F1: Elfogadhatatlan hibák a Renault-nál

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.02.01. 14.00

A héten lezajlott jerezi Forma-1-es teszten világossá vált, hogy a Renault új, turbós erőforrása nem épp biztos. A francia gyártó önkritikát gyakorolt, javításokat ígér.

Míg keddtől péntekig zajló első Forma-1-es teszten a Mercedes-motoros autók (Mercedes AMG, McLaren, Force India, Williams) összesen 875, a Ferrari-motorosok (Ferrari, Sauber, Marussia) pedig 444 kört teljesítettek, a Renault-motorosok, azaz a Red Bull, a Toro Rosso és a Caterham, alig 151 kört futottak.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A legnagyobb vesztes a címvédő Red Bull volt, nem túlzás katasztrófának nevezni az RB10-es bemutatkozását, amely összesen 21 kört (3-8-3-7) tett meg a pályán. A címvédőknél ugyan az autó tervezésével is akadtak gondok, de egyértelmű, hogy a Renault új, 1,6 literes turbós V6-osai sem igazán menetkészek.
A francia gyártónál önkritikát gyakoroltak, a pénteki összegzést végző helyettes motorfőnök, Rob White – a baj nem jár egyedül, az igazgató, Remy Taffin csütörtökön vakbélgyulladással kórházba került – kertelés nélkül elismerte, hogy pocsék munkát végeztek.
“Nem mentünk elég kört, és amikor a pályán voltunk, akkor is elfogadhatatlan szinten volt a teljesítmény. Az okok nem egyértelműek, nem egyetlen komponens vagy alrendszer okozta a problémát. Több, egymással összefüggő dolog bizonyult problémásnak.”
“Az első napon például az energiatároló egyik alrendszere hibásodott meg, nem konkrétan az akkumulátor, hanem az energiatároló egyik elektronikai alkatrésze. Aztán akadt probléma a turbóval és turbó vezérlésével is, ami a többi rendszerre is hatással volt, így jöttek a meghibásodások.”
White elmondta, hogy a Red Bull-lal közösen már az első két napban módosításokat eszközöltek az energiatároló néhány alkatrészén, közben a viry-chatilloni gyárban is folyamatosan tesztelték a motorokat. Megtalálták a turbóvezérlés hibájának valószínű okait, és arra is ajánlottak ideiglenes megoldást a 3-4. napra.   
Hogy miért nem ismerték fel a problémákat még a pályás tesztelés előtt?

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“Úgy hittük, hogy az alapkonfigurációnk biztos alapot jelent majd a pályán. Jelentős mennyiségű gyári tesztet futtattunk le, nagyon kevés hibával. Mostanra világos, hogy a tesztpad és a pálya közötti különbség nagyobb, mint gondoltuk, azaz a kezdeti elvárásaink hamisak voltak. Úgy gondoltuk, hogy simán mennek majd az autók, így nagyon elkeserítő a hibák sora, amelyeket már a fékpados tesztelésen ki kellett volna köszörülni, és amelyek miatt értékes tanulási időt veszítettünk.” 
A szakember hozzátette, hogy azért így is voltak tanulságai a jerezi köröknek, a begyűjtött adatok, a felbukkant hibák egyértelműen új irányt szabtak a motor fejlesztésének, és “egészen biztosak benne”, hogy a február 19-én kezdődő bahreinin tesztre “biztosabb megoldásaik lesznek”.  
“Az erőforrások homologációjának határideje február vége, ez kulcsszabály. Utána már csak az FIA előzetes engedélyével lehet módosításokat tenni. Nem tilos a változtatás, nem kell pánikolnunk a határidő miatt, de utána már szabályok szorítják keretek közé a munkát.”

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Az első körös kudarc ellenére a Renault-nál cseppet sem ábrándultak ki az új szabályrendszerből:
“Az erőforrásokra vonatkozó új szabályok mindenkinek óriási kihívást jelentenek, ugyanakkor ragyogó lehetőséget is nyújtanak arra, hogy a Forma-1 újra a technikai fejlődés zászlóvivője legyen – nekünk pedig minden eszközünk megvan ahhoz, hogy sikeresek legyünk.”
“Az elfogadható pályás teljesítményhez szükséges lépés nagyobb, mint szerettük volna, de az valóban elfogadhatatlan, hogy a partnereink nem tudtak érdemi tesztelést végezni. Keményen dolgozunk, hogy Bahreinre kiköszörüljük a csorbát.”

Kommentek

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.