A Renault nem zárja ki, hogy új Forma-1-es motorjának problémái miatt engedélyt kér a Nemzetközi Automobil Szövetségtől a specifikációk módosítására, amint elindul a szezon. Ilyesmire a motorfejlesztési tilalom miatt csak nagyon indokolt esetben kerülhet sor, a franciák megbízhatósági okokra hivatkozva kérnék a kedvezményt.


A sportszabályzat negyedik függeléke ad arra lehetőséget, hogy a homologizáció hivatalos befejezése, vagyis (az idén) február 28. után a gyártók “megbízhatósági, biztonsági vagy költségcsökkentési” okok miatt változtassanak motorjukon. A Renault ugyan továbbra is úgy gondolja, hogy jelentős lépéseket tett a Jerezben tapasztalt problémák óta, Remi Taffin vezető versenymérnök szerint elképzelhető, hogy szükség lesz az FIA-engedélyre.

Tekintettel az idei szezonra életbe lépett komoly módosításokra, könnyen elképzelhető, hogy a Mercedes és a Ferrari is jelzi majd módosítási igényét az FIA felé. Ezzel együtt mindenki számára világos, hogy a Renault problémái a legsúlyosabbak. “Egy véglegesített motor megbízhatósági gondjait elég nehéz lenne megoldani” – indokolta Taffin, hogy a Renault miért fontolgatja a módosítást.

“Nem állítjuk, hogy komoly megbízhatósági gondjaink vannak, mert a fékpadon nagyon ígéretes tesztjeink voltak, minden elem hibátlanul működött. De a csapatokkal közösen kell dolgoznunk, és éppen itt van a gond: akkor vannak gondjaink, amikor minden bent van az autókban, és így kellene a maximumot nyújtania az alkatrészeknek. Nehezen hangoljuk össze a részegységek működését.”

Taffin szerint nem is olyan súlyosak a gondok, mint amilyennek kívülről látszanak. “A helyzet kívülről nézve sokkal rosszabb, mint belülről. Nehéz időszakon vagyunk túl, de jól haladunk, 90 százalékban megoldottuk a problémákat.”


Taffin erre tekintettel jelentős előrelépést vár a soron következő bahreini teszttől, a Lotus forgatási napján is jó teljesítményt nyújtott a motor. “Ha a részleteket nézzük, hardver- és szoftverproblémákkal is küzdünk. Az első az energiatároló rendszert érinti, de a fejlesztéseink a tesztek alapján jól sikerültek, a fékpadon minden úgy működött, ahogy vártuk. Ezzel reményeink szerint nem lesz gond Bahreinben.”

“A szoftveres hibák a motor vezethetőségét érintik, a jerezi teszten a vezérléssel és a kalibrációval is voltak gondok. Módosítottuk a programozást is, és ugyan a sok plusz munkával hátrányba kerültünk az eredeti menetrendhez képest, Bahreinben már rendben leszünk. Egyes partnereinknél a beépítési mód is okozott gondokat, de fékpadon velük is teszteltük a módosított elemeket, és arra számítunk, hogy megoldódott minden nehézség.”

“Reményeink szerint Bahreinben minden úgy megy majd, ahogyan az első teszten kellett volna, és partnereik megkezdhetik az autó tényleges kiismerését.”