F1: Elfogadhatatlan hibák a Renault-nál

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.02.01. 14.00

A héten lezajlott jerezi Forma-1-es teszten világossá vált, hogy a Renault új, turbós erőforrása nem épp biztos. A francia gyártó önkritikát gyakorolt, javításokat ígér.

Míg keddtől péntekig zajló első Forma-1-es teszten a Mercedes-motoros autók (Mercedes AMG, McLaren, Force India, Williams) összesen 875, a Ferrari-motorosok (Ferrari, Sauber, Marussia) pedig 444 kört teljesítettek, a Renault-motorosok, azaz a Red Bull, a Toro Rosso és a Caterham, alig 151 kört futottak.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A legnagyobb vesztes a címvédő Red Bull volt, nem túlzás katasztrófának nevezni az RB10-es bemutatkozását, amely összesen 21 kört (3-8-3-7) tett meg a pályán. A címvédőknél ugyan az autó tervezésével is akadtak gondok, de egyértelmű, hogy a Renault új, 1,6 literes turbós V6-osai sem igazán menetkészek.
A francia gyártónál önkritikát gyakoroltak, a pénteki összegzést végző helyettes motorfőnök, Rob White – a baj nem jár egyedül, az igazgató, Remy Taffin csütörtökön vakbélgyulladással kórházba került – kertelés nélkül elismerte, hogy pocsék munkát végeztek.
“Nem mentünk elég kört, és amikor a pályán voltunk, akkor is elfogadhatatlan szinten volt a teljesítmény. Az okok nem egyértelműek, nem egyetlen komponens vagy alrendszer okozta a problémát. Több, egymással összefüggő dolog bizonyult problémásnak.”
“Az első napon például az energiatároló egyik alrendszere hibásodott meg, nem konkrétan az akkumulátor, hanem az energiatároló egyik elektronikai alkatrésze. Aztán akadt probléma a turbóval és turbó vezérlésével is, ami a többi rendszerre is hatással volt, így jöttek a meghibásodások.”
White elmondta, hogy a Red Bull-lal közösen már az első két napban módosításokat eszközöltek az energiatároló néhány alkatrészén, közben a viry-chatilloni gyárban is folyamatosan tesztelték a motorokat. Megtalálták a turbóvezérlés hibájának valószínű okait, és arra is ajánlottak ideiglenes megoldást a 3-4. napra.   
Hogy miért nem ismerték fel a problémákat még a pályás tesztelés előtt?

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“Úgy hittük, hogy az alapkonfigurációnk biztos alapot jelent majd a pályán. Jelentős mennyiségű gyári tesztet futtattunk le, nagyon kevés hibával. Mostanra világos, hogy a tesztpad és a pálya közötti különbség nagyobb, mint gondoltuk, azaz a kezdeti elvárásaink hamisak voltak. Úgy gondoltuk, hogy simán mennek majd az autók, így nagyon elkeserítő a hibák sora, amelyeket már a fékpados tesztelésen ki kellett volna köszörülni, és amelyek miatt értékes tanulási időt veszítettünk.” 
A szakember hozzátette, hogy azért így is voltak tanulságai a jerezi köröknek, a begyűjtött adatok, a felbukkant hibák egyértelműen új irányt szabtak a motor fejlesztésének, és “egészen biztosak benne”, hogy a február 19-én kezdődő bahreinin tesztre “biztosabb megoldásaik lesznek”.  
“Az erőforrások homologációjának határideje február vége, ez kulcsszabály. Utána már csak az FIA előzetes engedélyével lehet módosításokat tenni. Nem tilos a változtatás, nem kell pánikolnunk a határidő miatt, de utána már szabályok szorítják keretek közé a munkát.”

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Az első körös kudarc ellenére a Renault-nál cseppet sem ábrándultak ki az új szabályrendszerből:
“Az erőforrásokra vonatkozó új szabályok mindenkinek óriási kihívást jelentenek, ugyanakkor ragyogó lehetőséget is nyújtanak arra, hogy a Forma-1 újra a technikai fejlődés zászlóvivője legyen – nekünk pedig minden eszközünk megvan ahhoz, hogy sikeresek legyünk.”
“Az elfogadható pályás teljesítményhez szükséges lépés nagyobb, mint szerettük volna, de az valóban elfogadhatatlan, hogy a partnereink nem tudtak érdemi tesztelést végezni. Keményen dolgozunk, hogy Bahreinre kiköszörüljük a csorbát.”

Kommentek

Minden autóba nyomkövetőt kell szerelni Kínában

Minden gépjárműbe műholdas nyomkövetőt kell szerelni az északnyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur autonóm körzet egyik prefektúrájában a terrorizmus elleni küzdelem keretében.

Hivatalosan is megvan Magyarország legtorzabb BMW-je

Ha valaki netán van olyan elvetemült és pénzt ad érte, egy dologra kérjük: bontsa szét és alkatrészenként adjon túl rajta, mert ez ebben a formában a márka meggyalázása.

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.