapították, a szövetség 2009-ben egységes kiállásával az akkori FIA-elnök Max Mosley-féle költségplafon bevezetését is megakadályozta, sikeresen mutatott erőt.
A FOTA kidolgozta a saját kiadáscsökkentési programját, az ún. RRA-t, de ez is lett a veszte, az önkéntes csomag ellenőrizhetetlensége, betartathatatlansága vitákat, bizalmatlanságot szült, végül 2011 végén kilépett a Red Bull, a Toro Rosso, a Ferrari és a Sauber. A mára csak hét csapatból álló szövetség az elmúlt időszakban csak a pályákkal tárgyalgatott biztonsági kérdésekről és közönségtalálkozókat szervezett, egyértelműen megindult az eljelentéktelenedés útján.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A szervezetet további gyengülését hozta, hogy az elnök, Martin Whitmarsh immár a süllyesztőbe került a McLarennél, a másik legaktívabb vezető, Eric Boullier pedig az új, mclarenes szerepében szintén nem a FOTA-ra koncentrál majd.
A szervezet pénzügyi gondokkal is küzd, a tagdíjak esetlegesen érkeztek, így hamarosan össze is omolhat, írta pénteken a Daily Telegraph. A hónap végéig eldőlhet, hogy egyben marad-e  FOTA – új programot dolgoztak ki, de könnyen lehet, hogy a csapatok nem tudnak majd megegyezni.
“Megerősíthetem, hogy a csapatok tárgyaltak a szövetség lehetséges átszervezéséről és a nem-tg csapatokkal való együttműködés jövőjéről” – nyilatkozta a FOTA főtitkára, Oliver Weingarten.
“Szerintem kár lenne, ha ezután nem lenne a csapatoknak egy közös fóruma. Közös célokat kellene találnunk. Egyértelműen hasonló dolgokat élünk meg, ugyanazok a szabályok vonatkoznak ránk, ugyanoda utazunk. Egy hatékony rendszerben sokkal nagyobb szerepe is lehetne a szervezetnek. De nehéz dolog ez, amikor egyes csapatok célja a túlélés, míg mások termékeket próbálnak eladni a Forma-1-en keresztül” – magyarázta a mezőny végi Marussia főnöke, Greame Lowdon. 

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A FOTA eljelentéktelenedése persze jó hír Bernie Ecclestone-nak, aki sosem kedvelte a szervezetet, és mindig is azt mondogatta, hogy értelmetlen az egész, ugyanis az ellenérdekelt, egymással versenyben lévő csapatok nem lehetnek képesek megegyezni. Úgy tűnik, igaza lett.
A Force India helyettes főnöke, Bob Fernley reméli, hogy sikerülhet még egyben tartani a szervezetet, vissza lehet csalogatni a Red Bullt és a Ferrarit is, és Ecclestone-ékkal is együtt lehet működni.
“Bernie nyilván mindig is fenyegetést látott bennünk, hiszen egységben tárgyaltunk. De ha megnézzük, hogy a közönségtalálkozók szervezésével az F1-t népszerűsítjük, ezeket szeretnénk a FOM-mel együttműködésben végezni, igyekszünk összefogni.”