F1: Elfogadhatatlan hibák a Renault-nál

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.02.01. 14.00

A héten lezajlott jerezi Forma-1-es teszten világossá vált, hogy a Renault új, turbós erőforrása nem épp biztos. A francia gyártó önkritikát gyakorolt, javításokat ígér.

Míg keddtől péntekig zajló első Forma-1-es teszten a Mercedes-motoros autók (Mercedes AMG, McLaren, Force India, Williams) összesen 875, a Ferrari-motorosok (Ferrari, Sauber, Marussia) pedig 444 kört teljesítettek, a Renault-motorosok, azaz a Red Bull, a Toro Rosso és a Caterham, alig 151 kört futottak.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


A legnagyobb vesztes a címvédő Red Bull volt, nem túlzás katasztrófának nevezni az RB10-es bemutatkozását, amely összesen 21 kört (3-8-3-7) tett meg a pályán. A címvédőknél ugyan az autó tervezésével is akadtak gondok, de egyértelmű, hogy a Renault új, 1,6 literes turbós V6-osai sem igazán menetkészek.
A francia gyártónál önkritikát gyakoroltak, a pénteki összegzést végző helyettes motorfőnök, Rob White – a baj nem jár egyedül, az igazgató, Remy Taffin csütörtökön vakbélgyulladással kórházba került – kertelés nélkül elismerte, hogy pocsék munkát végeztek.
“Nem mentünk elég kört, és amikor a pályán voltunk, akkor is elfogadhatatlan szinten volt a teljesítmény. Az okok nem egyértelműek, nem egyetlen komponens vagy alrendszer okozta a problémát. Több, egymással összefüggő dolog bizonyult problémásnak.”
“Az első napon például az energiatároló egyik alrendszere hibásodott meg, nem konkrétan az akkumulátor, hanem az energiatároló egyik elektronikai alkatrésze. Aztán akadt probléma a turbóval és turbó vezérlésével is, ami a többi rendszerre is hatással volt, így jöttek a meghibásodások.”
White elmondta, hogy a Red Bull-lal közösen már az első két napban módosításokat eszközöltek az energiatároló néhány alkatrészén, közben a viry-chatilloni gyárban is folyamatosan tesztelték a motorokat. Megtalálták a turbóvezérlés hibájának valószínű okait, és arra is ajánlottak ideiglenes megoldást a 3-4. napra.   
Hogy miért nem ismerték fel a problémákat még a pályás tesztelés előtt?

Fotó: Europress

Fotó: Europress


“Úgy hittük, hogy az alapkonfigurációnk biztos alapot jelent majd a pályán. Jelentős mennyiségű gyári tesztet futtattunk le, nagyon kevés hibával. Mostanra világos, hogy a tesztpad és a pálya közötti különbség nagyobb, mint gondoltuk, azaz a kezdeti elvárásaink hamisak voltak. Úgy gondoltuk, hogy simán mennek majd az autók, így nagyon elkeserítő a hibák sora, amelyeket már a fékpados tesztelésen ki kellett volna köszörülni, és amelyek miatt értékes tanulási időt veszítettünk.” 
A szakember hozzátette, hogy azért így is voltak tanulságai a jerezi köröknek, a begyűjtött adatok, a felbukkant hibák egyértelműen új irányt szabtak a motor fejlesztésének, és “egészen biztosak benne”, hogy a február 19-én kezdődő bahreinin tesztre “biztosabb megoldásaik lesznek”.  
“Az erőforrások homologációjának határideje február vége, ez kulcsszabály. Utána már csak az FIA előzetes engedélyével lehet módosításokat tenni. Nem tilos a változtatás, nem kell pánikolnunk a határidő miatt, de utána már szabályok szorítják keretek közé a munkát.”

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Az első körös kudarc ellenére a Renault-nál cseppet sem ábrándultak ki az új szabályrendszerből:
“Az erőforrásokra vonatkozó új szabályok mindenkinek óriási kihívást jelentenek, ugyanakkor ragyogó lehetőséget is nyújtanak arra, hogy a Forma-1 újra a technikai fejlődés zászlóvivője legyen – nekünk pedig minden eszközünk megvan ahhoz, hogy sikeresek legyünk.”
“Az elfogadható pályás teljesítményhez szükséges lépés nagyobb, mint szerettük volna, de az valóban elfogadhatatlan, hogy a partnereink nem tudtak érdemi tesztelést végezni. Keményen dolgozunk, hogy Bahreinre kiköszörüljük a csorbát.”

Kommentek

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.